‘We verkiezen een investering in een luchthaven boven tolwegen'

©TCR

Via onder meer drie private-equityfondsen belegt de Duitse vermogensbeheerder DWS in Europese infrastructuur. ‘We verkiezen infrastructuur waarrond we een zakenmodel kunnen bouwen, zoals bij luchthavens’, zegt Harold d’Hauteville, die bij DWS verantwoordelijk is voor infrastructuurbeleggingen.

1. Waarom is infrastructuur aantrekkelijk voor beleggers?

Harold d’Hauteville: ‘De lage rente duwt mensen naar infrastructuur. Typisch aan die activaklasse is dat ze stabiele kasstromen genereert en dus een belegging kan zijn die een stabiel inkomen oplevert. In tegenstelling tot een spaarboekje levert infrastructuur doorgaans ook een rendement dat een indekking biedt tegen de inflatie en gaat het om een belegging in fysieke activa. De sector heeft ook hoge toetredingsbarrières. Een luchthaven of een tolweg zijn niet zo snel vervangen.

Harold d'Hauteville

Dat alles maakt dat de activaklasse een aantrekkelijke risicorendementsverhouding biedt die bovendien weinig gecorreleerd is met traditionele activaklassen. We zien een groeiende vraag naar investeringen in infrastructuur door de digitalisering en de decarbonisatie. Ook het toenemend gebruik van mobiele data werkt de vraag naar infrastructuur in de hand. En er is ook de groeiende vraag naar transport van goederen, energie en mensen.’

2. Hoe belegt u in infrastructuur?

D’Hauteville: ‘We beleggen zowel in beursgenoteerde als in niet-genoteerde infrastructuur. Met onze private-equityfondsen beleggen we vooral in transport (luchthavens, havens... ), nutsbedrijven (gas- en elektriciteitsnetwerk), energie (olie- en gaspijplijnen) en telecommunicatie (torens, glasvezelnetwerk, satellieten). Onze voorkeur gaat naar infrastructuur waar we een zakenmodel voor kunnen ontwikkelen, eerder dan naar op zichzelf staande projecten. Zo verkiezen we een luchthaven boven tolwegen. In een luchthaven kan je bijkomende investeringen doen en luchtvaartmaatschappijen proberen aan te trekken. Bij een tolweg ben je uitsluitend afhankelijk van het verkeer. Als het verkeer uitblijft, dan heb je weinig mogelijkheden om daar iets aan te veranderen. We kiezen voor iets dat over tien jaar nog relevant zal zijn. Zo investeerden we bijvoorbeeld in de luchthaven van Venetië en de haven van Liverpool.’

3. Belegt u ook in Belgische infrastructuurbedrijven?

D’Hauteville: ‘Ja, we beleggen in twee Belgische namen. Ten eerste het dienstverleningsbedrijf TCR. Dat bedrijf is gespecialiseerd in rollend materieel dat nodig is in de ondersteuning van een luchthaven. Denk aan pushbacktractors, bussen… Het bedrijf verhuurt dat rollend materieel aan luchtvaartmaatschappijen in 130 luchthavens wereldwijd, waaronder ook Brussel. Verder beleggen we in het busbedrijf Hansea. Dat staat in voor dagelijkse stedelijke en regionale verbindingen in opdracht van de openbarevervoersmaatschappijen De Lijn en TEC. Daarnaast is Hansea actief in school- en personeelsvervoer en buscharterdiensten. Tot Hansea behoren de busbedrijven Heidebloem en De Polder. Met een vloot van 811 bussen en zowat 1.200 medewerkers is Hansea, het vroegere Veolia Transport Belgium, de grootste privébusmaatschappij in Vlaanderen. We hebben Hansea in juni 2019 gekocht. Voorheen was het in handen van de investeringsmaatschappij Gimv.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud