Call of Duty lokt recordaantal gamers

De jongste versie van Call of Duty werd op 10 maart gelanceerd en trok al 60 miljoen gamers aan. ©rv

Gamestudio Activision Blizzard verhoogt zijn omzet- en winstverwachting voor 2020. De wereldwijde lockdowns stuwen de verkoop van succestitels als Call of Duty.

Activision Blizzard rapporteert een omzet van 1,52 miljard dollar voor het eerste kwartaal, een slordige 200 miljoen dollar boven de analistenverwachting. De ontwikkelaar van videospellen verhoogt eveneens zijn omzet en winstverwachting voor het volledige boekjaar. De verkoop is in de afgelopen maanden fors toegenomen door de wereldwijde lockdownmaatregelen waardoor mensen hun toevlucht zoeken tot 'home-entertainment'.

De games van Activision, waaronder blockbustertitels Call of Duty en World of Warcraft, tellen nu 102 miljoen actieve maandelijkse gebruikers. De jongste versie, Call of Duty: Warzone, die op 10 maart werd gelanceerd, telt 60 miljoen gebruikers en is volgens het kwartaalrapport de best verkochte versie van het spel ooit. De studio wil nog voor de zomer een nieuwe uitbreiding van het game op de markt brengen.

Voorzichtig

Het bedrijf verhoogde zijn omzetvoorspelling van 6,7 miljard dollar naar 6,9 miljard dollar, iets boven de inschatting van analisten. Ook de winstverwachting werd opgevoerd tot net boven de analistenlat. Amerikaanse game-ontwikkelaars staan bekend om hun behoedzame prognoses en verhogen doorgaans hun ambities naarmate het jaar vordert. Ondanks dat het zich in het winnende kamp van de pandemie bevindt, waarschuwt Activision voor de mogelijke gevolgen van een economische depressie met een stijgende werkloosheid en druk op het distributiekanaal en op de prijzen.

'We streven er zoals steeds naar om voorzichtig te zijn in onze outlook. Mochten deze economische risico's zich niet voordoen, denken we dat er zeker ruimte is voor prestaties die de huidige prognose overstijgen', aldus het management in het kwartaalrapport

Activision Blizzard wint 4 procent in de nabeurshandel. Ook beleggers identificeren de game-ontwikkelaar als winnaar van de pandemie. Het bedrijf uit Santa Monica won 17 procent sinds januari.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud