CEO Deceuninck: 'Een delisting is niet aan de orde'

Francis Van Eeckhout: 'Een pvc-raam is twee keer zo energiezuinig dan een aluminium raam.' ©Photo News

Francis Van Eeckhout, de topman en hoofdaandeelhouder van Deceuninck, heeft geen plannen om zijn bedrijf van de beurs te halen. Hij mikt vooral op groei voor de lange termijn, benadrukte hij tijdens onze zevende CEO Talks.

Francis Van Eeckhout, CEO van Deceuninck , ziet op lange termijn nog veel groeimogelijkheden voor zijn bedrijf in de markt van pvc-bouwprofielen. Volgens de topman is pvc een van de duurzaamste en energiezuinigste materialen. Beleggers in het aandeel moeten dan ook vooral op de lange termijn denken. Op de korte termijn blijft Turkije wat op de koers wegen en een bod van Van Eeckhout op de aandelen die hij nog niet bezit, is niet aan de orde. Tijdens onze zevende CEO Talks ging hij gretig in op de vele tientallen vragen van onze lezers.

Deceuninck boekte vorig jaar een 2 procent lagere omzet, maar de brutobedrijfswinst ging nog wel 6 procent vooruit. Hoe zien jullie de markt nu evolueren?

'Delisting niet aan de orde' | Francis Van Eeckhout (Deceuninck) | CEO Talk

Francis Van Eeckhout: 'In Turkije is er nog steeds een vertraging. Voor de overige regio's kunnen we de situatie moeilijker inschatten, omdat de wintermaanden niet betekenisvol zijn. In de winter staat de bouw op een laag pitje.'

Een positieve verrassing was de forse daling van de schulden van 118 naar 94 miljoen euro, terwijl analisten een stijging hadden verwacht. Hoe komt dat?

Van Eeckhout: 'De voornaamste reden daarvoor is dat we ons werkkapitaal sterk aan het verminderen zijn. We hebben onze klanten sneller doen betalen en hebben met een aantal grondstoffenleveranciers langere betalingstermijnen afgesproken. Daarnaast maken we ook gebruik van factoring (het doorverkopen van nog niet geïnde facturen, red.). Dat zien we al jaren als een interessante diversificatie van onze financieringsbronnen. De kostprijs is vergelijkbaar met een klassieke bankfinanciering.'

Turkije

U zei het al: Turkije, het belangrijkste land voor Deceuninck, zit in crisis. De inflatie bedraagt er 20 procent en de Turkse lira kelderde vorig jaar met een kwart tegenover de euro. Hoe gaan jullie daarmee om?

Van Eeckhout: 'We zijn al dertig jaar actief in Turkije. Iedere tien jaar is er wel een crisis, en er heerst een bijna permanente devaluatie. We hebben ermee leren omgaan. De lokale markt stabiliseert intussen wel en we winnen marktaandeel zoals bij vorige crisissen. Mensen zoeken in periodes van onzekerheid sterke merken. We gingen in Turkije ook van drie naar twee ultramoderne fabrieken en stroomlijnden de organisatie. Nu moeten we die fabrieken gaan gebruiken om vanuit Turkije meer te exporteren.'

Ook de VS zijn een belangrijke markt. Hoe zit het daar?

Van Eeckhout: 'De VS zijn goed voor zowat 20 procent van onze omzet. We groeien er boven het marktgemiddelde, en benaderen er de nummer één in marktaandeel. We zetten vooral in op service en kwaliteit. Zo proberen we het verschil te maken met onze concurrenten.'

Is Deceuninck een brexitgevoelig aandeel?

Van Eeckhout: 'Onze blootstelling is heel beperkt. We hebben in het Verenigd Koninkrijk een fabriek, maar we produceren er alleen voor de lokale markt.'

'Pvc onterecht onder vuur'

Pvc ligt in sommige kringen onder vuur omdat het geassocieerd wordt met plastic afval. Hoe duurzaam is het materiaal?

Van Eeckhout: 'Ik vind het opmerkelijk dat pvc alleen in de Benelux onder vuur ligt. Wereldwijd zien we een omgekeerde tendens, en wordt pvc als een duurzaam materiaal gezien. We werken aan het imago, want pvc bespaart tweemaal zoveel energie als andere materialen (Later laat Van Eeckhout ons een aluminium raam en een pvc-raam aanraken voor een even koude vriezer, waaruit blijkt dat het pvc-raam warmer aanvoelt, red.). De verwarming van huizen is goed voor 40 procent van het wereldwijde energieverbruik, dus er zijn nog enorme mogelijkheden voor pvc-ramen, die voor belangrijke energiebesparingen kunnen zorgen. Het materiaal is ook makkelijker te recycleren.'

'Pvc-ramen zijn ook absoluut veilig. Door de vorm is er geen enkele zogenaamde uitloging, het afbrokkelen van plastic oneffenheden, mogelijk. Er komt geen plastic vrij dat in het milieu kan terechtkomen, behalve het raam zelf dat 100 procent recycleerbaar is. De problematiek van nanoplastics in het milieu heeft vooral betrekking op verpakkingsmateriaal, niet op structurele bouwmaterialen als pvc. We hebben onlangs trouwens zwaar geïnvesteerd in onze recyclagefabriek. Dat helpt ons ook om minder afhankelijk te worden van de pvc-prijs omdat we zelf onze grondstof produceren.'

Toch zijn jullie sinds kort gestart met aluminium via een joint venture in Centraal-Europa. Willen jullie ook in België aluminium ramen introduceren?

Van Eeckhout: 'Het is een vorm van diversificatie. In eerste instantie is de joint venture bedoeld voor Centraal-Europa. Vanaf mei zullen we bekijken of we ook in West-Europa van start gaan met aluminium.'

De concurrentie in de sector is groot. Hoe blijft u die de baas?

Van Eeckhout: 'Door sterk in te zetten op de noden van de klant en op innovatie. We lanceerden glasvezelversterkte profielen en staalvervangende profielen en brachten een uniek rolluiksysteem op de markt zonder enige schroef, met een gepatenteerd kliksysteem dat de installatie veel sneller maakt. Dat wordt door onze klanten enorm gewaardeerd. Voor onze demo's gebruiken we zelfs 3D-printers. We participeren ook in een universitair programma om 3D-composieten te produceren.'

'Waanzinnig lage koers'

In de lente van 2017 zei u dat de koers van Deceuninck 'waanzinnig laag' stond. Ze staat nu nog lager. Hoe komt dat?

Van Eeckhout: 'Onze cijfers waren de beste van de afgelopen tien jaar. Ik denk dat het Turkse verhaal op ons aandeel weegt.'

U koopt regelmatig zelf aandelen bij, en bezit al 28,8 procent van het bedrijf. Bij de drempel van 30 procent moet u een overnamebod lanceren. Zit zo'n delisting er aan te komen?

Van Eeckhout: 'We zijn gelukkig dat we beursgenoteerd zijn. Het biedt bepaalde voordelen, zoals merkbekendheid en zogenaamde employer branding. Mensen werken graag voor een beursgenoteerd bedrijf. Een delisting is niet aan de orde.'

Wielerkoers

U besloot vorig jaar om met Deceuninck-Quick Step een wielerteam te sponsoren. Zal de aandeelhouder daar ook van profiteren?

Van Eeckhout: 'De directe financiële voordelen zijn moeilijk te meten. Maar we hopen dat de renners zich niet zinloos in het zweet rijden. De sponsoring draagt bij tot onze naambekendheid. In Oost-Europa vervangen we bijvoorbeeld het merk Inoutic door Deceuninck. De betere naamsbekendheid moet zowel onze business ondersteunen als die van onze klanten, die de profielen bij de consument plaatsen. We krijgen er van onze professionele klanten alvast veel goede commentaren over. Op lange termijn moet dat ook in onze resultaten zichtbaar worden, wat ten goede zal komen aan alle aandeelhouders.'

Volgende aflevering (21 maart): François Van Hoydonck, CEO van Sipef

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect