Ahold Delhaize lost met eerste rapport verwachtingen in

©ANP

Meer details over de strategie van de kersverse Nederlands-Belgische retailreus volgen op de beleggersdag in december.

Voor het eerst heeft de Nederlands-Belgische supermarkt Ahold Delhaize  kwartaalcijfers voorgesteld en met die cijfers lost CEO Dick Boer de verwachtingen min of meer in. De omzet steeg met 2,6 procent tot 14,55 miljard euro, perfect in lijn met de analistenconsensus.

Easy reading is het eerste kwartaalrapport van Ahold Delhaize niet. De retailfusie van de Lage Landen kreeg pas op 23 juli juridisch zijn beslag en dus zijn de 'officiële' cijfers zo goed als nietszeggend. Die consolideren Delhaize pas vanaf 23 juli tot 30 september, terwijl overnemer Ahold zelf van 18 juli tot 9 oktober rapporteert.

Relevanter zijn de pro-formacijfers, die berekend zijn alsof Ahold Delhaize vanaf 1 januari 2015 al in de boeken had en dus vergelijkbaar zijn jaar op jaar.

 

Met zijn winstcijfers ging Ahold Delhaize iets onder de lat. De onderliggende bedrijfswinst voor afschrijvingen (rebitda) stijgt met 3,9 procent tot 932 miljoen euro, terwijl analisten rekenden op 940 miljoen euro.

Deflatie in de VS

Vooral in de VS heeft Ahold Delhaize het niet makkelijk. Er heerst deflatie en bovendien is de concurrentie er hoog. Daarom moet Ahold Delhaize er investeren in kortingen voor zijn klanten, waardoor er minder winst is bij Ahold USA en Delhaize USA, de twee Amerikaanse divisies van Ahold Delhaize. Bij Ahold USA daalde de onderliggende ebitda met 0,3 procent naar 355 miljoen euro. Bij Delhaize USA met 2,3 procent naar 256 miljoen euro.

Daardoor, en door het feit dat Ahold Delhaize aangeeft dat de deflatie ook in het huidige kwartaal zal aanhouden, gaat het aandeel Ahold Delhaize donderdagvoormiddag licht onderuit. Omstreeks 9.30 uur bedroeg het verlies net geen 3 procent.

Zwakke Belgische winkels

De Belgische activiteiten - waar de 42 Belgische Albert Heijn-winkels niet worden bijgerekend - zagen hun winst groeien. De onderliggende ebitda steeg met 22 procent naar 61 miljoen euro op een omzet van 1,2 miljard euro. Die omzet ligt 1,7 procent hoger dan een jaar geleden.

Delhaize ging erop vooruit door de inflatie en door de franchisewinkels, die niet door Delhaize zelf worden uitgebaat maar door zelfstandige ondernemers. De prestaties van de winkels in eigen beheer stellen - voor het zoveelste kwartaal op rij - teleur. 'Maar intussen werken alle winkels volgens een nieuwe organisatie, waardoor er verbetering op komst is', zegt Boer.

Onderhandelen met leveranciers

Om verder kosten te besparen onderhandelt Ahold Delhaize in België en Nederland met de leveranciers van de winkelketens Delhaize en Albert Heijn. Beide ketens betalen leveranciers niet even veel voor hun koopwaar en Ahold Delhaize wil die prijzen op elkaar afstemmen, nu beide ketens tot hetzelfde bedrijf behoren. Bovendien wil Ahold Delhaize dat leveranciers hun prijzen verlagen, nu het dankzij zijn fusie een machtigere speler is. Dat zorgde voor onrust bij producenten. 'De gesprekken zijn bijna afgelopen en verlopen goed', zegt Boer. 'Het doel was de prijzen in Nederland en België te harmoniseren. Wat de impact zal zijn op onze verkoopprijzen, moet worden bepaald door onze commerciële teams.'

1 miljard euro voor Bol.com

Met de onlineactiviteiten van Ahold Delhaize gaat het voortreffelijk. 'De omzet van AH.nl (de Nederlandse webwinkel van supermarktketen Albert Heijn, red.) steeg met 30 procent', zegt Boer. Bovendien rondt webwinkel Bol.com de kaap van 1 miljard euro omzet.

In de vooruitzichten houdt Dick Boer zich vooralsnog op de vlakte, al luidt het wel dat de winstmarges voor heel 2016 in lijn met die van de eerste negen maanden zullen liggen. Meer details over de strategie van de groep volgen op de jaarlijkse beleggersdag op 7 december.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud