‘Beleg eens in een fiets'

©Anne Vandenbulcke

‘Driekwart van de broeikasgassen die vrijkomen bij transport komt van stedelijk vervoer en wordt uitgestoten op routes die eigenlijk gemaakt zijn voor de fiets. De fiets kan een belangrijke bijdrage leveren in het verminderen van CO₂-uitstoot.’ Dat zegt Tim Bachmann, beheerder van het DWS Invest ESG Climate Tech-fonds.

Volgens Bachmann blijkt uit cijfers dat de voorbije maanden almaar meer stedelingen hun auto vervangen door de fiets als ze korte afstanden moeten afleggen. ‘De levertijden van meer dan twaalf maanden voor fietsen spreken voor zich, ook de verkoop van bakfietsen is het afgelopen jaar met 40 procent toegenomen.’ Bachmanns Climate Tech-fonds heeft 275 miljoen euro onder beheer, waarvan 4,5 procent belegd is in de fietsindustrie.

In 2015 werden in Europa ongeveer 1 miljoen e-bikes verkocht. In 2020 waren dat er al 3,8 miljoen.
TIM BACHMANN
FONDSBEHEERDER DWS

De wereldmarkt voor traditionele fietsen en e-bikes staat met ongeveer 45 miljard dollar al op gelijke hoogte met die van motorfietsen (39 miljard) en campers (50 miljard). Volgens Bachmann zal de groei van de fietsindustrie de komende jaren waarschijnlijk worden aangedreven door e-bikes. ‘In 2015 werden in Europa ongeveer 1 miljoen e-bikes verkocht. In 2020 waren dat er al 3,8 miljoen. De verwachting is dat dat aantal tegen 2025 verdrievoudigd zal zijn tot bijna 12 miljoen.’

Dat ligt volgens hem vooral aan de verbeterde actieradius van de batterijen, waardoor in alle lagen en alle leeftijdsgroepen van de bevolking meer animo komt voor de e-bike. Voor de traditionele fiets ziet het plaatje er omgekeerd uit. De verkoop ervan daalde van 20 miljoen in 2015 naar 17 miljoen in 2020. Die dalende trend zet volgens Bachmann door.

Behalve de mogelijk dramatische gevolgen van de klimaatverandering doen ook financiële redenen mensen overstappen op de fiets, zegt de beheerder. ‘De Europese Unie maakt in het kader van de Green Deal 20 miljard euro vrij om de stedelijke mobiliteit te bevorderen. Het grootste deel gaat naar de uitbreiding van fietspaden, maar de subsidiëring van fietsen valt daar ook onder. In Italië krijgen consumenten 500 euro voor de aanschaf van een fiets.’

Parkeerplaatsen

Ook de opmerkelijke verbetering van de fietsinfrastructuur in steden is een belangrijke factor. ‘Parkeerplaatsen en wegen worden verkleind en vervangen door fietspaden, of gedeelde fiets- en busbanen. En foutparkeren op fietspaden wordt strenger bestraft.’

Ondanks de al hoge waarderingen blijft de sector interessant.
TIM BACHMANN
FONDSBEHEERDER DWS

Wie in de fietsindustrie wil beleggen kan dat doen via aandelen van fabrikanten of leveranciers. ‘Veel leveranciers aan de fietsindustrie hebben een bijna-oligopolie met navenant grote marktaandelen, hoge marges, goede balansen en een grote prijszettingsmacht. Denk bijvoorbeeld aan leveranciers van aandrijvingen, remmen en batterijcellen die speciaal voor e-bikes zijn ontwikkeld en geproduceerd.’ Een van de top 10-posities in het fonds is de Nederlandse fietsenmaker Accell Group.

‘Ondanks de al hoge waarderingen blijft de sector interessant’, vindt Bachmann. ‘De capaciteit wordt voor 80 tot 90 procent benut en de levertijden bedragen bijna een jaar. Reden waarom bedrijven met terugwerkende kracht de prijzen van onderdelen die vorig jaar zijn besteld, kunnen aanpassen.’

‘In Europa is het aandeel e-bikes al hoog. In Duitsland is dat 30 procent en in Nederland en België zelfs 50 procent’, voegt Bachmann toe. België is wel een veel kleinere markt dan Duitsland en Nederland. ‘In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten is het aandeel nog maar 1 à 2 procent. In beide landen zit de fietssubsidiëring in de pijplijn, wat de vraag wellicht doet stijgen. Die mogelijke stijging en het feit dat veel beleggers ze nog niet in het vizier hebben, maken dat er nog veel koerspotentieel is.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud