Fountain nipt winstgevend in moeilijk halfjaar

©Thierry du Bois

In het eerste halfjaar zag de Waalse warmedrankengroep Fountain zijn omzet met bijna een derde dalen. De coronacrisis sneed hard in het verbruik van bedrijven.

Fountain , de Waalse warmedrankenleverancier aan kmo’s, zag in het eerste halfjaar de omzet met 29,5 procent dalen tot 9 miljoen euro. De daling is kleiner dan het bedrijf had verwacht en wordt toegeschreven aan de coronacrisis.

De vertraging van de economische activiteit, de lockdown, de tijdelijke sluiting van bedrijven of het overschakelen op telewerken zorgden voor een lager verbruik van warme dranken bij de bedrijven die klant zijn van Fountain. Sinds de zomer is de toestand verbeterd, al blijft de verkoop onder het niveau van een jaar geleden.

Fountain zette de nering naar de tering en sneed in zijn operationele kosten. Het bedrijf boekte zo een brutobedrijfswinst (ebitda) van 560.000 euro (-67,5%). De ebitda-marge verslechterde van 13,5 naar 6,2 procent.

Netto blijft Fountain nipt winstgevend met 13.000 euro winst. Een jaar eerder was er nog 254.000 euro winst.

Kapitaalverhoging

In het persbericht over de halfjaarcijfers herinnert Fountain er aan dat het met zijn banken, het Waals Gewest (via Sogepa) en met ‘enkele andere geldschieters’ een princiepsakkoord heeft bereikt over nieuwe financiering. Daar is echter de voorwaarde van een kapitaalverhoging aan gekoppeld. De aandeelhouders moeten zich op 29 september over de kapitaaloperatie uitspreken tijdens een buitengewone algemene vergadering.

Fountain gaf al eerder details vrij over de kapitaalverhoging. De voornaamste aandeelhouders van Fountain zijn Quaeroq (Matexi) met een belang van 30,73 procent, Degroof Equity (15,26%) en Marc Coucke/Alychlo (samen 7,62%).

De verse middelen moeten toelaten de impact van de Covid-crisis op te vangen en de nieuwe strategie van het bedrijf uit te voeren. Die bestaat er vooral in de verkoop op te drijven in België en Frankrijk door te investeren in (digitale) marketing, meer vorming, een betere opvolging van de commerciële ploeg en door het productenaanbod uit te breiden. Parallel daarmee worden ook de kosten onder de loep genomen teneinde de rendabiliteit te verbeteren.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud