Euronext Brussel - Scheepsmanoeuvres en een interimdividend

Zeelui op een dek van de Alice, een supertanker van Euronav ©Wim Kempenaers

AB InBev noteert ex interimdividend en duwt de Bel20 in het rood. In het kapitaal van Euronav duikt een andere scheepvaartfamilie op dan Saverys.

De Europese beurzen sloten lager. De groei van de Duitse economie, de hoofdmotor van de eurozone, kwam nochtans hoger uit dan verwacht. Maar ironisch genoeg woog dat goede nieuws via het betere driebanden op de Europese beurzen, omdat beleggers na het Duitse bbp-rapport de euro weer fors hoger stuurden.

De Bel20 klokte 0,6 procent lager af op 3.984 punten. Zwaargewicht AB InBev zette extra druk op de index. Het bierconcern was veruit de grootste daler in de Bel20 met een verlies van 2,8 procent tot 97,65 euro.

Dat is niet verwonderlijk: het aandeel noteert zonder het recht op het interimdividend. AB InBev maakte op 26 oktober bekend een interimdividend van 1,60 euro bruto uit te keren over het boekjaar 2017. In absolute termen is het verlies groter, 2,85 euro. 

Duik

Nog in de Bel20 gaf ING Groep 1,2 procent prijs tot 15,35 euro. De Nederlandse bank krijgt mogelijk een boete van de Turkse concurrentiewaakhond. ING zou zich samen met sectorgenoten schuldig hebben gemaakt aan het onrechtmatig delen van gevoelige informatie over leningen.

Op de brede markt herstelde Celyad 7,1 procent tot 41,81 euro nadat het aandeel maandag een duik had gemaakt van 15,3 procent bij zeer hoge volumes. Er is een verklaring opgedoken voor die duik. Volgens financieel directeur Patrick Jeanmart begon alles met een document dat Celyad vorige week online zette.

In een bedrijfspresentatie was op slide 10 het effect te zien van Celyads geneesmiddel CYAD 01 op drie leukemiepatiënten. De balk die de evolutie van de eerste patiënt beschrijft, stopt op een bepaald ogenblik omdat de persoon in kwestie uit het onderzoek stapte. Volgens Jeanmart werd de stop echter door sommige beleggers verkeerdelijk geïnterpreteerd als een overlijden van die patiënt.

Cigrang

Over Euronav was er vanmorgen merkwaardig nieuws. Niet over de bedrijfsvoering van de tankerrederij, maar over de aandeelhoudersstructuur. Uit een transparantiebericht bleek dat Châteauban, een Luxemburgse holding die deel uitmaakt van CLdN-Cobelfret, een belang van 5,15 procent heeft opgebouwd in Euronav. Dat betekent dat er nu twee Antwerpse scheepvaartfamilies in het kapitaal zitten: de familie Saverys, met Marc en Virginie (respectievelijk goed voor 10,7 en 5,9 procent), en de familie Cigrang.

Wat de bedoeling is van deze laatste, is voorlopig onduidelijk. Het kan gewoon om een interessante investering in een goed geleid bedrijf gaan, maar mogelijk willen de Cigrangs meer, bijvoorbeeld een zitje in de raad van bestuur. Voorlopig was niemand van beide families bereikbaar voor commentaar. Het aandeel reageert wel positief: het steeg 0,8 procent tot 7,23 euro.

Exmar herstelde ten dele van de forse klap van maandag. Zonder specifieke reden ging er toen 4,9 procent van de koers. Aandeelhouders kijken uit naar nieuws over de Caribbean FLNG, de drijvende LNG-fabriek waarvoor Exmar al twee jaar op zoek is naar werk. Speculatie over een contract duwde het aandeel sinds midden oktober zowat een derde hoger, maar voorlopig is er niets concreets. Mogelijk verliezen sommigen hun geduld en hebben ze op de verkoopknop gedrukt. Exmar veerde nu weer 1,7 procent tot 5,91 euro.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content