Advertentie

Ageas met forse meerwaarde weg uit Hong Kong

©rv

Met de verkoop van zijn Hongkongse dochter verschuift de Belgische verzekeraar de focus in de regio naar sterker groeiende Aziatische markten, zoals China, India en Thailand. De operatie levert Ageas een forse meerwaarde op en zal de nettowinst een boost geven.

De kogel is door de kerk: Ageas verkoopt zijn dochter in Hong Kong, één van de belangrijkste aanbieders van levensverzekeringen in de voormalige Britse kroonkolonie, aan het Chinese JD Capital. Op voorwaarde dat de gebruikelijke goedkeuringen volgen, ook door voldoende aandeelhouders van JD Capital, maar ruim de helft verklaarde zich al akkoord.

- Het bedrag is hoger dan wat in de markt circuleerde. Kan u dat toelichten?

Bart De Smet: De koper kijkt naar de troeven en mogelijkheden en heeft zijn eigen plannen. Het personeel en het management van onze dochter in Hongkong heeft goed werk verricht en dat maakt die prijs ook mogelijk. Overigens komt dat personeel en management nu bij een groep die wil verdergaan met hen en die plannen heeft. We kijken bij een verkoop altijd ook naar dat aspect.

Overigens, de prijzen die circuleerden (nvdr. meer dan 1 miljard dollar of 900 miljoen euro) zijn nooit door ons bevestigd. Wij zijn ook gebonden aan confidentialiteitsclausules.

- Ageas richt zich op snel groeiende opkomende markten en is heel actief in China. Was de markt in Hongkong dan echt niet meer interessant?

Bart De Smet: Wij kijken naar criteria zoals het BBP per hoofd en de verzekeringspenetratie. Die penetratie voor Leven en Schade samen bedraagt 12 procent voor Hongkong tegenover 4,5 procent tot 5 procent in landen zoals India en China. Het gemiddeld bedrag dat mensen uitgeven aan verzekeringen bedraagt in Hongkong zo'n 3000 euro tegenover 500 euro in China. Dat geeft aan hoe groot het potentieel is in die landen. Tenslotte, we staan op de Hongkongse markt op de elfde plaats terwijl we bij de top vijf willen spelen. 

- De oorlogskas van Ageas wordt verder aangedikt. Gaat er extra geld naar de aandeelhouders? 

Bart De Smet: Eerst en vooral, het geld staat nog niet op onze rekening. Er zijn nog goedkeuringsprocessen waarwe moeten op wachten. Het geld staat mogelijk begin volgend jaar op onze rekening. Ons beleid is  onveranderd: we kijken eerst naar overname-opportuniteiten, ook op middellange termijn. In tweede instantie kunnen we beslissen een deel van het geld naar de aandeelhouder te laten vloeien, we hebben nu een vijfde inkoopprogramma lopen. Het dividendbeleid is gekend: we keren 40 procent tot 50 procent uit van onze winst uit de verzekeringsactiviteit. 

De Belgische verzekeraar ontvangt 10,69 miljard Hongkongdollar, omgerekend 1,23 miljard euro tegen de koers van donderdag. Dat is nog een stuk meer dan de bedragen die eerder circuleerden. De verkoopprijs ligt ook een stuk boven de boekwaarde van 967 miljoen euro. De verkoop, die naar verwachting in de eerste helft van 2016 afgerond zal worden, zal het nettoresultaat van Ageas een boost geven van ongeveer 450 miljoen euro.

Beleggers onthalen de deal positief: maandag gaat het aandeel op de Brusselse beurs 3 procent hoger naar 37 euro. 

'De verkoop volgt op een strategische analyse van onze Aziatische activiteiten', zegt CEO Bart De Smet. 'We hebben geconcludeerd dat het in het beste belang van de groep is te focussen op de snel groeiende opkomende markten in Azië'.

De veeleer 'mature' markt in Hong Kong, waar ook flink wat buitenlandse groepen om marktaandeel strijden, hoort daar niet bij. Ageas focust in de regio op samenwerkingen met lokale partners in zes landen: China, Maleisië, Thailand, India, de Filipijnen en Vietnam. Over het eerste halfjaar gaf de sterke winstgroei bij de Chinese partner Taiping de resultaten van Ageas nog een forse boost. Hongkong was de enige Aziatische dochter die Ageas voor 100 procent in handen had. Het concern blijft overigens aanwezig in Hongkong met zijn regionaal hoofdkantoor.

De verkoop helpt Ageas zijn strategische doelstellingen te bereiken, zoals een betere verhouding tussen schade- en levensverzekeringen. De operatie betekent ook dat de 'oorlogkas' van Ageas alleen maar indrukwekkender wordt. Eind juni beschikte de groep netto over 1,5 miljard euro cash, een spaaarpotje van 0,3 miljard aan liquide middelen niet eens meegerekend. Met die cash werkt Ageas mondjesmaat aan een internationale expansie

Verrassing

Koper JD Capital is een Chinese beursgenoteerde vermogensbeheerder, opgericht in 2007, waar onder meer de Duitse verzekeraar Allianz en het Singaporese staatsinvesteringsfonds Temasek in participeren. De overnemer groepeert diverse financiële dienstverleners. Buiten vermogensbeheerders gaat het om een private-equitypoot, een betalingsverwerker, een effectenafhandelaar en een speler in P2P-lenen. De groep heeft zelfs plannen om te starten als bank. JD is een verrassing, want de groep circuleerde allerminst bij de meest geciteerde kandidaat-kopers. Die werden gezocht in de hoek van de Chinese miljardairs, zoals Richard Li, de zoon van de rijkste man van Azië.

De verkoop valt op omdat Ageas de laatste maanden alleen maar aan een expansieparcours bezig leek te zijn, met de overname van de activiteiten van AXA in Portugal, interesse voor andere Portugese verzekeraars, een eventuele uitbreiding van het belang in zijn Indiase alliantie en de oprichting van joint ventures op de Filipijnen en in Vietnam. Bovendien werd Ageas ook genoemd in een Indonesisch overnamedossier. Maar de transactie is niettemin geen uitzondering: de voorbije jaren ontdeed de Bel20'er zich links en rechts al van onderdelen die te klein waren of niet meer pasten in de strategie.

Ageas Insurance Company (Asia) is een van de grootste levensverzekeraars in Hongkong. De groep inde er vorig jaar 481 miljoen euro premies en boekte er een nettowinst van 40 miljoen euro.

Het Hongkongse verzekeringsbedrijf blijkt door de verkoop een zeer rendabele erfenis van Fortis, het geïmplodeerde financiële conglomeraat dat de juridische voorloper van Ageas is en in 2008 tenonder ging. Fortis kocht het beursgenoteerde Pacific Century Insurance in 2007.

De Belgische groep verwierf aanvankelijk iets meer dan 50 procent voor 341 miljoen euro en lanceerde vervolgens een bod op de rest van de aandelen. Het prijskaartje bedroeg toen dus bijna 670 miljoen euro en is op acht jaar tijd stevig aangedikt. Tegen een verkoopprijs van 1,23 miljard euro bedraagt de meerwaarde, los van eventuele vervolginvesteringen, zelfs bijna het dubbel van de initiële uitgave. 

Het bedrag ligt ook hoger dan de boekwaarde van de Hongkongse verzekeraar. Die bedroeg eind juni 967 miljoen euro.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud