PREVIEW Agfa-Gevaert op weg naar eerste jaargroei in drie jaar

Met zijn nieuwe inkten - die onder meer op botervlootjes kunnen worden geprint - won Agfa-Gevaert vorig jaar een innovatieprijs. ©agfa

Agfa, de producent van film en IT voor drukkerijen en ziekenhuizen zag zijn omzet in het tweede kwartaal naar verwachting met 3,2 procent groeien. De eerste keer dat dit gebeurt sinds de laatste drie maanden van 2012.

De daling van de omzet zal dit jaar stoppen, beloofde Agfa-topman Christian Reinaudo in maart. In het de eerste drie maanden van 2015 stabiliseerde de omzet alvast. In de drie daaropvolgende maanden heeft het chemie- en IT-bedrijf zijn verkoop met 3,2 procent opgekrikt, zo verwachten analisten.

Daarmee legt Agfa  de basis om de groeibelofte over heel het jaar in te lossen. De consensus mikt voor 2015 op een omzetgroei van 2,4 procent tot 2,68 miljard euro. Het is van 2012 geleden dat Agfa nog meer inkomsten boekte. 

Niet-groeiende groeilanden

Die prestatie is te danken aan de goedkope(re) euro en de aantrekkende economie, vooral dan in de westerse industrielanden. In groeilanden en -regio's Latijns-Amerika, India, China, het Midden-Oosten, Rusland en Oekraïne is de motor door geopolitieke en monetaire spanningen immers zo goed als stilgevallen.

Daardoor bleef de groei van Graphics (grootformaatprinters en software voor drukwerk) volgens analisten in het tweede kwartaal steken op 1,5 procent. Over heel het jaar verwachten ze zelfs maar een stabilisering (+0,3%) van de verkopen. Dat komt omdat de slabakkende groeilanden goed zijn voor meer dan 60 procent van de omzet uit analoge drukplaten (drukkerijen) en röntgenfilm (ziekenhuizen). Inclusief de IT-oplossingen zijn die landen overigens nog altijd goed voor 35 procent van de totale verkopen.

De Europese en Amerikaanse ziekenhuizen worden almaar meer fan van digitale radiografie en Agfa's IT-oplossingen. Dat levert de divisie Healthcare binnen het bedrijf de grootste groei op: 6,5 procent in het afgelopen kwartaal en 5,8 procent over heel 2015 - opnieuw volgens de schattingen van analisten.

In de eerste drie maanden toonde CEO Reinaudo zich al verheugd over de Amerikaanse gezondheidszorg die Agfa's oplossing voor het verwerken en doorsturen van medische beelden positief onthaalt. Dat nadat de Amerikaanse ziekenhuizen eerder de kat uit de boom hadden gekeken ten gevolge van de besparingsgolf die Obamacare teweeg had gebracht.

Kostenbesparingen

Op winstniveau is het uitkijken of de genomen reorganisatie- en efficiëntiemaatregelen nog effect blijven ressorteren. In het eerste kwartaal was het kostenbesparend effect alvast groter dan verwacht. Voor het tweede kwartaal mikken de analisten op een stijging van de bedrijfswinst (na herstructureringen) van 44 tot 45 miljoen euro.

De aluminium- en zilverprijzen (de grondstoffen van Agfa's film) zijn jaar-op-jaar gedaald, al zal het effect in het tweede kwartaal niet overdreven groot zijn. 

Het is tot slot uitkijken of Reinaudo dichter bij (een) overname(s) staat - al zal hij dat natuurlijk nooit met zoveel woorden zeggen. De Fransman wil de omzet met externe groei op middellange termijn tot 3 miljard euro opkrikken - van de verwachte 2,7 miljard over 2015. Hij mikt op technologie om de grootformaatprinters en/of de IT-oplossingen te versterken, en/of drukplatenfabrikanten in landen waar nog groei te rapen valt. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud