Chinees Anbang koopt Delta Lloyd Bank

©BELGA

De Belgische financiële sector kleurt weer een stukje meer Chinees. Na Fidea koopt de Chinese verzekeraar Anbang nu ook Delta Lloyd Bank België.

De Chinese groep legt 219 miljoen euro op tafel voor de Belgische bankdochter van Delta Lloyd. Dat deelde de Nederlandse verzekeraar dinsdagochtend mee. Anbang kocht in oktober ook al verzekeraar Fidea.

De verkoop is uiteindelijk nog een verrassing. In oktober, een jaar nadat Delta Lloyd Bank België in de etalage was beland, had het moederbedrijf nog laten weten de Belgische bankdochter toch bij te houden.

Kerstcadeau

Onderhandelingen met de enige overblijvende geïnteresseerde partij waren toen op niets uitgedraaid. De verzekeraar had in augustus al gemeld dat de verkoop alleen 'tegen acceptabele voorwaarden' zou doorgaan.

Beleggers reageren opgelucht: Delta Lloyd is zowel in de Belgische Bel20 als in de Nederlandse AEX de grootste stijger met een winst van 3,8 procent. ING omschrijft de deal als een 'kerstcadeau' voor Delta Lloyd, KBC Securities merkt op dat de verkoopprijs een stuk boven zijn verwachtingen ligt. 

Waldorf

Delta Lloyd Bank België was niet alleen weinig strategisch in de schoot van een Nederlands verzekeringsbedrijf, de bank mist ook omvang om op te boksen tegen de dominante spelers in België. De bank situeert zich tussen de tiende en de twintigste plaats op de Belgische ranglijst, met 171.000 klanten, 55 eigen kantoren, 75 zelfstandige agenten en maximum 2 procent marktaandeel.

3,6%
Met 3,6% marktaandeel is Anbang op de Chinese thuismarkt een relatief kleine maar ambitieuze speler

Anbang is internationaal aan een veroveringstocht bezig. In oktober kocht de Chinese verzekeraar - naast Fidea - ook nog het iconische Waldorf Astoria-hotel in New York. Anbang betaalde hoteluitbater Hilton Worldwide 1,55 miljard euro voor de deal.

Met een marktaandeel van 3,6 procent in levensverzekeringen is Anbang op de Chinese thuismarkt stukken kleiner dan China Life en Ping An, die respectievelijk 25 en 14 procent van de markt controleren.

In een recent portret schreef de Britse zakenkrant Financial Times dat Anbang eerder te vergelijken is met Berkshire Hathaway, de 200 miljard dollar grote 'speeltuin' van de Amerikaanse investeerder Warren Buffett, dan met andere Chinese verzekeraars. Veel Chinese ondernemers tonen bewondering voor de manier waarop Buffett verzekeringspremies aanwendt om flink rendement te halen met allerhande investeringen die niets met verzekeren te maken hebben. 

De vele Chinese 'would-be Buffetts' zijn wel niet zonder risico. Zo is in China door de bikkelharde strijd om de spaarder verzekeren minder rendabel dan in het westen. En bovendien kan ook niet iedereen het beleggersinzicht van een Buffett hebben.

In China betalen klanten vaak slechts één keer een premie. De verzekeraar belooft de inleg vervolgens 5, 10 of 15 jaar later met intrest terug te betalen. Dat betekent bijgevolg dat Anbang gedurende al die jaren de handen vrij heeft om de ontvangen premies aan het werk te zetten. En dat doet het in de zoektocht naar rendement gretig in het buitenland, van Delta Lloyd Bank België tot het Waldorf.

  • Tussen de 10de en de 20ste plaats
  • 171.000 klanten
  • 55 eigen kantoren
  • 75 zelfstandige agenten
  • 2% marktaandeel

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect