Mediagroep ProSiebenSat.1 koopt liefdesmakelaar Parship

Behalve in België is Parship actief in 12 andere landen. ©Parship

De Duitse mediagroep ProSiebenSat.1 Media neemt een meerderheidsbelang in het onlinedatingbedrijf Parship Elite Group. Parship is ook in ons land al tien jaar actief.

ProSiebenSat.1 neemt het meerderheidsbelang van 50% plus één aaandeel over van het investeringsfonds Oakley Capital Private Equity II. Parship wordt in de transactie gewaardeerd op 300 miljoen euro.

De Duitse groep betaalt 100 miljoen euro en neemt daarnaast 100 miljoen schulden van Parship over. Tijdens een ‘Capital Markets Day’ op 13 oktober gaat de mediagroep meer details geven over de financiële impact van de overname.

ProSieben.Sat1 is, vooral in Duitstalig Europa, eigenaar van verschillende tv-zenders. Die klassieke media gebruikt het bedrijf meer en meer als promotiekanaal voor online diensten waarvan het zelf eigenaar is. ProSiebenSat.1 investeerde onder meer al in de Zweedse reiswebsite Etraveli Holding, de Londense voetbalwebsite 90min.com en de Amerikaanse start-up Jaunt, die een platform voor content in virtuele realiteit (VR) ontwikkelde.

Parship is een datingsite die op een vrij klassieke manier aan relatiebemiddeling doet. Gebruikers moeten een vragenlijst invullen en een persoonlijkheidstest afleggen. Een algoritme koppelt hen vervolgens aan potentiële partners. Volgens Christian Wegner, die de digitale poot van ProSiebenSat.1 leidt, gaat het om het ‘meest duurzame onderdeel van de datingmarkt, met een jaarlijkse groei van tien procent.’ Een lidmaatschap van Parship kost tussen 30 en 65 euro per maand.

Parship werd in 2001 opgericht in Duitsland en is sinds 2006 ook in ons land actief. De jongste tijd krijgen klassieke datingplatformen wel meer concurrentie van nieuwe mobiele apps zoals Tinder en Happn. Dat verklaart mee waarom de vroegere eigenaar, de Duitse mediagroep Holtzbrinck, de site in april vorig jaar verkocht aan de investeringsgroep Oakley Capital. Een kleine anderhalf jaar later komt het bedrijf dus opnieuw aan boord bij een Duits mediabedrijf.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud