'We zetten in op bedrijven die geen nood hebben aan economische groei'

De maaltijdbezorger HelloFresh moet sinds corona geen moeite doen om klanten te winnen. ©BELGAIMAGE

Het megafonds Carmignac Patrimoine kent een relatief sterk jaar. ‘We zetten al een tijdje in op bedrijven die geen nood hebben aan economische groei. Dat komt dit jaar van pas’, zegt de Amerikaanse cobeheerder David Older.

‘De kwaliteit van Zoom is onwaarschijnlijk goed in vergelijking met die van de concurrenten’, zegt David Older, het hoofd van het aandelenteam van Carmignac, tijdens een seminarie op Microsoft Teams, waarbij het geluid even uitvalt. Carmignac meldt later dat de oorzaak bij hen zat, en niet bij Teams. 

Het magazine 'Fonds', woensdag 20 mei gratis bij De Tijd

  • Interview met Nicola Horlick, de ‘Superwoman’ in de Londense City
  • Coronacrisis ontketent groeispurt voor duurzaam beleggen
  • De favoriete fondsen van Koen Pierreux (Architas)

Older kwam vijf jaar geleden over van een New Yorks hefboomfonds om in Londen het aandelenteam te leiden. In New York was hij gespecialiseerd in technologie. Bij Carmignac komt die expertise van pas. Sinds 2019 is hij verantwoordelijk voor het aandelenbeheer van Carmignac Patrimoine, een fonds van 10 miljard euro. Collega Rose Ouahba beheert het obligatiegedeelte.

Patrimoniale belofte

Eind april zat Carmignac Patrimoine op een negatief rendement van 2 procent sinds Nieuwjaar. Daarmee komt het fonds zijn ‘patrimoniale’ belofte na: de instandhouding van het vermogen tijdens zwaar onweer. Door de uitbraak van het coronavirus beleeft de wereldeconomie een historische crisis.

Daarmee lijkt 2020 een goed jaar voor het fonds te worden na enkele ontgoochelende jaren. In 2018 bijvoorbeeld slikte het fonds een negatief rendement van 11 procent.

In een beursstorm schuwt Carmignac het gebruik van derivaten niet om het neerwaartse risico te stoppen. Voorts verkiest Older bedrijven die naar eigen zeggen niet afhankelijk zijn van de economie om groei te realiseren. ‘We gaan ervan uit dat alle informatie vervat zit in de koers van een aandeel. Dan kijken we of we een andere visie op de toekomst hebben dan de consensus’, legt Older uit.

De onlinevergadertool Zoom zag het aantal gebruikers oplopen van 20 miljoen in februari naar 300 miljoen in april.
David older
hoofd aandelen carmignac


In de toptienposities van het fonds zien we onder meer Facebook, zij het met een beperkt gewicht van 1,3 procent. ‘Google (Alphabet) en Facebook zagen na een sterk jaarbegin hun advertentie-inkomsten imploderen tijdens de corona-uitbraak in maart. Analisten dachten ook in april een daling te zien. Toen de mastodonten bij de publicatie van de kwartaalcijfers lieten weten dat de markt in april stabiliseerde, was dat een positieve verrassing’, zegt Older.

Ook de fintechbedrijven doorstaan de coronastorm. ‘Mastercard realiseert zowat een kwart van zijn omzet uit grensoverschrijdende betalingen. De markt vreesde de impact van het virus. Wat bleek? De terugval werd meer dan verwacht gecompenseerd door de opmars van online betalingen. Denk maar aan het belang van contactloos betalen om het risico op besmetting te verminderen. Ook spelers als Adyen, PayPal en Worldline profiteren daarvan.’
Het Nederlandse Adyen en het Franse Worldline zijn de schaarse Europese namen als Older het over technologiebedrijven heeft.

Acht maanden

In de sector van de thuislevering van maaltijden noemt hij ook HelloFresh. ‘In deze sector moet je goed rekening houden met de concurrentie. HelloFresh heeft een leidende positie in Europa. De Duitse groep heeft normaal acht maanden nodig om de investering in het winnen van een klant te recupereren, in het jargon de CAC of ‘customer acquisition cost’. Door de coronacrisis is de CAC teruggevallen naar nul. HelloFresh krijgt er gratis een massa klanten bij, mensen die zich opsluiten in hun huis en liever niet naar een winkel gaan.’

Een ander bedrijf dat voluit profiteert van de kelderende CAC, is Zoom, de tool om online te vergaderen. ‘In februari had het bedrijf 20 miljoen dagelijkse gebruikers. In maart waren het er 200 miljoen, in april 300 miljoen. Zoom heeft die gebruikers zonder enige moeite gekregen met nul euro reclamebudget, want het bedrijf is gewoon viraal gegaan. Nu moet Zoom proberen om van de vele gratis klanten betalende klanten te maken’, zegt Older. Wie betaalt, kan bijvoorbeeld langer dan 40 minuten vergaderen.

De grote winnaars zijn de streamer Netflix en Amazon. In de VS levert de e-commercereus Amazon ook voeding, zodat de Amerikanen geen voedingswinkels hoeven op te zoeken. Het bedrijf heeft de aanwerving van 100.000 mensen aangekondigd om aan de hoge vraag te voldoen. ‘Door de coronacrisis zal Amazon relatief meer voeding leveren waarop het minder winst boekt dan op non-food, zoals elektronica. Op termijn zal zich dat normaliseren.’ Amazon is eveneens een toptienpositie met een gewicht van 1,9 procent in Carmignac Patrimoine, leren de cijfers van Morningstar.

Exitstrategie

De grote vraag is hoe het de coronawinnaars vergaat tijdens de langzame exit uit de quarantainemaatregelen. ‘We denken dat bedrijven als Zoom, HelloFresh en Amazon 20 procent van de gratis verkregen klanten kunnen omzetten in duurzame betalende klanten. Dat alleen al is een gamechanger voor deze bedrijven’, besluit Older.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud