Advertentie

‘De winnaars van 2019? Bedrijven met slotgracht rond'

De sterke merken van Unilever, waaronder het ijs Ola, vormen een afweer tegen concurrenten. ©BELGAIMAGE

Hoe herkent u winnende aandelen die op hun elan kunnen doorgaan? De vermogensbeheerder Columbia Threadneedle speurt naar groeibedrijven die beschermd zijn door ‘economische slotgrachten’ en duurzame concurrentievoordelen bieden.

De scherpe terugval van de aandelenmarkten eind 2018 heeft beleggers brutaal wakker geschud en bij velen twijfel gezaaid. Andrew Harvie, specialist in wereldwijde aandelen bij Columbia Threadneedle Investments, plaatst de slechte decembermaand in een ruimer perspectief. ‘We hebben tien jaar bovenmaatse groei in de aandelenmarkt achter de rug, die ondersteund werd door het ultrasoepele beleid van de centrale banken. Al die tijd presteerden groeiaandelen veel beter dan waardeaandelen. Er is al enige tijd sprake van een terugkeer van ‘value’, maar wij geloven dat groeiaandelen interessanter blijven.’

Bedrijven als Microsoft, Mastercard en Adobe hebben steeds meer weg van nutsgroepen: ze genereren een stabiele inkomstenstroom.
Andrew Harvie
specialist wereldwijde aandelen bij Columbia Threadneedle Investments

Columbia Threadneedle, dat vorig jaar zo’n 485 miljard dollar onder beheer had, ziet nog potentieel in bedrijven die de voorbije jaren ‘winners’ waren, omdat hun winsten blijven groeien. Maar hoe vind je die winners? Voor het Global Focus-fonds speurt Harvie naar bedrijven met een sterk concurrentievoordeel. Hij identificeert vijf ‘economische slotgrachten’, manieren waarop bedrijven zich onderscheiden van hun concurrenten en een voorsprong opbouwen. De term is te danken aan meesterbelegger Warren Buffett, die ooit zei dat hij uitkijkt naar ‘economische kastelen beschermd door onoverbrugbare slotgrachten’.

Sterke merken

De meest voor de hand liggende ‘slotgracht’ is een kostenvoordeel. ‘Een klassiek voorbeeld is de lagekostenmaatschappij Ryanair. Of het Amerikaanse Charles Schwab, een financiëledienstverlener die technologie heeft omarmd om kosten laag te houden en zo een voorsprong op concurrenten te nemen.’

De vijf slotgrachten rond bedrijven met concurrentievoordeel

Lage kosten.

Schaalvoordelen, waardoor bedrijven efficiënter kunnen werken.

Overstapkosten, die de drempel om over te stappen naar een concurrent groter maken.

Sterke merknamen en patenten.

Een netwerkeffect: hoe meer mensen producten of diensten van het bedrijf gebruiken, hoe hoger de waarde.

Een efficiënte schaal is een tweede barrière. Harvie vernoemt Mastercard, dat een van de twee dominante bedrijven in de sector van de kredietkaarten is. Ook kunnen overstapkosten een competitief voordeel vormen, omdat gebruikers ze liefst vermijden en daardoor vaak trouw blijven. Ook immateriële activa als merknamen of patenten maken een bedrijf sterker en vormen een afweer tegen concurrenten. Denk aan de groep Unilever, die sterke merken als AXE, Knorr, Lipton en Magnum in huis heeft. Tot slot werkt het netwerkeffect beschermend: de waarde van een bedrijf neemt toe naarmate meer mensen gebruikmaken van zijn producten of diensten.

Concurrentievoordelen zijn één ding, een bedrijf moet ook stand kunnen houden. ‘We hebben de portefeuille van Global Focus opgebouwd rond bedrijven die zich door alle rumoer heen weten te verdedigen en op die manier bescherming bieden voor beleggers. We houden ook van bedrijven die disruptie creëren, zoals Amazon. Ze moeten dan wel een bepaalde vorm van concurrentievoordeel hebben die ze in staat stelt een leidende marktpositie te behouden. Disruptors can be disrupted’, zegt Harvie.

Het Global Focus-fonds vist in een wereldwijde vijver, maar met een gewicht van 63 procent overheersen Noord-Amerikaanse bedrijven in de portefeuille. Europese bedrijven (zonder het VK) nemen 11 procent in, net als de groeimarkten. Het grote gewicht van Noord-Amerika dient wel voor een stuk gerelativeerd: ‘Een Amerikaans bedrijf kan ook in groeimarkten actief zijn.’ Als je naar het gewicht van de verschillende regio’s in omzet kijkt, ziet het plaatje er anders uit. Noord-Amerika valt dan terug tot 43 procent en de groeimarkten klimmen tot 23 procent.

Indiase banken

Qua sectoren domineren IT, financials en gezondheidszorg met een huidig gewicht van respectievelijk 27, 21 en 20 procent. Harvie: ‘We houden van goed renderende bedrijven. Dat brengt ons automatisch bij bepaalde sectoren en voert ons weg van andere. Zo zitten we niet in energie, een sector die erg volatiel is en aan de olieprijs gelinkt is.’

Tot de tien grootste posities behoren Microsoft, Mastercard en Adobe, die allemaal profiteren van de voortschrijdende digitalisering. ‘Zulke bedrijven hebben meer en meer weg van nutsgroepen: ze genereren een stabiele, terugkerende inkomstenstroom’, merkt de client portfolio manager op.

Opvallend is dat Global Focus niet in banken uit ontwikkelde markten investeert, maar in spelers uit de groeimarkten en dan vooral India. In de top tien staan Kotak Mahindra Bank en HDFC Bank. ‘HDFC Bank is de leidende niet door de staat gecontroleerde bank in India en zet volop in op nieuwe technologieën. Je kunt er heel makkelijk een rekening openen via je smartphone omdat het systeem gelinkt is aan de sociale zekerheid. HDFC is al vijf jaar op rij het sterkste merk in India, een land waar de privébanken steeds meer terrein winnen op de staatsbanken.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud