Advertentie

Gulzige Chinezen stuwen beurs van Parijs

©AFP

Het beursjaar begon uitzonderlijk sterk, maar nergens valt dat zo op als in Parijs. Het geheime wapen zijn de luxemerken waar Chinezen wild van worden.

Kering, de eigenaar van het gereputeerde modemerk Gucci, had het gisteren moeilijk om beleggers te overtuigen. De groeimotor van het Franse luxebedrijf is goed voor 80 procent van de brutowinst, en kan zo de financiële resultaten van de groep maken of kraken.

Dat Gucci een vijfde meer omzet opleverde in het eerste kwartaal dan een jaar eerder was min of meer waar analisten op hadden gerekend. De groei vertraagt wel vergeleken met de topjaren 2018 en 2017. En dus ging er 5 procent van de koers af.

Cosmeticareus

Die kon gelukkig tegen een stootje, na de beursstijging die alle miserie van eind vorig jaar goedmaakte. Meer nog: Kering en zijn Franse sectorgenoten horen bij de beste aandelen van hun land.

©Mediafin

De CAC40 in Parijs is dan ook de meest luxueuze index van Europa. De naam verraadt dat er 40 indexleden zijn, maar het viertal LVMH , L’Oréal , Kering  en Hermès  is goed voor bijna een vijfde van de aandelenkorf.

L’Oréal is als cosmeticareus de vreemde eend in de bijt. Maar ook om succes te boeken met mascara en parfum is het succesrecept vergelijkbaar met dat van de andere drie: verkoop zo veel mogelijk aan Chinezen.

Middenklasse

‘Bij L’Oréal zijn de resultaten per regio bijna zwart-wit. Europa en de VS zijn slecht, terwijl Azië onwaarschijnlijk boomt’, weet Sandra Vandersmissen, beleggingsstrateeg van BNP Paribas Private Bank.

De bedrijven geven cijfers voor Azië zonder Japan, maar in de praktijk is de groeipool natuurlijk China. De opkomende middenklasse in dat land is grofweg goed voor een derde van de luxeverkoop in de wereld en twee derde van de groei.

LVMH, het bedrijf van rijkste Fransman Bernard Arnault, is de echte krachtpatser en toont geen tekenen van vermoeidheid. Daardoor is sinds begin dit jaar geen enkel beursgenoteerd bedrijf in Europa meer waard. De marktkapitalisatie van LVMH steeg tot boven die van de brouwer AB InBev en die van de consumentengoederenreus Unilever. Ook het eerste kwartaal verdiende champagne, liefst Moët & Chandon uit de eigen kelders.

Stijgende volumes

‘Als het zo hard gaat, is het normaal dat de markt even negatief reageert op resultaten van Kering die volgens verwachting zijn’, zegt Vandersmissen. Beleggers in de luxesector beleefden de afgelopen kwartalen het ene spectaculaire succes na het andere. De financieel directeur van Kering sprak gisteren over een ‘normalisatie’ van de groei. ‘Maar het lijdt geen twijfel dat de appetijt van Aziaten voor Europese luxe er nog is’, weet Vandersmissen. Uit de resultaten van LVMH blijkt dat de omzetgroei niet het gevolg is van prijsverhogingen, maar wel van een stijging van de volumes.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud