1. Markten Live
  2. Live blog

Melexis en Barco scoren met kwartaalrapport

In een lichtrode beurshandel vlamde Melexis nu bij de klanten in de autosector het keerpunt bereikt lijkt. CFE kreeg klappen door een fraude-onderzoek naar baggerdochter DEME.
  • En morgen? De aankoopdirecteurs!

    We zijn er morgenvroeg uiteraard terug met een verse blog. Uiteraard met een verse portie kwartaalupdates, ook van de Duitse chemiereus en conjunctuurbarometer BASF. En wat later op de ochtend de hamvraag of de Europese aankoopdirecteurs na de rotzomer al iets minder somber gestemd zijn in oktober. 

    Tot dan!

  • Bel20 licht lager, Belgen scoren met kwartaalupdate

    De slotbel: de Bel20  vlagde 0,3 procent lager af, Melexis , Barco  en Orange Belgium  gaven een overtuigende aftrap van de kwartaalupdates, CFE  kreeg een tik door nieuwe informatie rond een fraude-onderzoek bij baggerdochter DEME. 

  • Orange Belgium bouwt winst gestaag uit

    Na het opnieuw degelijke kwartaalrapport bouwt Orange Belgium  de winst gestaag uit. De telecomoperator schrijft intussen 4 procent bij tot 19,42 euro. 

  • Melexis: twee lijntjes, 300 miljoen beurswaarde

    Twee lijntjes. Meer is vandaag niet nodig om het aandeel Melexis  zo'n 15 procent hoger te katapulteren. Een koersstijging die de beurswaarde in één trek dik 300 miljoen euro hoger tilt. 

    ©rv

    De reden? CEO Françoise Chombar die in het persbericht over de kwartaalcijfers licht aan het einde van de tunnel ziet in de autosector. 'We kunnen nu zeggen dat de forse voorraadafbouw van de voorbije negen maanden aan het wegebben is. Ook de klanten bestellen stapsgewijs meer'. 

    Melexis haalt het gros van de omzet in de autosector, over 2018 goed voor meer dan 90 procent van de verkopen. In elke nieuwe wagen die van de band rolt zitten gemiddeld elf sensoren van de chipfabrikant. 

    Sinds vorig najaar trof de crisis in de autosector - een perfecte storm van handelsoorlogen, tuimelende Chinese verkopen, de troonsafstand van Koning Diesel en nieuwe Europese milieunormen - het aandeel Melexis midscheeps. Tussen juni 2018 en begin januari 2019 halveerde de beurswaarde bijna, van 3,7 naar 1,9 miljard euro, ook al bleef Melexis bij een krimpende omzet consistent winstgevend.

    Over 2019 stevent de groep op de eerste omzetdaling aan sinds 2009, na jaren spectaculaire groei. 'We zweten deze crisis uit', liet Chombar dit voorjaar weten. Dankzij de opvallend optimistische geluiden van de CEO durven beleggers hopen dat de crisis stilaan uitgezweet is. 

  • Boeing geeft dit keer de Dow een boost

    Maandag hield zwaargewicht Boeing de Dow nog aan de grond, dit keer is het Boeing  die de Dow  - licht - hoger helpt. De vliegtuigbouwer herstelt bijna 4 procent na het kwartaalrapport. En meer bepaald één paragraaf uit het kwartaalrapport waar Boeing zich sterk maakt dat de 737 MAX eind dit jaar weer in dienst zal kunnen genomen worden en tegen eind 2020 een productie van 57 stuks per maand belooft. De 737 MAX is het werkpaard van Boeing dat sinds maart wereldwijd aan de grond gezet is, na twee crashes op korte tijd als gevolg van overijverige software. Het schandaal kostte Boeing een kwart van zijn beurswaarde. 

  • Beurshandel zet voorbeurshandel een neus

    De opening op Wall Street. En terwijl de 'voorbeurshandel' op koersdalingen wees, blijkt daar in de échte handel niets van aan. De Dow Jones  gaat lichter hoger, net als - ondanks de lagere winstprognose - Caterpillar  .

  • Fraudeonderzoek weegt op CFE

    Een van de opvallendste dalers op de Brusselse beurs is CFE . De engineeringgroep gaat 4 procent lager naar 83,90 euro. De krant Financial Times kwam deze ochtend met meer gegevens rond het fraudeonderzoek naar CFE-baggerdochter DEME.

    De haven van Sabetta aan de Kara Zee in het Russische noordpoolgebied ©AFP

    Er is sprake van corruptie bij de aanleg van een toegangskanaal naar de lng-haven van Sabetta op het Yamal-schiereiland in de noordpoolregio van Siberië. De Tjid maakt begin dit jaar al melding van het onderzoek. De Britse zakenkant komt op basis van het gerechtelijk dossier in de Verenigde Staten met extra details over dat onderzoek. 

  • Caterpillar stuurt winstwaarschuwing uit

    ’s Werelds grootste fabrikant van bulldozers, kranen en mijnbouwmachines heeft een zwak derde kwartaal achter de rug. De omzet daalde met 6 procent tot 12,8 miljard dollar en de winst per aandeel kwam 8 procent lager uit op 2,66 dollar waar analisten 2,87 dollar hadden verwacht. Het is de eerste keer in bijna drie jaar dat Caterpillar een lagere kwartaalwinst moet rapporteren.

    De belangrijkste oorzaak van de omzetdaling is voorraadafbouw bij de dealers. De vraag van eindgebruikers was ook lager dan verwacht.

    Caterpillar verlaagt zijn winstprognose voor 2019 van 12,06-13,06 dollar (aan de onderkant van die vork) tot 10,90-11,40 dollar. Het bedrijf gaat ook uit van een matige omzetdaling. Caterpillar verwijst naar wereldwijde economische onzekerheid waardoor klanten aankoopbeslissingen uitstellen. ‘Onze klanten kennen geen financiële moeilijkheden. Het lijkt er eerder op dat ze wachten tot duidelijk is wat met de economische vooruitzichten gebeurt vooraleer beslissingen te nemen’, zei financieel directeur Andrew Bonfield aan Bloomberg.

    Caterpillar geldt als een barometer van de wereldeconomie. In de voorbeurshandel zakt het aandeel meer dan 4 procent.

  • ING: 'Colruyt kan zichzelf van de beurs halen'

    Volgens de grootbank heeft de supermarktketen genoeg financiële slagkracht voor een beursexit.

    Lees hier het artikel.

  • Boeing ziet nettowinst halveren

    De aanhoudende problemen met de Boeing 737 MAX, een vliegtuigmodel dat wereldwijd aan de grond staat, hebben een flinke hap genomen uit de kwartaalresultaten van de Amerikaanse vliegtuigbouwer. De omzet kwam 21 procent lager uit op 19,98 miljard dollar, de nettowinst halveerde (-51%) tot 1,167 miljard dollar. De nettowinst per aandeel halveerde eveneens, van 4,07 tot 2,05 dollar.

    De lagere omzet is vooral te wijten aan minder opgeleverde 737-toestellen. Boeing beklemtoont dat het blijft samenwerken met luchtvaartautoriteiten in de VS en wereldwijd aan software- en training-updates voor de 737 MAX. Het bedrijf gaat er nog altijd van uit dat de 737 MAX in het vierde kwartaal weer zal mogen vliegen. Het is tevens Boeings bedoeling om het productieritme van de 737 MAX tegen eind 2020 op te voeren van 42 tot 57 toestellen per maand.

    Boeing 737 MAX-toestellen op Boeings luchthaven in Moses Lake, Washington. ©REUTERS

  • CEO Talks: stel uw vraag aan François Fornieri van Mithra

    Donderdag om 12 uur kunt u chatten met François Fornieri, de flamboyante CEO van Mithra. Vragen stellen kan nu al

  • JP Morgan zet Argenx op kooplijst

    JPMorgan start de opvolging van Argenx  met een koopavies en een koersdoel van 150 euro.

  • Umicore huldigt Koreaanse fabriek voor brandstofcelkatalysatoren in

    Umicore heeft vandaag in SongDo-Incheon, in de buurt van de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel, een nieuwe productievestiging voor brandstofcelkatalysatoren ingehuldigd. De fabriek zal vooral leveren aan Hyundai Motors Group, maar ook aan andere autoklanten. De productie zal volgend jaar worden opgedreven.

    'Met deze productie-uitbreiding in Korea en de bestaande productiecapaciteit in Hanau, Duitsland, is Umicore goed geplaatst om te voldoen aan de toenemende vraag van zijn autoklanten wereldwijd naar brandstofcelkatalysatoren', aldus een persbericht.

  • ING verhoogt koersdoel Colruyt

    ING heeft de opvolging van Colruyt  met een lijvig rapport hernomen nu het aandeel door een andere analist - Hans D'Haese - wordt gevolgd. Het advies blijft 'houden', maar het koersdoel stijgt van 41 naar 53 euro.

    D'Haese denkt dat Colruyt in de komende vier jaar een vrije kasstroom kan genereren van 1 miljard euro. En Colruyt zit nu al op een cashpositie van 300 miljoen euro. 'De sterke balans compenseert het risico op winstontgoochelingen', zegt D'Haese.

    De beurskenner maakt zich verder niet al te druk over de toenemende concurrentie nu het Nederlandse Jumbo naar de Belgische markt trekt. 'In een markt waar de wetgeving verbiedt om producten met verlies te verkopen, kan een prijsvechter als Colruyt altijd zijn marktaandeel verdedigen.'

    Naast een sterke cashflow geeft het aandeel ook bescherming tegen het slechte economische klimaat. 'De groep is marktleider in België en heeft ook de hoogste operationele marge. Daarnaast is Colruyt een zeer conservatief bestuurd bedrijf. Het heeft geen wilde overnameplannen, is schuldenvrij en heeft een stabiele dividendpolitiek. Dat klinkt misschien saai, maar het biedt wel bescherming tegen macroeconomisch slecht weer.' 

    De analist wijst er voorts op dat Colruyt zichzelf van de beurs kan halen. 'Als Colruyt zijn schuldratio zou laten oplopen tot 3 keer de ebitda, dan heeft het een additionele 2,3 miljard euro cash. Daarmee zou het bedrijf zoveel eigen aandelen kunnen inkopen dat het van de beurs kan verdwijnen. Dat scenario is op dit moment echter onwaarschijnlijk.'

    Het aandeel wint 0,4 procent.

  • KBC over WDP

    Analist Jan Opdecam van KBC Securities zegt dat WDP  op schema zit met zijn projecten. 'Het bedrijf wil tegen 2023 voor 5 miljard euro aan projecten in  portefeuille hebben. In de afgelopen negen maanden heeft WDP voor 400 miljoen euro aan projecten binnengehaald, dus ze zijn goed op weg.'

    Op dit moment heeft de specialist in logistiek vastgoed een portefeuille van 3,9 miljard euro.

    Het aandeel trappelt ter plaatse.

  • Handel in Softimat geschorst

    De handel in Softimat   is geschorst in afwachting van een persbericht. 

  • Kepler: Barco kan 2 tot 3 procent stijgen

    Analist Loïc De Smet is tevreden met de resultaten en de verwachtingen van de beeldvormingsgroep Barco (zie post 7u33):

    Wij denken dat er ruimte is voor een koersstijging van 2 à 3 procent. Dat zou het aandeel vandaag moeten ondersteunen.
    Loïc De Smet
    Analist bij Kepler Cheuvreux

    Het aandeel wint 0,8 procent.

  • Gemengde analistenreacties op Melexis

    Analisten reageren uiteenlopend op de kwartaalcijfers en vooruitzichten van Melexis .

    Melexis is veel positiever geworden over het consumentengedrag, merkt het beurshuis NIBC op. Een duidelijke verbetering in vergelijking met wat Chombar zei bij de publicatie van de tweedekwartaalcijfers. NIBC handhaaft zijn ‘neutral’-rating en koersdoel van 57 euro, maar ziet wel wat opwaarts potentieel voor zijn koersdoel gezien de verbeterde vooruitzichten op langere termijn.

    Ook ING heeft het over ‘een geruststellende update’ vermits de voorraadcorrecties bij Melexis’ klanten uitbodemen en de visibiliteit lichtjes verbetert. ‘Wij vinden dit bemoedigend in het licht van enkele negatieve commentaren van de sector’, aldus analist Marc Hesselink. Negatief is wel dat de brutomarge 1 procentpunt zwakker was dan verwacht door een minder gunstige productmix. Hesselink handhaaft zijn advies (houden) en koersdoel (56 euro).  

    KBC Securities heeft het over gemengde cijfers over het derde kwartaal met een hoger dan verwachte omzet, maar enigszins ontgoochelende brutowinstmarge. Dat is ook van toepassing op de prognose voor het vierde kwartaal.

    Wat het commentaar van topvrouw Chombar over de markt betreft, reageren analisten Marcel Achterberg en Guy Sips vrij voorzichtig. De wereldwijde voorraadafbouw in de autosector neemt misschien wel af, maar de eindmarkten moeten nog een wezenlijk herstel laten zien. Bovendien lijkt de huidige geopolitieke onzekerheid nog enkele kwartalen te zullen aanhouden.

    De analisten verlaagden hun ramingen voor 2019, 2020 en 2021 na de tweedekwartaalcijfers en sluiten niet uit dat ze dat nogmaals zullen moeten doen na de (voor 17 uur geplande) conference call. Ze handhaven hun houdadvies en koersdoel van 70 euro.

    Kepler Cheuvreux maakt geen gewag van het hoopgevend commentaar van Chombar. Het beurshuis denkt dat de consensusramingen na de kwartaalcijfers slechts heel licht zullen worden aangepast. Het advies blijft ‘houden’ gelet op de waardering en de beperkte visibiliteit; het koersdoel blijft op 60 euro staan.

    Positief is dat de verkoop uitbodemt en dat het einde van de voorraadcorrecties in de autosector naderbij komt, zegt Michael Roeg van Degroof Petercam. Zoals steeds is echter niet duidelijk wanneer de omzet weer zal beginnen groeien. Negatief is volgens de analist dat de voorraden hoog blijven. Wellicht komt het hierdoor dat het gebruik van de testfaciliteiten relatief laag was, wat op de marges weegt. De analist verwacht dat hij zijn ramingen voor 2020 met circa 5 procent zal verlagen die voor 2021 met 0 tot 5 procent. Hij handhaaft zijn koopadvies en koersdoel van 72 euro.

  • Disney+ zit Netflix op de hielen

    Netflix  kreeg gisteren een klap van 4 procent op Wall Street. Walt Disney  ging er daarentegen met 1,6 procent op vooruit. Disney heeft een promotiedeal gesloten met Verizon Communications, waardoor het voor zijn streamingdienst Disney + in één klap 50 miljoen mobiele klanten krijgt. 'Daarmee komt Disney+ al aardig in de buurt van de 61 miljoen betalende klanten van Netflix', merkt KBC op. Disney + start op 12 november.

    Walt Disney ontvangt een onbekende vergoeding van Verizon, die allicht een eind verwijderd zal zijn van de 6,99 dollar die andere klanten moeten betalen.

    De klanten van Verizon krijgen Disney + gedurende 12 maanden gratis. Daarna moeten ze de gewone abonneeprijs betalen, tenzij ze tijdig opzeggen. Verizon telt 100 miljoen klanten die mobiele diensten afnemen. Ongeveer de helft daarvan kunnen onbeperkt surfen (unlimited) en zij hebben tijdelijk recht op Disney+.

  • Europese beurzen starten in de min

    De beurzen op het oude continent duiken gemiddeld 0,3 procent in het rood.

    De chipaandelen ASML en Infineon gaan respectievelijk 1,8 en 3,2 procent lager. Zij hebben last van de zwakke vooruitzichten voor de chipsector van sectorgenoot Texas Instruments (zie post 7u19).

    Akzo Nobel wint 1 procent. De verfproducent zag zijn bedrijfswinst met 23 procent stijgen in het derde kwartaal. De bedrijfswinst was wel lager dan verwacht (zie post 7u51).

    Brunel verliest bijna 20 procent. De uitzendgroep kwam met een zwaar winstalarm (zie post 8u21).

    Heineken zakt 1,6 procent. Het aandeel heeft zijn vooruitzichten voor dit jaar licht verlaagd. 

    De Franse autobouwer PSA verliest 0,3 procent. Het bedrijf heeft last van de dalende autoverkoop (zie post 8u31).

  • Bel20 start in het rood

    De Bel20 opent met een verlies van 0,4 procent.

    WDP stijgt 1,6 procent. De specialist in logistiek vastgoed behaalde 12,6 procent meer winst in de eerste negen maanden van dit jaar (zie post 6u58).

    Orange Belgium wint 2,1 procent. De telecomspeler behaalde een brutobedrijfswinst die alle verwachtingen overtrof (zie post 7u11).

    Melexis schiet 10 procent hoger. Beleggers belonen het bedrijf voor zijn kwartaalcijfers (zie 7u19).

    Barco gaat 0,2 procent hoger. De beeldvormingsgroep ziet de marge dit jaar met bijna 2 procentpunt stijgen (zie post 7u33).

    Agfa-Gevaert stuwt 3,6 procent vooruit. De beeldvormer staat in de kijker omdat er volgens het persbureau Reuters veel interesse is voor Agfa Healthcare.

  • Boskalis gaat baggeren in de Malediven

    Zojuist maakt Boskalis bekend dat het een contract heeft binnengesleept van het ministerie van Nationale Planning en Infrastructuur van de Malediven. 

    Het contract heeft een waarde van 45 miljoen euro en start in het vierde kwartaal van dit jaar. Volgens de planning zal Boskalis het project in het tweede kwartaal van 2020 afronden. 

  • Naar lagere beurzenstart

    De Europese beurzen zullen met verlies van start gaan, geven de futures aan. De future op de Euro Stoxx 50 staat 0,5 procent in het rood.

    De brexitdeal van premier Johnson is nu wel goedgekeurd in het Lagerhuis, maar omdat de omzetting in wetteksten veel tijd zal vergen, zal de scheiding wellicht nogmaals worden uitgesteld.

    Een tweede reden voor de somberheid is Texas Instruments , dat dinsdagavond een zwakker dan verwachte prognose voor het lopende kwartaal uitstuurde. Dat zal vandaag op de chipaandelen wegen.

  • SUV's redden de meubelen bij PSA

    De Franse autobouwer PSA , bekend van de automerken Peugeot, Citroën, DS en Opel, heeft in het derde kwartaal een omzet gerealiseerd van 15,6 miljard euro. Dat is 1 procent meer dan een jaar eerder.

    Met die lichte omzetgroei gaat PSA in tegen de wereldwijde trend van dalende autoverkoop. Het toverwoord van PSA is daarbij SUV. De stevige, hoop op de poten staande vierwielers van PSA liggen goed in de markt en brengen bovendien veel winst op.

    De productmix gaf het omzetcijfer dan ook een boost van 4,4 procent, terwijl hogere prijzen 1 procent bijdroegen. Negatieve factoren waren de lagere verkoop aan partners (-3,2%), wisselkoersen (-0,8%), volumes en landenmix (-0,7%).

    PSA bevestigt de doelstelling over de periode 2019-2021 een courante operationele winstmarge van meer dan 4,5 procent te realiseren met de automobieldivisie.

    De Peugeot 5008, een grote SUV van het Franse merk ©Peugeot

  • Aziaten drinken zich lazarus

    Het biervolume van de Nederlandse brouwer Heineken steeg in het derde kwartaal met 2,3 procent (organisch). Markant was vooral de organische groei van het biervolume in Azië, deze bedroeg 13,9 procent.

    De nettowinst in de eerste negen maanden van dit jaar kwam neer op 1,67 miljard euro.

    Heineken denkt dat de organische groei van de bedrijfswinst dit jaar 4 procent zal bedragen. Eerder ging het bedrijf uit van een groei van 5 procent.

  • Zwaar winstalarm bij Brunel

    De uitzendgroep Brunel  kwam gisteren nabeurs met dubbel slecht nieuws. Vooreerst trekt Brunel de stekker uit Brunel Industrial Services (BIS), een dochter in het Amerikaanse Texas die werk uitvoert voor de olie-industrie. In de tweede jaarhelft slikt BIS een verlies van 9 miljoen euro, en daarnaast is er een bijkomend verlies van 8 miljoen euro om het bedrijf te ontmantelen. BIS wordt genekt door een problematische waterzuiveringsopdracht. 

    Daarnaast geeft Brunel een fors winstalarm voor 2019. De ebit (bedrijfswinst) zou uitkomen tussen 38 en 43 miljoen euro, terwijl in augustus nog gewag gemaakt werd van 15 à 20 miljoen euro. De omzetprognose voor 2019 blijft wel overeind op 1,025 à 1,075 miljard euro. 

  • Akzo Nobel slaagt niet met verve

    Akzo Nobel behaalde in het derde kwartaal een lagere winst dan verwacht.

    De verfproducent zag de bedrijfswinst (ebit) stijgen met bijna een kwart tot 300 miljoen euro, terwijl analisten uitgingen van 303,8 miljoen. De verfdivisie behaalde een ebit van 135 miljoen euro (140,6 miljoen verwacht) en de coatingdivisie wist een bedrijfswinst van 194 miljoen te behalen (209,3 miljoen verwacht).

    De omzet steeg met 3 procent tot 2,4 miljard euro. Analisten gingen uit van een omzet van 2,36 miljard. 

    Akzo Nobel zegt dat de winststijging van 23 procent te danken is aan de kostenbesparingen. Volgens de Belgische CEO Thierry Vanlancker zet het bedrijf 'goede stappen in de richting van het doel voor 2020'. 

    Onze winst is voor het vijfde kwartaal op rij jaar op jaar gestegen. Onze winstverbetering was stevig, ondanks een zwakkere vraag uit onze eindmarkten.
    Thierry Vanlancker
    CEO van Akzo Nobel

    De groep kondigt verder een nieuw inkoopprogramma voor eigen aandelen aan ter waarde van 500 miljoen euro.

  • Barco ziet marge in 2019 met 'bijna 2 procentpunt' stijgen

    In het derde kwartaal ontving de beeldvormingsgroep Barco  voor 275,6 miljoen euro bestellingen, een stijging van 13,3 procent tegenover vorig jaar en meer dan verwacht (262,9 miljoen euro). Het orderboekje is nu 359,1 miljoen euro groot, wat 4,3 procent meer is dan het in tweede kwartaal en 12,4 procent meer dan vorig jaar. De omzet kwam met 266,9 miljoen euro, een stijging met 7,3 procent en pal op de verwachtingen. 

    De presentatietool Clickshare blijft met een dubbelcijferige groei realiseren, control rooms (toezicht) was zwak. 

    Barco bevestigt de voorziene omzetstijging over 2019 van 5 tot 10 procent. De ebitda-marge zou dit jaar 'bijna twee procentpunt' hoger uitkomen dan in 2018, aldus nog Barco. Die prognose is een fractie beter dan in juli. Toen lag de prognose 'in lijn met de eerste jaarhelft', met andere woorden 13,6 procent. In 2018 lag de marge op 12 procent. De nieuwe prognose impliceert dus 'bijna 14 procent', tegenover 13,6 procent in juli. 

    Ik ben in het bijzonder tevreden over de versnelde omzetgroei voor het Surgical- en Cinema-segment en de aanhoudende groei van ClickShare.
    Jan De Witte
    CEO Barco

  • Texas Instruments keldert nabeurs na zwakke vooruitzichten

    Texas Instruments zorgde nabeurs op Wall Street voor een schokgolf. De chipproducent voorziet voor het vierde kwartaal een omzet van 3,07 tot 3,33 miljard dollar. Analisten mikten op 3,59 miljard dollar. 

    Volgens Texas Instruments zijn de meeste markten verslechterd in het vierde kwartaal, vooral dan in de segmenten auto's en communicatie. 

    Het nieuws van Texas Instruments stuurde ook andere chipaandelen nabeurs lager en zal ongetwijfeld ook vandaag een impact hebben op de Europese chipaandelen zoals ASML  en Infineon , en in Brussel Melexis  .  

  • Melexis: omzetmatig oké, lichte margedruk

    Melexis , de ontwerper en verkoper van chips en sensoren voor auto’s, heeft in het derde kwartaal omzetmatig volgens de verwachtingen gepresteerd, maar de bruto winstmarge is iets lager dan verwacht.

    De omzet kwam uit op 123,3 miljoen euro. Dat is iets beter dan analisten hadden verwacht: zij rekenden gemiddeld op 120 miljoen euro. De brutomarge bedroeg 40 procent waar 41,3 procent was verwacht.

    Volgens CEO Françoise Chombar is de iets lagere winstmarge te wijten aan ‘een voortgezette geringe benutting van testcapaciteit’ en een minder gunstige productmix in vergelijking met het tweede kwartaal.

    Positief is wel dat de ernstige voorraadcorrecties die Melexis de afgelopen negen maanden parten speelden, aan het wegebben zijn.

    ‘Aangezien het bestelgedrag van onze klanten eveneens stap voor stap verbetert, verwachten we een verdere sequentiële omzetgroei in het laatste kwartaal van 2019’, zegt Chombar in een persbericht.

    Voor het vierde kwartaal voorspelt Melexis een omzet van 123-129 miljoen euro, een brutomarge rond 40 procent en een operationele winstmarge rond 15 procent als de omzet in het middelpunt van de vork uitkomt. Die omzetprognose is in lijn met de verwachting van analisten, maar zij rekenden wel op een iets hogere brutomarge van 41,6 procent.

  • Winst Orange Belgium boven alle verwachtingen

    In het derde kwartaal heeft Orange Belgium een brutobedrijfswinst behaald die hoger was dan alle verwachtingen. 

    De telecomspeler zag de brutobedrijfswinst groeien met 1,1 procent tot 83,6 miljoen euro, terwijl analisten gemiddeld op rekenden op een ebitda van 79,6 miljoen.

    De verkopen van de prijsvechter stegen met 2,5 procent tot 334,3 miljoen euro. De totale omzet over de afgelopen negen maanden bedroeg 971,4 miljoen euro, hoger dan de verwachting van 967,9 miljoen.

    Het nieuwe Love Duo, een pakket met enkel onbeperkt vast internet in combinatie met mobiel internet, had nog geen noemenswaardig effect op de cijfers. Maar CEO Michaël Trabbia zegt dat het pakket wel degelijk aanslaat:

    Belgische consumenten omarmen dit pakket. We zien een significante stijging in ons orderboek, dat is veelbelovend voor de toekomst.
    Michaël Trabbia
    CEO Orange Belgium

    Het bedrijf bevestigt de jaarprognose. Orange Belgium verwacht een lichte stijging van de omzet en een brutobedrijfswinst van 285 tot 305 miljoen euro.

  • WDP behaalt 12,6 procent meer winst

    Over de eerste negen maanden van het jaar heeft WDP een zogenaamde EPRA-winst (courante winst van de strategische operationele activiteiten) behaald van 114 miljoen euro. Dat is 12,6 procent meer dan in de overeenstemmende periode van 2018. Per aandeel bedraagt de EPRA-winst 4,91 euro (+8%).

    De specialist in logistiek vastgoed bevestigt de ambitie over heel 2019 een EPRA-winst van 6,50 euro per aandeel te realiseren. Ook de doelstelling van een brutodividend van 5,20 euro (+8% tegenover 2018) blijft overeind.

    WDP laat nog weten dat de geplande splitsing van het aandeel in 7 ingaat op 2 januari 2020.

  • De Starship Enterprise van Barco

    Het beeldvormingsduo Agfa-Gevaert en Barco belooft vandaag in de kijker te staan op de Brusselse beurs. Lees hier onze vooruitblik op de beursdag.

  • Beleggers voorzichtig na brexitperikelen

    Goedemorgen! Gisteren stemde het Britse parlement voor de brexitdeal van de Britse premier Boris Johnson, maar tegen zijn spoedprocedure. Gistermiddag had Johnson gezegd dat hij de brexitwetgeving in zou trekken en nieuwe verkiezingen zou uitschrijven als het parlement tegen zijn spoedprocedure zou stemmen.

    Omdat niet duidelijk is wat er nu precies gaat gebeuren rondom de brexit krijgen beleggers er weer onzekerheden bij. Ze lijken het dan ook even rustig aan te doen. Bovendien kwam chipproducent Texas Instruments gisterenavond met zwakke omzetprognoses, waardoor het aandeel nabeurs 10 procent onderuit ging. In Japan noteert de Nikkei225 vlak, de Chinese CSI300 levert 0,4 procent in en ook de Koreaanse Kospi gaat 0,4 procent lager. 

    De Hongkongse Hang Seng gaat bijna een procent lager. De Financial Times meldde eerder dat de Chinese overheid van plan zou zijn Carrie Lam, de leider van Hongkong, te vervangen.

    ©Bloomberg

Meer uit Markten Live

Tijd Connect