interview

Kinepolis-CEO: 'De cash haalt ons in'

©BELGAIMAGE

De cinemagroep Kinepolis genereert te veel cash om op zijn lauweren te rusten. Topman Eddy Duquenne wil het aantal complexen via overnames verdubbelen.

Kinepolis verdubbelde de voorbije drie jaar van 23 tot 48 complexen, door overnames en nieuwbouwprojecten in Nederland, Frankrijk, Spanje en Luxemburg. Maar daarmee is de honger lang nog niet gestild. Het twintig jaar oude Kinepolis heeft namelijk een luxeprobleem.

‘De cash haalt ons in’, zegt CEO Eddy Duquenne. In juni werd hij door de sector tot beste cinema-uitbater van de wereld uitgeroepen. De cash die Kinepolis genereert, krijgt het niet snel genoeg geïnvesteerd.

De cash haalt ons in

Vorig jaar kwam er via tickets, drank en versnaperingen, evenementen, schermreclame en concessies in zijn complexen 54 miljoen euro cash binnen, in 2015 was dat 66 miljoen en in de eerste zes maanden van dit jaar stond de teller op bijna 9 miljoen euro.

Die kasstroom leidt tot een sterke balans met weinig schulden. Te weinig schulden om het bedrijf maximaal te laten renderen. En dus is een verdere expansie nodig om het eigen kapitaal en schulden aan het werk te zetten. ‘We bereiden ons intern voor op een verdubbeling tot 100 complexen. We hebben een inventaris gemaakt van alle groepen en regio’s die ons interesseren’, stelt Duquenne.

Naar welke landen kijkt u?

Eddy Duquenne: ‘Westerse landen, want film is cultuur en de westerse cultuur begrijpen we het best. We kijken dus niet naar de groep die te koop staat in Rusland. Ook landen waar we vandaag nog niet aanwezig zijn, interesseren ons.’

Zit Duitsland daar ook bij? Daar scheurde Kinepolis na de eeuwwisseling zijn broek aan zijn belang in de Cinemaxx-groep.

Voor een overname is er ook een verkoper nodig. It takes two to tango. Wij staan alvast op de dansvloer.

Duquenne: ‘We zijn daar door alle rode lichten gereden. Kinepolis had zijn huiswerk niet gemaakt, de financiering zat niet goed en later bleek dat we een kat in een zak gekocht hadden. Dat zullen we vandaag niet meer doen, we checken de boeken van het doelwit heel streng. Maar ik sluit Duitsland niet uit, al is het een erg gefragmenteerde markt die heel groot is. De verschillen tussen het noorden en het zuiden maken het ook moeilijk.’

De voorbije drie jaar groeide Kinepolis met gemiddeld acht complexen per jaar. Zal het nu sneller gaan?

Duquenne: ‘Dat kan, maar er moeten ook groepen of families bereid zijn om te verkopen. It takes two to tango. Wij staan alvast op de dansvloer.’

Waagt u zich aan grotere overnames dan de voorbije jaren?

Duquenne: ‘Sinds 2014 mikten we op kleine en voorzichtige overnames. Op basis van feiten en cijfers, en niet vanuit de buik. We gingen voor complexen die niet goed werden beheerd, waar met het introduceren van Kinepolis-concepten als de snoepwinkel veel verbetering mogelijk was. We hebben dat succesvol gedaan. Niet alleen de resultaten zijn goed, ook de kwaliteit van de resultaten is goed en de winst is duurzaam. Dat werk is niet afgelopen, het uitrollen van de ‘candy store’ vergt tijd - denkt aan de aanvraag van vergunningen en de bouw van de winkel.’

©Mediafin

‘Maar als we enkel dergelijke Kinepolis-achtige complexen blijven overnemen, zal het snel over zijn met onze expansie. We mikken dus ook op grotere groepen. Zij huren vaak het vastgoed en runnen hun complexen beter dan kleinere uitbaters. Dat zorgt voor een kleiner verbeterpotentieel, maar aan de andere kant moeten we minder mensen inzetten om de gewenste efficiëntie te bereiken - wat wel het geval is bij kleinere groepen. Samengevat: we hebben dan meer ‘financial capital’ nodig, maar minder ‘human capital’.’

Groepen die de complexen huren passen dus ook in uw kraam? Kinepolis is eigenaar van 31 van zijn 48 complexen.

Duquenne: ‘Huren levert een lager rendement op, de huur roomt 1,5 à 2 euro per ticket af. Daartegenover staat dat de investeringen lager liggen.’

In de VS zorgt de MoviePass voor heel wat commotie. Voor 10 dollar per maand kan je elke dag naar de cinema gaan. Bingewatchen à la Netflix, maar dan in de bioscoop. De cinemagroep AMC tekent protest aan.

Duquenne: ‘Ik snap de reactie van AMC. Dichter bij ons werken UGC en Pathé met ongelimiteerde filmabonnementen, maar die kosten natuurlijk meer dan één bioscoopticket - de prijs die MoviePass hanteert.’

‘Onze strategie focust op de bezoeker die ons product valoriseert. Zolang die bezoeker terugkomt, slikken we liever een daling van de bezoekersaantallen dan een verlaging van de ticketprijs. Maar ik ben niet zo pretentieus dat ik zeg dat Kinepolis nooit een multipas gaat lanceren. Ik sluit niet uit dat we daarmee in een van onze landen beginnen. In Nederland is onze huidige formule met meervoudige tickets in trek, maar in België (10 tickets voor 87 euro,red.) en Frankrijk dan weer niet. ‘

Nog in de VS overweegt Hollywood films rechtstreeks op het kleine scherm te brengen.

Duquenne: ‘Hollywood steekt zijn teen in het koude water om te zien wat er gebeurt, maar het zal niet over één nacht ijs gaan. Een film haalt nog altijd het meeste geld op in de bioscoop. Maar Hollywood is niet de enige leverancier. We tonen almaar meer alternatieve content als opera, muziek en voetbal. We overwegen ook tv-reeksen te tonen. En kortere films voor jongeren die hun zaterdagavond op die manier willen inzetten. Kinepolis wordt almaar meer een multimediabedrijf in plaats van louter een cinemagroep.’

Nederland geeft winst stevige boost

Kinepolis krikte de nettowinst over het eerste halfjaar met bijna een vijfde op tot 15,8 miljoen euro of 58 cent per aandeel. En dit ondanks een bezoekersaantal dat in de cinema’s die al een jaar of langer open zijn licht afnam. Verklaringen voor het dalende bezoekersaantal is het makke aanbod én het vroege zomerweer in mei en juni.

De verklaring voor de winstgroei ligt in de expansie in Nederland. Dankzij de opening van complexen in Dordrecht, Breda en Utrecht steeg het globale bezoekersaantal met 4,8 procent naar 11,8 miljoen. In Nederland was er liefst 30 procent groei, tot 1,5 miljoen bezoekers.

Bovendien slaagt Kinepolis er al jaren in telkens méér inkomsten uit elke bezoeker te puren. De bezoekersgerelateerde omzet (tickets, dranken en snacks) steeg met 9,2 procent bijna dubbel zo sterk als de bezoekersaantallen (+4,8%). Die groei is grotendeels te danken aan de 13 procent meerverkoop van drank en versnaperingen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud