Advertentie
analyse

Internetbanken staan in de rij om uw vermogen te beheren

©Bloomberg

Vermogensbeheer is lang niet meer voor de superrijken alleen. Met een paar muisklikken kunt u al uw spaarpotje laten beheren. ‘De vraag is of die babbel met uw bankier u veel geld waard is.’

Vermogensbeheer is voor de ‘happy few’, de superrijken met een tweede verblijf in Knokke, een collectie moderne kunst aan de muur en een lidkaart van een exclusieve golfclub. Het is een hardnekkig cliché, maar het klopt al lang niet meer. Vandaag kan u al met een heel beperkt spaarpotje een beroep doen op de jarenlange ervaring van een professionele belegger.

Bij een grootbank als KBC moet u nog altijd 250.000 euro op tafel leggen. Voor een echt persoonlijke aanpak is minstens 1 miljoen vereist. Hetzelfde geldt voor BNP Paribas Fortis. Daar gaan de deuren eveneens maar voor u open vanaf een kwart miljoen euro. Nog altijd een smak geld dus.

25 euro
Meer hebt u niet nodig om te starten met beleggen.

Bij de internetspelers ligt de drempel ondertussen een pak lager. De Franse onlinebank Fortuneo wil uw vermogen vanaf 25.000 euro beheren, een nulletje minder zeg maar. Bij MeDirect, dat sinds deze week een Belgische licentie op zak heeft, bent u zelfs welkom met 10.000 euro.

Waarom verliest het vermogensbeheer zijn exclusief karakter? Simpel, de technologische revolutie heeft het proces een pak goedkoper gemaakt. Vroeger hield een privaat bankier in een statig kantoor zich persoonlijk bezig met het beheer van uw fortuin, nu volstaan een paar muisklikken.

‘Zo’n private banker kost zijn werkgever ongeveer 200.000 euro per jaar, alles inbegrepen. Als je weet dat hij zo’n 100 klanten bedient, kan hij niet goedkoop zijn’, zegt de topman van een vermogensbeheerder. ‘Voor de klant kost de service 1 à 2 procent van het vermogen onder beheer, of gemiddeld 4.000 euro per jaar. Als je dat automatiseert, kan je de kostenbasis aanzienlijk verlagen én ook meer klanten aantrekken.’

©Mediafin

Wondere wereld

De technologische revolutie is natuurlijk niet nieuw in de financiële sector. Internetbanken zijn ondertussen al jaren ingeburgerd. Wie een kantorennet en een paar duizend medewerkers uitspaart, kan een hogere rente aanbieden. Dat is logisch. Ook online beleggen heeft ondertussen zijn plaats op de Belgische markt veroverd. Maar voor het beheer van uw centen lijkt de wondere wereld van het wereldwijde web nu pas echt door te breken.

Bij sommige banken wordt tot de helft van uw rendement opgegeten door kosten.
Olivier Debehogne
Marketingdirecteur Keytrade

De verklaring ligt grotendeels bij het marktklimaat. Door de lage rente - zelfs op internetrekeningen - zijn beleggers meer dan ooit op zoek naar rendement. Alleen, de obligatiemarkt is vandaag een nukkig beestje met sterk schommelende koersen. En spaarders willen wel graag een graantje meepikken van het succes van de beurzen, maar ze voelen zich onzeker of ontberen de tijd en de kennis. De vraag naar advies en begeleiding is dus groter dan ooit.

Koppel die groep rendementshongerige beleggers aan de beschikbare technologie en de financiële industrie ziet weinig verwonderlijk een enorme nieuwe markt opdoemen. Wie de radio in de auto even opendraait en op een reclameblok stoot, weet dat banken - klassiek of online - dringen voor een deel van de koek.

Booming business

In de Verenigde Staten is online vermogensbeheer intussen al een ‘booming business’. Vooral de jongste jaren vertrouwen steeds meer Amerikanen hun vermogen toe aan een internetbank. Zo zag Wealthfront, dat samen met Betterment een van de grootste spelers op de Amerikaanse markt is, zijn beheerd vermogen in drie jaar tijd exploderen tot 2 miljard dollar.

In België staat de markt nog in haar kinderschoenen. Keytrade Bank en Econopolis hadden begin 2013 plannen om samen online vermogens te beheren, maar die kwamen nooit echt van de grond. Het is een publiek geheim dat ook de Nederlanders BinckBank en Evi (Van Lanschot Bankiers) hier ambities koesteren. Binck moet vermoedelijk eerst nog de Alex-kater doorspoelen. Vorig jaar vielen de rendementen van zijn onlinevermogensbeheerder tegen, waarop een pak Nederlandse klanten van Alex klacht indienden.

260
Op de Belgische spaarboekjes staat nog altijd een recordbedrag van zo’n 260 miljard euro.

Keytrade wil na de zomer met een online vermogensbeheeraanbod komen. Wellicht met een instapdrempel van 20.000 à 25.000 euro. ‘Momenteel zijn we dat product met een kleine groep klanten nog aan het testen’, zegt marketingdirecteur Olivier Debehogne. De bank biedt nu al een spaarplan aan, waarbij je vanaf 25 euro per jaar, in een 40-tal fondsen kan beleggen. Maar dat KeyPlan wordt niet actief beheerd.

In de sector gonst het van de geruchten dat nog minstens twee spelers met een online dienst voor vermogensbeheer op de proppen zullen komen.

De pioniers in België zijn Fortuneo, maar vooral MeDirect. De internetbank werkt daarvoor samen met de fondsenspecialist Morningstar. Je belegt bij de bank dus niet in individuele aandelen of obligaties. Je portefeuille bestaat uit een tiental fondsen.

Aan fondsen hangt vaak een stevig kostenplaatje. ‘De meeste fondsen rekenen inderdaad instap-, uitstap- en/of beheerskosten aan’, weet Xavier De Pauw, de CEO van MeDirect. ‘Wij zijn erin geslaagd om voor de overgrote meerderheid van fondsen de instap- en uitstapkosten weg te negotiëren. Daar zijn afspraken over gemaakt met de groothandelaars van fondsen. De transactiekosten rekenen we niet door. Daar profiteren we van schaaleffecten en van onze technologie.’

Onlinevermogensbeheerders halen vooral het goedkopere kostenplaatje aan als voordeel om uw centen door hen te laten beheren. Bij een traditionele bankier moet u jaarlijks al gauw 1 procent of meer van uw beheerde vermogen ophoesten, waardoor de kosten kunnen oplopen tot enkele duizenden euro’s. ‘Bij sommige banken wordt zo tot 50 procent van de winst opgegeten door kosten’, weet Olivier Debehogne van Keytrade Bank. Alles hangt af van instelling tot instelling. En dat geldt evenzeer voor de onlinespelers. Want ook daar zijn verschillen (zie tabel). Vergeet ook niet dat boven op die kosten (bij verkoop) ook taksen betaald moeten worden. Denk maar aan de beurstaks of de meerwaardebelasting van 25 procent op fondsen die voor 25 procent of meer beleggen in obligaties.

Waar komt het woordje ‘beheer’ dan aan te pas? ‘Bij de selectie van de fondsen voor de specifieke portefeuilles. Dat gebeurt niet door computermodellen, maar door het investeringscomité van de bank. Elk kwartaal zitten we samen met Morningstar om te zien of we nog tevreden zijn met de activaverdeling op lange termijn, of we eventueel een fonds moeten vervangen, of wat winst nemen. Dat is dus een menselijke beslissing.’

Het bepalen van uw beleggersprofiel gebeurt door een algoritme. Klanten moeten daarvoor online eerst een vragenlijst invullen. Om te zien of ze eerder een defensieve belegger zijn, en dus meer obligatiefondsen in portefeuille krijgen, of of ze wat meer risicoappetijt vertonen en dus wat meer aandelenfondsen in hun portefeuille kunnen verdragen.

Ook bij Fortuneo kan u terecht om uw vermogen online te laten beheren. De Franse speler, die sinds 2007 op de Belgische markt actief is, biedt de service hier al een paar jaar aan. ‘Maar tot voor kort moesten klanten toch nog eens in een van onze drie kantoren in Antwerpen, Brussel of Ottignies langskomen om een handtekening te zetten of een aantal formulieren opsturen’, zegt België-manager Ramin Fleury. ‘Nu kan alles online.’

©shutterstock

Bij Fortuneo worden uw centen eveneens in fondsen gestopt, op basis van uw beleggersprofiel. De bank kan daarvoor terugvallen op de kennis van het zusterbedrijf Federal Finance Gestion, dat in Frankrijk 42,7 miljard euro aan vermogens beheert. ‘Bij Federal Finance staan vijf beheerders in voor de fondsenselectie voor de Belgische klanten. Klanten kunnen ook nog steeds terecht voor advies in een van onze kantoren of via de telefoon.’

Stormloop

Opvallend is dat vooral de onlinebanken de stormloop op de belegger leiden. Dieter Haerens, een onafhankelijk consultant in de sector: ‘Internetbanken proberen eerst klanten te lokken met een hoogrentende spaarrekening. Alleen verdienen ze daar nauwelijks iets op. Integendeel, het is een marketinginvestering om later aan die klanten beleggingsdiensten proberen te verkopen. Het is alleen zeer de vraag of dat het juiste publiek daarvoor is.’

Nog opmerkelijk is dat veel buitenlandse spelers hun opwachting maken op de Belgische markt. Voor een verklaring wijst Haerens naar de spaarwoede van de Belg. Op de Belgische spaarboekjes staat nog altijd een recordbedrag van ruim 260 miljard euro. ‘Daarnaast zijn Belgen moeilijk te overtuigen. Veel buitenlandse spelers redeneren: als ons product in België aanslaat, is de kans groot dat het ook elders lukt.’

Beleggen kan u al met het bedrag van een XL-pizza.

Een ding is duidelijk: het wordt stevig dringen op de markt. Betekent dat dat er een meedogenloze strijd voor de Belgische spaarder zal uitbreken? Fleury meent alvast van niet. ‘Concurrentie is een goede zaak, want zo wordt de markt volwassen. Vandaag is dat nog lang niet het geval. Momenteel is er ook geen kannibalisme. We snoepen dus geen klanten van elkaar af, eerder van de grote spelers.’

Vraag is of de Belg klaar is om zijn vermogen door een online speler te laten beheren. Bankieren blijft toch in grote mate een kwestie van vertrouwen. Van elkaar eens regelmatig te zien en te kunnen aftoetsen of uw centen nog wel in de juiste beleggingen geïnvesteerd zijn.

‘We willen vooral vertrouwen creëren door transparant te zijn’, zegt De Pauw. ‘Alles staat op onze website. We houden klanten ook elk kwartaal op de hoogte van wat we doen én waarom. Daarnaast omringen we ons met topkwaliteit zoals een gevestigde waarde als Morningstar. Bovendien zit je niet vast aan MeDirect. Wil je uitstappen dan kan dat kosteloos. Natuurlijk vergt vertrouwen tijd. Maar we zien nu al dat klanten met een klein bedrag beginnen en na drie of zes maanden een groot bedrag bijstorten. Vraag is wat die babbel met uw bankier u waard is. Bij ons krijgt u dezelfde behandeling, of u nu 10.000 euro of 1 miljoen euro belegt.’

‘De relatie met de bankier wordt niet minder, maar anders’, meent Fleury. ‘We werken ook eenvoudiger en doelgerichter. Bij vermogensbeheer hanteren we vier profielen. In uw portefeuille zitten 15 à 20 fondsen. Dat maakt het transparanter voor de klant.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud