Euronav casht 100 miljoen op vier supertankers

©Euronav

De olietankerrederij vult met de sale-and-lease-back de oorlogskas meteen aan, terwijl hij tegelijk nog vijf jaar kan profiteren van een mogelijk marktherstel.

De olietankerrederij Euronav  verkoopt vier supertankers voor 186 miljoen dollar. Netto levert de deal na terugbetaling van een lening 100 miljoen dollar (95 miljoen euro) op, een welgekomen aanvulling van de cashpositie in een moeilijke marktomgeving met scherpe concurrentie en bijgevolg lage tarieven. 

Euronav leaset de vier tankers meteen terug voor vijf jaar, waardoor ze tot 2022 in de vloot van de reder blijven. Dat gebeurt via 'naaktrompbevrachtingscontracten'. Dat is een stukje maritieme poëzie die wil zeggen dat Euronav zelf naast een dagtarief van 22.000 dollar ook alle uitbatingskosten van het schip, inclusief reis- en scheepskosten, betaalt. 

Euronav realiseert op de deal een meerwaarde van 37 miljoen dollar (35 miljoen euro). Let wel: die meerwaarde is niet inbegrepen in de 80 procent van de 'courante' nettowinst die de reder belooft naar de aandeelhouders te laten vloeien. 'We zijn erg tevreden dat we deze transactie hebben kunnen sluiten in een periode waar de waardering van schepen onder druk staat', zegt CFO Hugo De Stoop. 

KBC Securities merkt op dat de deal Euronav toelaat de schepen nog vijf jaar in de vloot te houden en dus tot 2022 potentieel mee te profiteren van een marktherstel. Tegelijk laat de transactie de reder ook toe zijn vloot op termijn te verjongen: als de vier tankers begin 2022 definitief verkocht worden gaan ze 14 à 15 jaar oud zijn: de Nautilus is van 2006, de Navarin, Neptun en Nucleus van 2007.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud