Advertentie

‘Fast fashion is de op een na grootste watervervuiler ter wereld'

©Dado Ruvic

‘Fast fashion is het tegenovergestelde van duurzaam, kost schrikbarend veel land en water en levert tonnen aan giftig afval en uitstoot op. Consumenten, beleggers en bedrijven hebben begrepen dat het duurzamer moet.’ Dat zegt Sandra Crowl, fondsbeheerder bij Carmignac.

1/ Waarom hechten jullie als fondsenhuis zoveel belang aan de modesector?

Sandra Crowl: ‘De sector is de op een na grootste watervervuiler ter wereld en voor koolstofuitstoot scoort hij ondermaats. De industrie produceert ook een enorme hoeveelheid afval: ieder jaar gaat ruim 500 miljard Amerikaanse dollar aan waarde verloren doordat de helft van de productie al binnen een jaar wordt afgedankt, en door de gebrekkige recyclage. Amper 1 procent van het gebruikte materiaal wordt vandaag hergebruikt in andere kleding.’

‘De sector torst niet alleen zware milieukosten. Op maatschappelijk vlak scoort hij even ondermaats: de arbeidsomstandigheden zijn slecht en er wordt te weinig rekening gehouden met de gezondheid en de veiligheid van de werknemers. Wij beleggen voor de lange termijn, en we willen de milieu- en maatschappelijke pijnpunten aanpakken door rechtstreeks het gesprek met het management op te zoeken. Bedrijven die medeverantwoordelijk zijn voor het probleem, zijn ook absoluut nodig voor de oplossing ervan.’

2/ Wat moet er in de sector veranderen?

Crowl: ‘Verschillende grote merken moeten kolossale investeringen doen. Zara, H&M, Adidas en ASOS doen allemaal stappen voorwaarts, maar consumenten laten hun overtuiging dat het duurzamer moet nog niet doorsijpelen in hun uitgavenpatroon. Maar er komt stilaan verandering. Door Covid 19 zijn duurzaamheidstrends in een stroomversnelling beland. Het merendeel van de consumenten in ontwikkelde markten vindt het belangrijk de gevolgen van de klimaatverandering te beperken en duurzamer te leven.’

‘Consumenten en beleggers stellen de merken zelf ook verantwoordelijk voor het verbeteren van de standaarden. Een voorbeeld is het Boohoo-schandaal. De Britse confectiegroep kwam in opspraak na berichten van ‘moderne slavernij’ in haar fabriek in Leicester. Het bedrijf betaalde zijn personeel tot 54 procent onder het Britse minimumloon. Het aandeel kreeg forse klappen op de beurs.’

3/ Inditex is volgens u een van de beste leerlingen van de klas. Waarom?

Crowl: ‘Inditex, het Spaanse moederbedrijf boven Zara, Bershka, Massimo Dutti en Pull & Bear, gebruikt een ecosysteem van lokale leveranciers. Die groeien organisch mee met de organisatie. Er is dus geen complex web van tussenagenten en leveranciers aan de andere kant van de wereld. Voorts is Inditex met voorsprong de beste in de klas voor arbeidsomstandigheden en het naleven van de mensenrechten. Dat bleek ook uit hoe het bedrijf zijn personeel tijdens de coronacrisis heeft behandeld.’

‘Inditex hanteert voor zijn personeel ook een bonusstructuur die verbonden is aan de prestatie van het bedrijf. Toch kan ook Inditex nog stappen voorwaarts zetten. Ik denk dan aan meer transparantie bieden over de duurzame of gerecycleerde materialen die het bedrijf gebruikt in het productieproces.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud