Advertentie

Melexis schiet omhoog op Brusselse beurs

Francoise Chombar, CEO Melexis ©Emy Elleboog

Het chipbedrijf boekte beter dan verwachte resultaten in het tweede kwartaal, en bevestigt - ondanks een nadelige evolutie van de dollarkoers - zijn winstprognoses voor dit jaar.

Melexis, gespecialiseerd in chips voor de automobielsector, gaat voor dit jaar - na een sterk tweede kwartaal - nog steeds uit van 13 procent omzetgroei ('12 à 14 procent', tegenover '11 à 15 procent' enkele maanden geleden).

Beleggers reageren enthousiast en stuurden het aandeel Melexis  in de vroege handel bijna 10 procent hoger. 'Investeerders blijken vertrouwen te hebben in ons verhaal. Dat geeft me een goed gevoel', zegt CEO Françoise Chombar. 

'We bekrachtigen onze vooruitzichten, ondanks een minder gunstige evolutie van de euro tegenover de dollar', klinkt het. Omdat Melexis meer dan de helft van de inkomsten in dollar factureert, heeft de dollardaling van meer dan 13 procent logischerwijs een impact op de resultaten. Maar dat weet Melexis blijkbaar op te vangen door een 'aanhoudend positief klantensentiment en ordergedrag'.

Het komt erop neer dat onze business beter draait dan we een half jaar geleden hadden ingecalculeerd, maar door de verzwakking van de dollar komt dat niet tot helemaal tot uiting in de omzet en de bedrijfswinst.
Geert Reynders
Investor relations Melexis

Het komt erop neer dat de business beter draait dan ingecalculeerd, maar door de verzwakking van de dollar komt dat niet helemaal tot uiting in de omzet en de bedrijfswinst. Omdat het bedrijf zich met financiële instrumenten indekte tegen de dollarverzwakking - een beslissing uit februari van dit jaar - is er wel een positief effect van zo’n 3 miljoen euro op de nettowinst. 

Resultaten 2e kwartaal (mln euro)20172016Groei
Omzet128,3112,314%
Brutomarge46,3%45,3%nvt
Ebit33,127,719%
Ebit-marge25,8%24,7%nvt
Nettowinst30,823,133%

Het management bevestigt bovendien de prognoses voor de winstmarge voor het hele jaar: 45 procent brutomarge en 25 procent bedrijfswinstmarge. Twee percentages die Melexis het voorbije halfjaar alvast overtroffen heeft (zie tabel). 

Melexis zet dit jaar zijn steile opmars verder. De omzet en bedrijfswinst verdubbelden in de periode 2010 en 2016.

Melexis is dus goed op weg om zijn steile opmars van de voorbije jaren - de omzet en bedrijfswinst gingen maal twee tussen 2010 en 2016 - verder te zetten. Melexis ontwikkelt sensoren en chips die auto's zuiniger, comfortabeler en veiliger maken. Auto's worden steeds meer computers op wielen en het Belgische techbedrijf, intussen met een beurswaarde van ruim 3 miljard euro, zit daarbij in de cockpit.

De omzet blijft snel groeien, ondanks de dollarverzwakking. Hoe verklaart u dat?

Francoise Chombar (CEO): ‘We zitten op een goede wei. Auto’s worden groener en veiliger en daar is elektronica en dus onze technologie voor nodig. En autonome en elektrische auto’s zullen de komende jaren voor boeiende tijden zorgen. Vooral hybride auto’s zijn interessant voor ons. Ze hebben twee motoren die aangestuurd worden met elektronica, en die moeten ook nog eens met elkaar communiceren.

In welke regio merkt u de groei vooral?

Chombar: In China, waar innovatie snel geadopteerd wordt en innovatie is wat wij verkopen. De snelle groei levert evenwel ook uitdagingen en groeipijnen op. Chinezen beslissen snel, maar willen ook snel beleverd worden. Lead times staat niet in hun woordenboek. Maar goed, dat zijn de normale problemen die we elke dag de baas proberen te zijn.

Melexis is nu de op drie na grootste speler in zijn branche. Is nummer één worden uw droom?

Chombar: De derde plaats is haalbaar, denk ik. Maar nummer één en twee (Bosch en Infineon) zijn toch wel een maat te groot. Maar 1 of 4 zijn, maakt niet zo veel uit. We willen blijven groeien, sneller dan de markt. De voorbije vijf jaar zitten we gemiddeld aan 12 procent omzetgroei, tegenover 7 procent van de totale markt. Dat is meer dan alleen maar geluk. Het geeft aan dat we de juiste beslissingen nemen en begrijpen welke technologie onze klanten nodig hebben. 

 

Auto's vol Melexis

In elke nieuwe auto zitten gemiddeld acht chips van Melexis, in luxewagens is dat een veelvoud. Het gaat bijvoorbeeld om sensoren om handgebaren van de chauffeur te detecteren waardoor die met een eenvoudige handbeweging de telefoon kan opnemen. Een snufje dat BMW al heeft opgepikt.

Denk ook aan sensoren om de bandendruk, het oliepeil en de sluiting van gordels te meten, maar ook technologie om de cruisecontrol, temperatuur, ruitenwissers en brandstofpomp aan te sturen. Of aan sensoren die de positie van het rem- en gaspedaal meten, wat bijdraagt tot een zuiniger brandstofverbruik.

E-auto

De opmars van elektrische en zelfrijdende auto's zal het gebruik van automobielchips alleen maar versnellen. 'Die trends zullen de automobielsector de komende 5 à 10 jaar transformeren', klinkt het. 'Dat biedt ons fantastische bijkomende opportuniteiten.' Nu al zijn automatische remsystemen opties in meerdere wagens, maar voor zelfrijdende auto's zijn ze een onmisbare technologische schakel.

En terwijl klassieke auto's slechts één stroomsensor hebben, kan dat in elektrische modellen oplopen tot meer dan tien voor het managen van de batterij en de elektromotor. Ook de temperatuurregeling in een e-auto gebeurt helemaal anders en gecompliceerder dan bij een verbrandingsmotor.  

Om zijn positie in de automobielsector te versterken investeert het bedrijf jaarlijks tientallen miljoenen euro in onderzoek en ontwikkeling, in het voorbije kwartaal alleen al was dat 17 miljoen euro oftewel 13,5 procent van de omzet. 

Melexis haalt 89 procent van zijn omzet bij automobielbedrijven, maar het zoekt naar expansie in andere domeinen. Zo levert het al sensoren om het energieverbruik in gebouwen te monitoren. Met bewegings- en temperatuursensoren kan je bijvoorbeeld voorkomen dat de airco de hele dag op volle toeren draait.  

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud