blog

Koel blijven of verwateren?

©Nima Ferdowsi

We hopen voor u van niet, maar misschien bent u wel een kleine trouwe aandeelhouder van Hamon, de Waalse maker van warmtewisselaars en koeltorens die de voorbije jaren een desastreuze beursrit gereden heeft. Zo ja, dan staat u voor een dilemma.

Doet u met uw voorkeurrecht mee aan de kapitaalverhoging van Hamon (+22,8%, 2,21 euro) waarbij u per aandeel liefst zes nieuwe kan kopen tegen een ‘spotprijs’ van een halve euro per stuk? Of doet u niet mee? Dan ziet u - bij wat een van de grootste verwateringen ooit is op de Brusselse beurs - uw eigendomsrechten verschrompelen met minimaal 77 procent en maximaal 86 procent.

Als u meedoet, haakt u uw karretje vast aan de familie, enkele banken en vooral aan het Waalse overheidsvehikel Sogepa. Zij komen samen met bijna 34 miljoen euro over de brug. Als iedereen mee in de boot stapt om kapseizen te voorkomen, haalt Hamon 66,6 miljoen euro op. Bijgelovigen tekenen best niet in. Want drie zessen, dat is toch het Bijbelse nummer van de duivel?

De voorbije twintig jaar reed Hamon in ieder geval een hels parcours. Langetermijnaandeelhouders hebben 96 procent van hun waarde zien verdampen. Dat is deels te wijten aan de markt. Er werden minder koeltorens, schouwen of industriële warmtewisselaars besteld door de onzekerheid over het energiebeleid, en door de langdurige malaise in de olie- en gassector. Maar Hamon heeft zelf ook boter op het hoofd. Werven kampten met operationele problemen. Dure overnames draaiden uit op fiasco’s. En dochterbedrijven maakten zich schuldig aan wat je op zijn minst creatief boekhouden kan noemen, met gaten van tientallen miljoenen tot gevolg. De toenmalige familiale CEO Francis Lambilliotte zei tien jaar geleden nog - na alweer een monsterverlies - dat de slechte cijfers een ‘tijdelijke dip’ waren. Dat dipje duurt intussen wel lang.

Het is toeval - een gevolg van de liefde - dat Hamon een Belgisch bedrijf is.

Nieuw bij deze kapitaaloperatie is dat de banken 87 miljoen euro schulden kwijtschelden. Zie dat echter niet als een geste - dat doen banken nooit - maar als een bittere noodzaak omdat ze op die manier denken nog iets van hun andere uitstaande kredieten aan Hamon te kunnen recupereren. Bij een faillissement zijn ze alles kwijt.

Hamon doet zelf ook een duit in het zakje, en gaat 35 procent van zijn kosten weghakken. Samen met eerdere maatregelen moeten de kosten tegen eind 2019 24 miljoen euro lager liggen. Dat jaar moet de bedrijfscashflow naar minstens 14 miljoen euro herstellen, want dat is het minimum wat de banken eisen.

Op de details is het nog even wachten, maar de schulden blijven hoog. U moet er ook rekening mee houden dat voor het Waals Gewest, dat 44 procent van het kapitaal controleert, winst niet de voornaamste drijfveer is. Wel het ondersteunen van de Waalse economie en werkgelegenheid. Eventuele dividenden in de verre toekomst zijn ondergeschikt aan het behoud van jobs.

Het is trouwens toeval - een gevolg van de liefde - dat Hamon een Belgisch bedrijf is. De ingenieurs Achille en Fernard Hamon hadden eind 19de eeuw een bedrijf voor houten constructies in Bretagne. Fernand leerde echter een Belgische schone kennen en verhuisde voor haar naar ons land. De broers zagen snel in dat de industrialisering een boost zou betekenen voor koelschoorstenen, die aanvankelijk in hout werden gebouwd. In de Eerste Wereldoorlog, toen de industrie zo goed als stillag, bouwden ze de houten loopgraven, en nadien de noodwoningen voor tienduizenden dakloos geworden West-Vlamingen.

Over kathodes en anodes

De Hamon-broers zagen begin vorige eeuw in dat je veel kan verdienen met nieuwe technologieën, maar ook veel kunt verliezen als je niet mee bent. Dat is ook de reden waarom Umicore (-5,3%, 42,74 euro) het vorig jaar zo goed deed en deze week zwaar verloor. Om dat uit te leggen, moeten we een beetje technisch worden. Umicore staat aan de wereldtop als leverancier van materialen voor de kathodes van herlaadbare lithium-ionbatterijen, cruciaal voor elektrische en hybride wagens. Onder de deklagen van een batterij zit aan weerskanten een kathode en een grafieten anode waartussen elektronen bewegen. Daartussen zit elektrolyt en een separator, een soort scheidingsvliesje om kortsluiting te voorkomen. Voor dat laatste levert Solvay (stabiel, 119,45 euro) de polymeren. De verwachte opmars van de e-auto’s katapulteerde Umicore vorig jaar tot de topper van de Bel20-index, met een klim van 52 procent.

©Mediafin

Umicore produceert NMC-materialen, met als basis nikkel, mangaan en kobalt. Dat soort batterijen is ideaal voor geleidelijke ontladingen en ze warmen minder snel op. Sinds 2016 kondigde Umicore voor 460 miljoen euro extra investeringen aan in zijn fabrieken in China en Zuid-Korea. Die moeten dit jaar de NMC-productie verdrievoudigen tegenover 2015. Tegen 2020 moeten ze zes keer meer produceren. Het beurshuis Liberum raamt Umicores marktaandeel tegen 2020 op 30 procent. Daarnaast levert Umicore LCO-kathodematerialen (lithium-kobaltoxide) voor batterijen in consumentenelektronica.

Maar sommigen waarschuwen dat een concurrerende technologie voor kathodes op de loer ligt. De analisten van Credit Suisse geloven heilig in de opmars van eLNO, wat staat voor ‘verbeterd lithium-ionnikkeloxide’. Dat is een nieuw procedé van concurrent Johnson Matthey. Het resultaat van dat geloof: een verkoopadvies voor Umicore met een koersdoel van amper 30 euro. Anderen geloven niet in die disruptieve technologie. Degroof Petercam ziet Umicore doorstoten naar 50 euro. Het beurshuis voorspelt een rendement van 25 procent op de extra investeringen in NMC.

Nog tegenwind voor Umicore kwam uit het Duitse Ludwigshafen. Daar kondigde BASF aan een inhaalbeweging te maken om meer te kunnen profiteren van de elektrificatie van het wagenpark. De multinational trekt meteen 400 miljoen euro uit om in Europa een fabriek voor kathodematerialen neer te poten. BASF zegt expliciet dat geen enkele technologie al gewonnen heeft. ‘We denken niet aan de volgende 5 maar aan 50 jaar’, stelt het bedrijf, dat er meteen bij zegt het wereldleiderschap na te streven. Het blijven Duitsers. Op eigen kracht of via overnames. Wie weet gaat BASF over enkele jaren in Brussel shoppen als Umicores technologie niet voorbijgestreefd raakt.

©Mediafin

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud