Vragen van lezers aan Terry Smith en Philipp Vorndran

©Mary Turner/Panos Pictures

Twee bekende fondsbeheerders waren eind september te gast op het Fund Insiders Forum, het professionele fondsenevent van De Tijd en L’Echo. Lezers schotelden de twee beheerders deze vragen voor.

Philipp Vorndran

Philipp Vorndran is hoofdstrateeg bij de Duitse vermogensbeheerder Flossbach von Storch en ligt aan de basis van de strategie van het in België populaire gemengde fonds Flossbach von Storch Multiple Opportunities.

Philipp Vorndran ©rv

Jullie gemengde fonds belegt vandaag meer dan 70 procent in aandelen. Zien jullie weinig alternatieven?

Philipp Vorndran: ‘Ik hou van tina (there is no alternative, red.), maar niet als argument om in aandelen te beleggen. Als we in een activaklasse beleggen, moeten we ons altijd afvragen wat een realistische return is. Ik denk dat aandelen de enige liquide activaklasse zijn die de komende vijf jaar in staat is na kosten en belastingen een hoger rendement dan inflatie te halen. Ik verwacht voor aandelen over een langere termijn een gemiddeld rendement van jaarlijks 4,5 procent. We beleggen dus niet zozeer wegens tina in aandelen, maar omdat we er een aanvaardbaar rendement van verwachten.’

Jullie zijn pure stockpickers en kijken niet naar de regionale of sectorverdeling bij de keuze van de aandelen. Waarom precies?

Vorndran: ‘De reden is eenvoudig. Een onderneming in Timboektoe met een goed strategisch plan is evenveel waard als een onderneming met een goed plan uit Gent. De locatie speelt voor ons niet echt een rol. Bij elk bedrijf waarin we willen beleggen stellen we ons drie vragen. Kan het bedrijfsmodel uitgerold worden op een globale schaal? Is het bedrijfsmodel voldoende houdbaar en verdedigbaar? Is het management voldoende bekwaam? Als aan die voorwaarden voldaan is, graven we in het bedrijf en proberen we er een faire waarde op te kleven. Die vergelijken we met de prijs waartegen het bedrijf noteert. Afhankelijk van de uitkomst, beleggen we erin of niet. We zijn zeer selectief. We beleggen slechts in 40 à 60 aandelen.’

Centrale banken zullen een stijgende rente nooit laten gebeuren.
philipp vorndran
Flossbach von storch

U belegt met uw fonds voor 10 procent in goud. Waarom?

Vorndran: ‘We denken dat goud als activaklasse een gelijke tred zal houden met de inflatie - niet meer, maar ook niet minder. Goud heeft tijdens de voorbije 2.500 jaar een rol als inflatiedekker vervuld en dat is ook de reden waarom we het edelmetaal in portefeuille hebben. Zeker niet voor speculatieve doeleinden. Goud heeft aangetoond dat het zeer waardevast is in crisistijden.’

Ziet u zeepbellen op de financiële markten?

Vorndran: ‘Ik ben bezorgd om de vastgoedsector. De lage rentevoeten hebben de waardering van vastgoed gewijzigd. Als we voor een woonkrediet maar 1 procent rente betalen, is het logisch dat de prijzen stijgen. Maar staat de vastgoedzeepbel op uiteenspatten? Nee, dat geloven we niet. De centrale banken laten dat nooit gebeuren. Daarom geloven we ook niet dat de rentes snel stijgen, ook niet als de inflatie toeneemt. Overheden kunnen een stijgende rente niet aan wegens de schuldenberg die ze opgebouwd hebben. Een stijgende rente is een ramp voor de begroting.’

Terry Smith

Terry Smith beheert het FundSmith Equity Fund, een internationaal aandelenfonds dat sinds de oprichting in 2010 de markten ver achter zich laat. Smith wordt daarom weleens de Europese Warren Buffett genoemd.

Terry Smith ©Photoshot

Kwaliteit is voor u het belangrijkste criterium bij de selectie van aandelen. Hoe denkt u over de kwaliteit van de FAANG-aandelen (Facebook, Apple, Amazon, Netflix, Google/Alphabet)?

Terry Smith: ‘Acroniemen zijn niet echt nuttig voor beleggers. Denk aan 2000, toen Goldman Sachs BRIC (Brazilië, Rusland, India en China, red.) lanceerde. Daarop terugkijkend zie je dat de prestaties van China en Brazilië elkaars tegenpolen zijn. Ik denk dus niet dat acroniemen helpen, ook niet FAANG. Het gaat om uiteenlopende segmenten in de techsector. Facebook is een speler in sociale media, Apple verkoopt consumentenelektronica, Amazon is een retailer... Amazon noteert tegen een koers-winstverhouding van 127 en biedt een return op geïnvesteerd kapitaal van 9 procent. Daar ben ik niet van onder de indruk. Apple heeft een koers-winstverhouding van 46 en biedt een return op geïnvesteerd kapitaal van 29 procent. Dat kan al interessanter zijn voor een langetermijnbelegger. Met acroniemen mis je bovendien zaken. We beleggen in Microsoft, een bedrijf met een even imposante marktkapitalisatie als de FAANG-bedrijven. Voorts bezitten we Facebook, omdat het sociale media domineert en het in de online reclamemarkt een duopolie vormt met Google/Alphabet. Facebook is ook zeer winstgevend, bijna vanaf dag één.’

Hoe belangrijk is het dividendrendement bij de keuze van de aandelen?

Smith: ‘Dat is totaal onbelangrijk. Ik vind dat je niet in aandelen moet beleggen voor het inkomen, maar voor de totale return. Ik heb veel liever dat een bedrijf met een return op geïnvesteerd kapitaal van 30 procent zijn inkomsten in het bedrijf herinvesteert. Dat kan het veel rendabeler dan ik. Je kan als belegger het dividend in het bedrijf herbeleggen, maar dan verlies je een deel door de belastingen op het dividend. Het beleggingsvehikel van Warren Buffett, Berkshire Hathaway, heeft bijvoorbeeld nooit een dividend uitgekeerd.’

Tijdens de coronacrisis hebben we Nike en Starbucks gekocht, twee bedrijven met een hoge return op geïnvesteerd kapitaal.
terry smith
Fundsmith equity

Is de samenstelling van uw fonds veranderd door de coronacrisis?

Smith: ‘Niet echt. We zijn niet de grote handelaar in aandelen. De enige die daar baat bij heeft, is de makelaar. We hebben de voorbije maanden een drietal posities gewijzigd. Tijdens de crisis hebben we Clorox verkocht, een Amerikaanse producent van desinfectiemiddelen. Het bedrijf kende een forse groei tijdens de crisis en we verkochten het omdat de waardering te fors was opgelopen. Voorts hebben we twee bedrijven gekocht, Nike en Starbucks. Beide aandelen, die we al langer bekeken maar te duur vonden, daalden door de coronacrisis meer dan 40 procent. Hun return op geïnvesteerd kapitaal ligt historisch in de buurt van 30 procent en jaarlijks leggen ze een groei van 7 à 10 procent voor. We geloven dat het verleden zich kan doorzetten. Nike vinden we interessant omdat het erin geslaagd is een hoge penetratie in de onlineverkoop te creëren. Starbucks kochten we onder meer omdat de grootste concurrent in China, de op een na belangrijkste markt voor Starbucks, in een fraudeschandaal terechtkwam.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud