Advertentie

Tesla en de tweet van anderhalf miljard dollar

Een wedstrijd tussen de Kansas City Chiefs (rood) en de New England Patriots in de NFL. Satellietzender DirecTV mag de komende 8 jaar de zondagnamiddagwedstrijden van die competitie uitzenden. ©USA Today Sports

De toonaangevende indexen op Wall Street likken hun wonden na de stevige verliezen van woensdag. In afwachting van het banenrapport vrijdag hielden beleggers hun kruit droog. Behalve dan voor Tesla Motors, dat opveerde na een licht enigmatische tweet van topman Elon Musk

De Dow Jones sloot uiteindelijk vlak op 16.801,05 punten. De S&P500 trappelde ter plaatse op 1.946,17 punten. De Nasdaq klom 0,2 procent tot 4.430,19 punten.

Tegen die achtergrond zet de Federal Reserve door met de afbouw van het stimulusprogramma. En dat is niet naar de zin van veel beleggers, die graag zouden zien dat Fed-voorzitter Janet Yellen het infuus verder laat druppelen. Maar niet iedereen is die mening toegedaan. Analist Michael O'Rourke reageerde in een nota fel op beleggers die de afstraffing voor de S&P500 aangrijpen om nieuwe stimulus te vragen.

'Dit is een index die dit jaar al 17 procent rendement heeft opgeleverd, en 40 procent over de afgelopen twee jaar', schrijft O'Rourke. 'Mensen die smeken om nieuwe stimulus terwijl het huidige programma nog niet eens is afgelopen, tonen enkel aan hoe verstoord de marktverwachtingen zijn geworden. Dit is geen risicovrije wereld.'

Risico of niet, Elon Musk laat zich er niet door van de wijs brengen. De flamboyante topman van de fabrikant van elektrische luxewagens Tesla Motors had maar een tweet nodig om het aandeel van zijn bedrijf 4,7 procent hoger te jagen tot 251,42 dollar. In die tweet kondigt Musk de lancering van een nieuw model van Tesla aan op 9 oktober. Hij kondigde ook 'something else' aan.

About time to unveil the D and something else pic.twitter.com/qp23yi59i6— Elon Musk (@elonmusk) October 2, 2014

De tweet miste zijn effect niet. In absolute cijfers kwam er 11,18 dollar bij, waarmee Tesla in een klap een slordige anderhalf miljard dollar meer waard werd.

De satellietzender DirecTV won 0,9 procent tot 87,34 dollar. Het bedrijf tekende een nieuwe overeenkomst met de NFL, de federatie van het American Football in de VS, om de komende 8 jaar de zondagnamiddagwedstrijden van die bijzonder populaire competitie uit te zenden. Het contract kost DirecTV liefst 12 miljard dollar.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud