Aantal beleggingsproducten met duurzaam label stijgt naar 410

©ANP

Maandag ontvingen 99 beleggingsproducten het duurzame label Towards Sustainability. De teller komt op 410 producten die samen 175 miljard euro onder beheer hebben.

Bij de lancering in november vorig jaar kende bankenfederatie Febelfin het duurzame label toe aan 311 beleggingsproducten. Maandag komen daar 99 producten bij. Het gaat hoofdzakelijk over beleggingsfondsen, maar ook spaarboekjes en verzekeringsproducten hebben het label ontvangen. Elke drie maanden worden aanvragen behandeld.

Een 30-tal producten heeft in deze ronde (voorlopig) nog geen label ontvangen.
Tom Van den Berghe
Febelfin

Volgens Febelfin heeft België daarmee het grootste aantal gelabelde producten, zowel naar aantal als naar belegd vermogen. De producten staan in totaal in voor 175 miljard euro, waarvan 50 miljard euro in handen is van Belgische klanten. Meer dan 60 vermogensbeheerders, banken en verzekeringsmaatschappijen hebben minstens één label aangevraagd. Een kwart daarvan zijn Belgische spelers.

Enkele financiële instellingen hebben zich geëngageerd om in hun duurzame aanbod alleen nog producten met het duurzaam label te verkopen, dit om alle verwarring te vermijden. Op dit moment zijn er 11 zogenaamde signatories: Belfius Investment Partners, BNP Paribas AM Belgium, Candriam Belgium, Capital at Work Foyer Group, DNCA Investments, Funds for Good, Incofin Investment Management, KBC Group, NN Investment Partners, Sycomore AM en Van Lanschot Belgium

Kostprijs

Niet elk product dat een aanvraag indient, krijgt zomaar het label. Het onafhankelijk labelagentschap CLA beoordeelt de aanvragen. 'Een 30-tal producten heeft in deze ronde (voorlopig) nog geen label ontvangen. Dat is ongeveer 20 procent van de aanvragen. Dat is een gelijkaardig percentage als in de eerste ronde van november vorig jaar', zegt Tom Van den Berghe van Febelfin.

De redenen variëren en zijn van inhoudelijke of van administratieve aard. 'Het gaat bijvoorbeeld om het niet respecteren van uitsluitingscriteria, een onvoldoende uitgewerkt duurzaamheidsbeleid of onvoldoende gedetailleerde beleidslijnen', zegt Van den Berghe.

Prijszetting

11
Exclusief duurzaam label
11 financiële instellingen hebben zich geëngageerd om binnen hun duurzaam aanbod enkel nog producten met het duurzaam label te verkopen.

Bovendien heeft zo'n aanvraag een kostprijs. 'Die is sterk afhankelijk van de complexiteit van het product en van het aantal duurzaamheidsstrategieën', zegt Isabelle Marchand van de bankenfederatie Febelfin. De prijs is geplafonneerd op 5.000 euro per product per jaar. 'We herbekijken de prijszetting in functie van de ervaringen met de eerste lading labels.'

Om te vermijden dat de fondsen alleen bij de aanvraag duurzaam zijn en het daarna laten afweten, behouden ze het label één jaar. Daarna volgt opnieuw een screening. Bovendien kan tussentijds ingegrepen worden als blijkt dat het product aan duurzaamheid inboet. Voor nieuwe of bestaande producten die nog geen label hebben, vinden vier jaarlijkse evaluatierondes plaats waarin labels worden toegekend.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud