Vijf favoriete aandelen van Sylvie Séjournet

Facebook is de onbetwiste wereldleider in sociale netwerken met 2,5 miljard gebruikers. ©AFP

Sylvie Séjournet beheert het Pictet-Digital-fonds, dat belegt in bedrijven met op het internet gebaseerde businessmodellen. ‘De lockdowns deden mensen versneld online shopping, contactloze betalingen en digitaal entertainment omarmen.’

Facebook | Sociaal netwerk

De onbetwiste wereldleider in sociale netwerken Facebook telt 2,5 miljard gebruikers. Facebook is ook de eigenaar van Instagram, het tweede grootste en snelst groeiende sociale netwerk, en van Facebook Messenger en WhatsApp, de twee grootste berichtenapps ter wereld. Het groeipotentieel is enorm dankzij het nog altijd lage aandeel van Facebook in de globale reclame-industrie (minder dan 5%) en dankzij nieuwe veelbelovende projecten zoals shoppen op Instagram, de commercialisering van WhatsApp en Messenger of de Facebook-onlineshops, die heel interessant zijn voor kleinere bedrijven die hard getroffen werden door Covid-19.

Paypal | Betaalspecialist

De fundamentele verschuiving in het koopgedrag door de pandemie was heel gunstig voor PayPal . Tijdens de lockdowns kende de Amerikaanse online betaaldienst een ongekende groei omdat consumenten massaal naar e-commerce overstapten. Nu de economieën weer opengaan, zien we een grote e-commerce-stickiness. Een deel van het online volume zal echter terug naar bakstenen winkels vloeien. Daarom richt PayPal zich ook meer op contactloze mobiele betalingen. Bij een terugkeer naar de normale gang van zaken zal PayPals groei opnieuw worden ondersteund door stijgende volumes in betalingen en kredieten voor handelaars of consumenten.

Sylvie Séjournet, Pictet. ©rv

Comcast | Breedbandkabeloperator

Comcast is een toonaangevende breedbandkabeloperator in de VS. Het bedrijf kan een stevige groei boeken omdat de vraag naar bandbreedte en -snelheid exponentieel blijft stijgen. De investeringen in technologie voor hogere bandsnelheden hielpen de marges te verbeteren. Comcast profiteert ook van de afnemende intensiteit van de kapitaalinvesteringen. Daardoor kan de schuldenlast dalen en het rendement voor aandeelhouders stijgen. De recente overname van Sky zal het aanbod aan mediacontent van het bedrijf versterken en kan tegelijk bijna 500 miljoen dollar aan synergieën opleveren.

Baidu | ‘Chinese Google’

Baidu zien we als de Chinese tegenhanger van Google. Het is ook ’s werelds tweede grootste online adverteerder. 40 procent van de online advertenties verloopt vandaag via mobiele apps. Dat lucratieve mobiele aandeel zien we snel verdubbelen. Het aantal gebruikers van Baidu’s app stijgt sterk (28%, jaar op jaar), net als het aantal zoekopdrachten per gebruiker (45%, jaar op jaar), wat aantrekkelijk is voor nieuwe adverteerders. Dankzij de meest geavanceerde artificiële intelligentie weet Baidu niet alleen wat gebruikers leuk vinden, maar ook wat hun koopintenties zijn.

Alibaba | E-commerce

De Chinese e-commercegigant Alibaba  profiteert van een versnelde adoptie van online shopping (op Taobao en AliExpress), cloudcomputing - waarbij bedrijven toegang krijgen tot rekencapaciteit, software  of gegevens via de cloud - en technologie voor thuiswerken. De online retailverkopen keerden snel terug naar de precoronaniveaus. Het aantal actieve Alibaba-consumenten, vandaag meer dan 725 miljoen, blijft stijgen. En de nieuwere activiteiten, zoals financieringen, logistiek, media en entertainment, zullen de winstgroei opdrijven. De concurrentiepositie van Alibaba is sterk en de huidige waardering biedt een aantrekkelijke risico-opbrengstverhouding. De Terugblik

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud