‘We zijn een marathonloper, geen sprinter’

Arnaud Cosserat, de CEO van Comgest.

‘We beleggen alleen in kwaliteitsvolle bedrijven die een groeiverhaal op lange termijn schrijven. Dat is al 30 jaar zo, de coronacrisis heeft daar niets aan veranderd.' Dat zegt Arnaud Cosserat, de CEO van de Franse fondsenboetiek Comgest.

Het Europese aandelenfonds Comgest Growth Europe, dat deze zomer 20 jaar bestaat en al talrijke Fund Awards won, heeft de coronacrisis al volledig verteerd, en noteert sinds begin dit jaar met een winst van 3 procent. Opmerkelijk is dat het fonds beheerd wordt door Arnaud Cosserat himself, de CEO van Comgest.

Eén van de redenen waarom Comgest zijn belofte kan waarmaken is dat het in grote mate in handen is van de werknemers zelf.
Arnaud Cosserat
CEO Comgest

Dat Cosserat als CEO van een fondsenboetiek met 180 werknemers ook het petje van fondsbeheerder kan ophouden vindt hij cruciaal. ‘Ik ben 55 en heb nog enkele jaren bij Comgest voor de boeg. Natuurlijk vraagt het management van Comgest veel tijd, maar het beroep van fondsbeheerder is waar ik het meest van houd. Het is ook cruciaal in de filosofie van Comgest dat fondsbeheerders de richting bepalen’, zegt hij.

Driekwart van de aandelen van Comgest, dat 33 miljard euro onder beheer heeft, zit in de handen van de fondsbeheerders.

U stond 20 jaar geleden mee aan de wieg van het fonds Comgest Growth Europe. In welke mate is het beheer van het fonds in die periode veranderd?

Arnaud Cosserat: ‘Comgest belegt al sinds zijn oprichting op dezelfde manier. We kiezen voor geconcentreerde portefeuilles van aandelen die een focus leggen op groei en kwaliteit. Als je belegt in bedrijven met een superieure winstgroei, dan zal de prijs vroeg of laat zeker volgen, ook al krijgen we op korte termijn ongelijk. We vermijden banken, mijnen en oliebedrijven. We hebben vandaag 35 aandelen in het fonds. Daarvan bedraagt de jaarlijkse verwachte winstgroei op lange termijn gemiddeld 12 procent. Dat is beter dan de markt. We hebben een sterk geloof dat onze aanpak op termijn resultaat zal opleveren. We zijn een marathonloper, geen sprinter.’

Als je belegt in bedrijven met een superieure winstgroei, dan zal de prijs vroeg of laat zeker volgen, ook al krijgen we op korte termijn ongelijk.
Arnaud Cosserat
CEO Comgest

Leiden disruptie en de vele technologische ontwikkelingen niet tot onzekere winstvooruitzichten?

Cosserat: ‘Iedereen is heel erg bezig met wat verandert door de technologische ontwikkelingen. Maar wij bekijken het vanuit een andere bril. We gaan op zoek naar wat niet verandert. De Franse cosmeticagroep L’Oréal is een goed voorbeeld. Dat bedrijf richt zich op mensen die er beter willen uitzien. Wel, dat is iets wat niet verandert.’

Hoe gaat u als fondsbeheerder om met de exponentiële groei van data?

Cosserat: ‘We baseren onze beslissingen op fundamenteel onderzoek. Daarbij zijn data uiteraard belangrijk. We experimenteren daarom met artificiële intelligentie om de data efficiënt in te zetten en te integreren in ons beslissingsproces. Zo gebruiken we gegevens over het gebruik van apps, en bekijken we traffic data. Die helpen ons om inzicht te krijgen in de distributiesector en in de positionering van bepaalde merken van consumptiegoederen.’

Zijn er aandelen die al 20 jaar in portefeuille zitten?

Cosserat: ‘Ja, die zijn talrijk. Het Franse cosmeticabedrijf L’Oréal is een goed voorbeeld. Verder de Frans-Italiaanse lenzen- en brillenspecialist EssilorLuxottica, de Zwitserse chocoladeproducent Lindt & Sprüngli en de Nederlandse biergroep Heineken.’

U verkiest Heineken boven AB InBev?

Cosserat: ‘Inderdaad, Heineken heeft de voorbije jaren een mooi verhaal neergezet en heeft vooral sterke merken uitgebouwd. Het is als familiebedrijf gericht op de lange termijn. Bij AB InBev wordt het bedrijf eerder financieel gedreven en geleid.’

We verkiezen Heineken boven AB InBev. Heineken heeft de voorbije jaren een mooi verhaal neergezet en heeft vooral sterke merken uitgebouwd. Bij AB InBev wordt het bedrijf eerder financieel gedreven.
Arnaud Cosserat
CEO Comgest

Hoe belangrijk is duurzaamheid in jullie aandelenselectie?

Cosserat: ‘Comgest is sinds de oprichting, nu 30 jaar geleden, een duurzame belegger omdat onze focus op de lange termijn ligt. Als een bedrijf geen goede bedrijfscultuur heeft, of het management is niet betrouwbaar, dan heeft dat een impact op het langetermijnpad van de onderneming. Daar hebben we dus zeker aandacht voor. De voorbije jaren hebben we een nog grotere focus door de aanstelling van drie analisten die zich toeleggen op de duurzame analyse van bedrijven. We laten ons als aandeelhouder ook horen door te stemmen op algemene vergaderingen.’

Comgest won de voorbije jaren talrijke fondsenawards. Staan jullie niet op de radar van grotere fondsenhuizen?

Cosserat: ‘Een van de redenen waarom Comgest zijn belofte kan waarmaken is dat het in grote mate in handen is van de werknemers. Driekwart van de aandelen zit in de handen van de fondsbeheerders. Dat is de beste incentive om beter te presteren dan de markt, en dat willen we ook zo houden. Comgest bestond jaren uitsluitend uit fondsbeheerders. Als je te veel commerciële mensen aan boord hijst, proberen ze beleggingsbeslissingen te beïnvloeden. Dan beleg je ofwel op te korte termijn, ofwel neig je te veel naar de referentie-index. Tot de jaren 2000 deden fondsbeheerders bij Comgest alles. Door de regelgeving liggen de zaken intussen wat anders, maar onze onafhankelijkheid blijft heilig. Het is net daarom dat onze klanten ons vertrouwen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud