‘Beleggers moeten de ambitie hebben toekomstmakers te zijn'

Jane Ambachtsheer, BNP Paribas Asset Management. ©Katie Donnelly

‘Als financiële sector moeten we onze impact op bedrijven en politici gebruiken om de wereld beter te maken.’ Dat zegt Jane Ambachtsheer, Global Head of Sustainability bij BNP Paribas AM. Ze stond in 2005 mee aan de wieg van de duurzame beleggingsprincipes van de Verenigde Naties.

1. U bent al meer dan 20 jaar actief in de sector van duurzaam beleggen. Hoe heeft u dat segment van de financiële markten zien evolueren?
Jane Ambachtsheer: ‘In 2003 richtte ik bij het consultancybedrijf Mercer een afdeling op rond duurzaam beleggen. Aanvankelijk bestond duurzaam beleggen vooral uit uitsluiting: niet beleggen in wapens, alcohol… De vraag die steeds terugkwam, was of duurzaam beleggen niet tot een lager rendement leidde. Een grote trendommekeer kwam er in 2006 met de Principles of Responsible Investment die in de schoot van de Verenigde Naties (VN) werden vastgelegd. Dat was het startschot voor de integratie van ESG-factoren (Environment, Social en Governance) in beleggingen. Sindsdien is duurzaam beleggen de norm geworden. In 2015 werden, opnieuw in de schoot van de VN, de 17 doelstellingen voor duurzame ontwikkeling vastgelegd. Met die doelstellingen werd ook een sociale dimensie toegevoegd. De impact op de maatschappij speelt nu ook een belangrijke rol voor beleggers.’

2. U pleit voor samenwerking in de financiële sector voor duurzaam beleggen. Waarom?
Ambachtsheer: ‘Dat de klimaatwijziging een impact heeft op elk van ons, staat buiten kijf. We zijn allemaal ‘future takers’. Als de gemiddelde temperatuur de komende jaren met 1 graad stijgt, wordt ieder van ons daardoor geraakt. Wat ik bedoel, is dat we als financiële sector ook future makers kunnen zijn. We hebben een grote invloed, want we kunnen mee bepalen waar de miljarden beleggersgelden belanden. De impact die we op bedrijven en politici kunnen uitoefenen is enorm. Als we die invloed goed gebruiken, kunnen we de CO2 in de wereld terugdringen en groene-energiebronnen stimuleren. Met BNP Paribas Asset Management willen we zo’n ‘future makers’ zijn, maar we hebben nog meer financiële instellingen nodig die ons daarbij helpen. Er is samenwerking nodig.’

3. Enkele jaren geleden werd Volkswagen nog als duurzaam beschouwd, tot dieselgate losbarstte. Hoe moeilijk is het om duurzaam beleggen te definiëren?
Ambachtsheer: ‘Dit soort zaken kan je helaas nooit uitsluiten. Dat heb je trouwens met een traditionele beleggingsaanpak ook. Een sociaal verantwoord bedrijf kan plots door de mand vallen, waardoor de koers keldert. Je kan wel maximaal onderzoeken, maar een herhaling van Volkswagen voorkomen, kunnen we niet. Los daarvan denk ik dat een label van duurzaam beleggen nodig is, zeker voor particuliere beleggers. Mensen hebben labels nodig om makkelijk een beslissing te kunnen nemen zonder zelf op onderzoek te moeten uittrekken. Kijk maar naar de koffie die ze kopen met een fairtradelabel. Een definitie zou zeker helpen, maar het is moeilijker gezegd dan gedaan. De Europese Commissie werkt eraan, maar ik zie het op Europees vlak toch nog enkele jaren duren.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect