Olierally duwt Wall Street hoger

De stijgende olieprijs jaagt Wall Street hoger. ©AFP

Wall Street tekent vrijdag bescheiden winsten op, met dank aan een olierally. De S&P500 klimt dankzij een winst van 0,2 procent naar een zoveelste record.

De Amerikaanse beurzen ervaren vrijdag een opmerkelijke 'Catch-22'. De belegger is in de ban van een opmerkelijk herstel van de olieprijs. Rond half vijf klimt de prijs van een vat ruwe Brent-Noordzeeolie liefst 7,6 procent naar 61,38 dollar. 

Die stijging brengt twee effecten met zich mee. De 'olieaandelen' sleuren de Dow Jones naar een bescheiden winst van 0,3 procent naar 18.018 punten. Vooraan het peloton vinden we zwaargewichten zoals Chevron (112,30 dollar, + 1,3 procent) en ExxonMobil (92,96 dollar, + 0,64 procent). De S&P500 klimt door een nieuwe winst van 0,2 procent naar een nieuw record op 2.088 punten. 

Maar een toenemende olieprijs heeft ook een ander effect: de gemiddelde Amerikaanse consument moet in zijn budget weer meer ruimte vrijhouden voor de energiefactuur of benzine. Een stijgende olieprijs gaat dan ook samen met een voorzichtige consument. Donderdag werd al duidelijk dat de Amerikaanse consument in januari amper 0,1 procent meer uitgaf dan de maand voordien. Dat terwijl de olieprijzen relatief gezien wel vrij laag staan. 

En ook vrijdag zijn er signalen dat de Amerikaanse consument misschien toch weer wat afwachtender is geworden. Het Amerikaanse consumentenvertrouwen, gemeten volgens de index van de Universiteit van Michigan, kreeg in februari een forse klap. Het daalde van 98,1 naar 93,6 punten, ver beneden de analistenverwachtingen. Toch blijft het vertrouwen daarmee op een redelijk hoog peil staan: het gaat om het hoogste cijfer sinds begin 2007. Januari was uitzonderlijk goed. 

Een aandeel dat in het oog springt, is Groupon. De transformatie van het bedrijf van een website voor groepsaankopen naar een meer op e-commerce gerichte speler, blijft een heikel traject. De omzet groeide in het vierde kwartaal van vorig jaar fors, met 20 procent naar 925,4 miljoen dollar. Het klopte daarmee de eigen en de analistenverwachtingen. Toch predikt het bedrijf nog niet de triomf: voor het eerste kwartaal toont Groupon zich erg somber, met een omzetvork tussen 790 miljoen en 840 dollar, onder de eerder gepubliceerde verwachtingen. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud