Gilead's coronabehandeling kost 2.340 dollar

Wall Street gaat hoger ondanks oplopende besmettingen. Gilead maakt de prijs van zijn coronamedicijn bekend.

Na de stevige koersverliezen van vrijdag winnen de beurzen maandag weer terrein. Beleggers lijken daarmee de zorgen over het coronavirus even achter zich te laten. Wan het aantal besmettingen blijft maar toenemen in de VS. Vooral de staten Florida en Texas zien het aantal nieuwe infecties rap oplopen. 

De Dow Jones wint rond 16u15 1,3 procent.

Gilead

Gilead klimt met 12,1 procent nu het de prijs van zijn coronamedicijn remdesivir heeft bekendgemaakt. De Amerikaanse farmareus zegt maandag dat remdesivir zo'n 390 dollar per flesje zal kosten. Voor een behandeling van vijf dagen (de verwachte duur van een gemiddelde behandeling) komt dat neer op 2.340 dollar (2.074 euro), ofwel zes flesjes. De genoemde prijzen zijn voor meer ontwikkelde landen. Volgens het bedrijf is dat 'een vriendenprijsje':

De huidige prijs is ver beneden de marktprijs die we kunnen vragen. In de VS is de kostenbesparing voor ziekenhuizen die remdesivir gebruiken zo'n 12.000 dollar per patiënt. Dat levert het gezondheidssysteem een enorm voordeel op. Dat is nog voordat we rekening houden met de directe effecten die de betreffende patiënten mogelijk krijgen door een korter verblijf in het ziekenhuis.
Daniel O'Day
CEO Gilead

Remdesivir is een mix van antivirale middelen die bij patiënten wordt ingespoten. Volgens onderzoeken zouden patiënten gemiddeld 4 dagen korter in het ziekenhuis verblijven dan patiënten die het middel niet krijgen. Het is nog niet formeel goedgekeurd door de Amerikaanse gezondheidswaakhond FDA. 

Het bedrijf verwacht tegen het einde van 2020 meer dan 2 miljoen behandelingen (zes flesjes) te produceren. In 2021 zouden nog eens 'miljoenen' geproduceerd worden. 

Facebook

Facebook verliest 0,5 procent. Steeds meer bedrijven haken af voor het plaatsen van advertenties op het socialemediaplatform, nadat de voedingsspeler Unilever - een van de grootste adverteerders ter wereld - vrijdag heeft gezegd dat het tot eind dit jaar zijn advertentie-uitgaven aan Facebook bevriest. Volgens de afhakende bedrijven moet het socialmediaplatform meer doen om haatberichten op Facebook tegen te gaan. De laatste in de rij bedrijven die dat vinden zijn Diageo en Starbucks .

Volgens Rohit Kulkarni van het onderzoeks- en tradingbedrijf MKM Partners verliest Facebook wel adverteerders, maar is de klap nog altijd kleiner dan 5 procent van de inkomsten. Facebook haalt het gros van zijn inkomsten uit mobiele directe advertenties en uit marketingadvertenties van kleine bedrijven.

Beleggers lijken zich in ieder geval zorgen te maken. Na de aankondiging van Unilever afgelopen vrijdag kreeg het aandeel een forse knauw:

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud