Advertentie

Bekaert tuimelt van Bel20-top naar -flop

Voor Bekaert-CEO Matthew Taylor zijn de wittebroodsweken voorbij. ©Photo News

De staaltechnologiegroep worstelt met duurdere grondstoffen en miskeek zich op de technologische evolutie in zaagdraad, een relatief kleine maar rendabele niche.

De ommekeer is frappant. Eind juni prijkte het aandeel Bekaert met een rendement van 16 procent bovenaan de Bel20. Vijf maanden later heeft de wereldmarktleider in staaldraad Colruyt voorbijgestoken als rode lantaarn in de Brusselse beursbarometer, met een verlies van 8 procent.

Sinds CEO Matthew Taylor met een vrij conservatieve prognose eind juli de beleggerseuforie een halt toeriep, verloor het aandeel een kwart van zijn waarde. 

Vanwaar die ommekeer? Terwijl de kleine misser bij de halfjaarcijfers nog een accident de parcours leek, leerden de korte kwartaalupdate eerder deze maand - samen met daaropvolgende steeds kritischer analistenrapporten - dat er meer aan de hand is.

Zaagdraad

Eerste factor is de grondstoffenfactuur, iets waar ook andere Belgische beursgenoteerde bedrijven mee worstelen

-25%
Sinds de halfjaarcijfers eind juli verloor het aandeel Bekaert een kwart van zijn waarde.

Bij de kwartaalupdate vlak voor Wapenstilstand had Bekaert het over een 'erg ongewone dynamiek' in de sector. Normaal gezien kan de staaltechnologiegroep een prijstoename van haar belangrijkste grondstof, walsdraad, vlot doorrekenen. Dat is nu niet het geval. 

Een eerste reden ligt in Noord-Amerika. Daar concurreert Bekaert met verticaal geĆÆntegreerde spelers. Dat zijn dus staaldraadfabrikanten die ook walsdraad maken. Zij profiteren in tegenstelling tot Bekaert van het fors goedkopere ijzererts en moeten dus hun staaldraadprijzen niet verhogen om hun marges intact te houden.

Een tweede reden is China. Daar zou Bekaert volgens analisten in de eerste jaarhelft geprobeerd hebben de prijzen te verhogen. Dat lukte echter niet omdat eeuwige rivaal Xingda in een poging de onderbenutting van zijn fabrieken te milderen niet volgde. 

Een ander belangrijk element bij de ommekeer is zaagdraad. Dat is een fijne maar krachtige draad die gebruikt wordt om onder meer zonnepanelen, bouwmaterialen, metalen of halfgeleiders op maat te snijden. ING-analist Stijn Demeester stipt aan dat klanten sneller dan verwacht naar een nieuwe generatie producten zijn overgestapt, een met diamant gecoate zaagdraad.

Bekaert probeert nu de expertise in huis te halen, maar in afwachting van een inhaalbeweging boeten de West-Vlamingen marktaandeel in en vallen de verkopen terug. En dat is een probleem. Bekaert splitst zelf de cijfers niet uit, maar Kepler Cheuvreux-analist Matthijs Van Leijenhorst raamt dat zaagdraad in 2016 met 4 procent van de omzet een tiende van de bedrijfswinst voor zijn rekening nam. Voor beleggers met wat kilometers op de teller klinkt een verre echo van de implosie van de zaagdraadmarkt voor zonnepanelen, die Bekaert begin 2012 tot drastische actie noopte

Wittebroodsweken

Voor alle duidelijkheid: zo'n vaart loopt het nu niet. Maar duidelijk is wel dat de lange wittebroodsweken van de in 2013 bij Ford weggeplukte CEO Matthew Taylor voorbij zijn. Hij maakte indruk met de fitnesskuur die hij alle fabrieken van Bekaert oplegt en de belofte de winstmarge op middellange termijn tot 10 procent op te krikken. Over het boekjaar 2016 wist Taylor met beresterke cijfers de marge verrassend fors al tot meer dan 8 procent op te krikken.

Maar nu dreigt de verbetering van de marge te stokken en zelfs in achteruit te gaan. Het gevolg is dat analisten het mes zetten in de prognoses voor 2018, al blijft tot nader order het geloof in het langetermijnverhaal overeind. 

Een mooi voorbeeld is Kepler Cheuvreux. Dat beurshuis houdt zijn 'langetermijnwaardering' op 55 euro omdat het overtuigd blijft dat Taylor zijn langetermijndoelstelling voor een marge van 10 procent zal inlossen.

Maar tegelijk zette Kepler op korte termijn Bekaert op de verkooplijst met een koersdoel van 34 euro als gevolg van het risico dat de marges in 2018 onder druk zullen blijven. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud