nieuwsanalyse

De kanarie in de tapijtmijn

©Bloomberg

Carpetright, de grootste Britse tapijtketen, zag zijn kerstverkoop fors terugvallen. En sleurt ook zijn Belgische leverancier Balta mee. Als Carpetright fluit, staat dan de hele tapijtmijn op ontploffen?

Britten hebben iets met tapijt. Het zit in de genen ingebakken, of toch minstens in hun cultuur. Het grootste deel van de vloeren in Britse huizen is bedekt met tapijt.

En daar lijkt het de jongste maanden fout te gaan, bleek gisteren uit een trading update van Carpetright. Het aandeel donderde 40 procent lager op de Londense beurs.

Wat is er aan de hand?

Carpetright, de grootste vloerbekledingsverkoper van het Verenigd Koninkrijk, moest opbiechten dat de omzet in zijn 416 Britse winkels in de elf weken tot 13 januari met 3,6 procent zakte tegenover een jaar eerder. In de traditioneel belangrijke verkoop na Kerstmis ging de verkoop van tapijt, laminaat en vinyl zelfs met 7,1 procent onderuit.

BALTA blijft sputteren
BALTA blijft sputteren

Veel plezier hebben beleggers nog niet beleefd aan Balta sinds het in juni naar de Brusselse beurs trok. In november, nauwelijks twee weken na eerder positieve kwartaalresultaten, moest het zijn prognoses al verlagen. Het aandeel zakte toen 40 procent onder de introductieprijs.

CEO Tom Debusschere probeert sindsdien met hand en tand uit te leggen dat het bedrijf niet zo afhankelijk is van de Britse markt. ‘Een derde van onze omzet en een vierde van onze bedrijfskasstroom komt van residentieel kamerbreed tapijt. Slechts de helft daarvan komt uit het VK. En de helft is pond-gevoelig’, zei hij op Domotex. ‘Wel moeilijk liggen de hoge grondstoffenprijzen en de zwakke dollar.’

In de slipstream van de val van Carpetright - het aandeel verloor gisteren op de Londense beurs bijna 40 procent - dook ook Balta in Brussel 5,4 procent lager.

Carpetright is een van de drie grootste klanten van Balta. ‘Maar slechts 5 procent van onze omzet komt van Carpetright’, relativeert Balta-woordvoerder Geert Vandenbossche. ‘Bovendien hebben we begin november al geanticipeerd op de terugvallende markt van kamerbreed tapijt. Door van drie naar twee fabrieken te gaan voor dit type tapijt schroeven de we de kosten terug.’

De slechte verkoopcijfers komen amper een maand na een winstwaarschuwing ten gevolge van slabakkende verkopen in België en Nederland, waar het 136 winkels telt. Carpetright hoopte toen nog dat de tweede jaarhelft het boekjaar zou goedmaken.

Kopen de Britten minder tapijt?

Absoluut. Het voorbije jaar kochten ze 4 procent minder m2 tapijt - het volume dus. De omzet wisten producenten en verdelers stabiel te houden door de verhoging van de prijzen in pond. Bij Carpetright, dat vorig boekjaar een omzet draaide van 457 miljoen pond, verwijzen ze uitdrukkelijk naar het kwakkelende consumentenvertrouwen.

Net na het referendum in juni 2016, waarin de Britten zich uitspraken voor een brexit, piekte dat nog, maar in de loop van vorig jaar deemsterde dat enthousiasme weg. Vooral het duurder worden van alle geïmporteerde goederen - een gevolg van het zwakke pond - doet de Britten de vinger op de knip houden.

Misschien verliest Carpetright gewoon marktaandeel?

Ook dat zou weleens kunnen. Elke Brit kent immers het fenomeen dat er naast een Carpetright-winkel plots een vestiging van aartsrivaal Tapi Carpets opduikt. Niet naast alle Carpetrights evenwel, enkel naast de meest rendabele. En dat komt omdat de oprichter van Tapi Carpets, Lord Philip Harris, tot 2014 de voorzitter was van... Carpetright.

©Mediafin

Hij kent dus de vestigingen van Carpetright als zijn broekzak en weet welke het best draaien. Doordat hij enkel winkels opende naast de honderd meest rendabele Carpetrights heeft hij een concurrentieel voordeel. Kwatongen beweren dat hij zo de lokale Carpetright-winkels tot een faillissement dwingt om ze vervolgens over te nemen.

Is Carpetright werkelijk de kanarie in de koolmijn?

Carpetright is de Britse marktleider in de verkoop van vloerbekleding in het grootste Europese tapijtland, een markt van 2 miljard pond per jaar. 20 procent van alles wat in Britse huizen op de vloer ligt, komt uit een Carpetright-winkel.

Daar komt nog eens bovenop dat 87 procent van de omzet uit tapijt komt (zie grafiek). ‘Gezien het grote belang van tapijt in zijn verkopen, kan je inderdaad veronderstellen dat Carpetright de kanarie in de koolmijn is’, zegt Kris Vermoesen, tapijtexpert bij de sectorfederatie Fedustria.

Als het wat minder gaat in tapijt, zal Carpetright het als eerste voelen
Kris Vermoesen
Tapijtexpert Fedustria

‘Als het wat minder gaat in tapijt, zal dat bedrijf het als eerste voelen.’ Aangezien Carpetright nogal wat voorraad heeft liggen in zijn megamagazijn in Londen, kan het nog even duren voor de producenten een afname in de vraag effectief voelen, maar een nieuwe tegenslag lijkt onvermijdelijk.

Waarom doet een twijfelende Britse consument de West-Vlaamse producenten zo’n pijn?

Slechts 40 procent van het tapijt dat de Britten consumeren, wordt geproduceerd op het eiland zelf. De rest komt uit Nederland en België, met een overwicht voor ons land. Ongeveer 30 procent van de Belgische (lees: West-Vlaamse) tapijtproductie gaat het kanaal over.

Het gaat vooral om kamerbreed tapijt voor particuliere woningen - op karpetten zijn Britten niet zo tuk. Balta, de grootste Europese tapijtmaker, haalt een derde van zijn 668 miljoen euro omzet uit dat residentieel tapijt voor het VK. Voor Associated Weavers is dat meer dan de helft van de 170 miljoen euro omzet. Derde in de rij is Lano Carpets, dat er 40 procent van zijn 110 miljoen euro omzet slijt.

Volgens cijfers van de sectorfederatie ging de verkoop van kamerbreed, getuft tapijt voor woningen (de grootste subcategorie voor de Britse markt, goed voor 16 procent van de Belgische tapijtomzet), in de eerste negen maanden van 2017 met 2 procent achteruit in volume en met 7 procent in euro.

©Bloomberg

De oorzaak? ‘De grote spelers in harde vloerbekleding (IVC en Unilin, producenten van laminaat, vinyl en parket, red.) hebben de 10 procent daling van het pond kunnen compenseren met hogere prijzen’, zegt Joe Lano. ‘In het tapijt is dat niet gelukt. Wij hebben 5 procentpunten teruggewonnen door een prijsverhoging, de overige 5 procentpunten hebben we verloren in omzet en marge.’

Toch valt de impact van het lage pond mee, was de teneur op de vloerbekledingsbeurs Domotex vorige week. ‘De dure grondstoffen en de dure euro, ook tegenover de dollar en de Turkse lira, doen veel meer pijn’, zei Mark Vervaeke van Fedustria.

Maar de grote klop kan dus nog komen in het laatste kwartaal van 2017, waar nog geen cijfers van zijn, en het eerste van dit jaar. Toch ziet Vervaeke een positieve kant. ‘Britten huren veel en verhuizen dus ook veel. En ze wonen in huizen die niet zo goed onderhouden zijn. Dat betekent dat ze redelijk snel toe zijn aan nieuw tapijt.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud