Advertentie

Fred & Ginger springt te laat op obligatietrein

Dieter Penninckx, CEO van FNG. ©Dries Luyten

FNG, de modegroep achter Fred & Ginger, heeft met zijn obligatie-uitgifte slechts 25 miljoen opgehaald, de helft van de doelstelling. ‘De timing was ongelukkig’, zeggen specialisten.

De modegroep wilde met obligaties met een looptijd van ruim 6 jaar 40 tot 50 miljoen inzamelen om zijn toekomstige groei te financieren. FNG bood een brutorendement van 4,50 procent. Het nettorendement na aftrek van de roerende voorheffing bedraagt 3,35 procent.

De obligatie was alleen beschikbaar in coupures van 100.000 euro. Ze richtte zich dus alleen op institutionele beleggers en vermogende particulieren. De interesse was relatief beperkt, want FNG haalde slechts 25 miljoen op.

De uitgifte van FNG werd begeleid door ING en KBC. Bij ING, de lead manager, was niemand bereikbaar voor commentaar. ‘We kunnen deze keer geen feedback geven.’ KBC verwees naar de reactie van FNG.

Het einde van het jaar is een ongelukkige timing.
Kristof Wauters
BNP Paribas Fortis

Analisten bevestigen dat FNG een slecht moment heeft gekozen voor de obligatie-uitgifte. ‘Het einde van het jaar is een ongelukkige timing’, signaleert Kristof Wauters, obligatiespecialist van BNP Paribas Fortis. ‘Bovendien zijn er onlangs al enkele gelijkaardige obligatie-uitgiften geweest. Sommige beleggers hebben al voldoende papier in portefeuille. De geringe vraag ligt dus niet zozeer aan FNG zelf.’

Pieter De Ryck, obligatiespecialist van Van Lanschot, merkt op: ‘De obligatie van FNG is geen defensieve belegging. Misschien heeft dat sommige beleggers afgeschrikt.’

Matexi (90 miljoen), Fruit Farm Group (60 miljoen) en Atenor (25 miljoen) hebben de jongste weken geld opgehaald bij obligatiebeleggers. Wauters ziet verscheidene redenen waarom zij net als FNG alleen een beroep deden op institutionele beleggers. ‘Het waren allemaal kleine uitgiften. Een uitgifte die ook particuliere beleggers aanspreekt heeft hogere administratieve kosten en vergt wat meer tijd.’

De kredietrating van FNG is verre van investment grade (kwaliteit).
Pieter De Ryck
Van Lanschot Bankiers

De Ryck vermoedt een koerswijziging bij de banken. ‘Ik heb opgevangen dat de directie van sommige banken wat voorzichtiger is om obligaties met een hoger risico aan te bieden aan particuliere beleggers. De kredietkwaliteit van recente obligaties was meestal niet om over naar huis te schrijven. Obligaties van staalgroep Arcelor met vervaldag 2020 bijvoorbeeld bieden een rendement van 2,5 procent. Arcelor heeft rating BB+ (de hoogste rommelrating). Dat betekent dat de rating van FNG verre van investment grade (kwaliteit) is.’

De geringe opbrengst van de obligatie-uitgifte vormt geen probleem voor FNG. ‘We hebben afgelopen weekend de looptijd van een lopende obligatie van 15 miljoen euro verlengd tot dezelfde looptijd als de nieuwe obligaties’, zegt Penninckx. Daarmee spreidt het bedrijf zijn financieringsnoden meer in de tijd. De obligaties verstrijken nu in 2021, net als het nieuw uitgegeven schuldpapier.

FNG maakte begin november een kwantumsprong met de overname van de dameslabels Steps en Superstar en aankooporganisatie van Coltex Retail Group. Met die ovvername groeide de omzet met de helft van 225 miljoen euro. FNG noteert op de Vrije Markt van de beurs van Brussel en omvat onder meer de modeconcepten Fred & Ginger, Van Hassels en Claudia Srräter. De modegroep is een Beneluxspeler met meer dan 1.800 medewerkers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud