Orange Belgium: '100.000 televisieklanten eind dit jaar'

Orange Belgium-CEO Michael Trabbia hoopt klanten bij de grote twee - Proximus en Telenet - weg te halen. ©Dieter Telemans

Met een verdrievoudiging van het klantenbestand in 2017 hoopt de telecomoperator eindelijk het jarenlange televisieduopolie van Telenet en Proximus te doorbreken.

'We hebben begin april de kaap van 50.000 klanten overschreden. Dat is best een prestatie', zegt Orange Belgium-CEO Michael Trabbia in een interview met dagblad Le Soir over het televisieaanbod van de groep.

Orange Belgium  beschikt pas sinds afgelopen voorjaar over een eigen televisieaanbod. Een eerder aanbod via satelliet - Starpack - draaide op een pijnlijke flop uit.

Intussen zit het gros van de Belgische 'couch potatoes' via bundels - abonnementsformules voor televisie, internet én telefonie - behoorlijk vastgekluisterd bij Telenet en Proximus, marktleiders in respectievelijk Vlaanderen en Franstalig België.

Echte derde speler

Geen evidentie dus, maar toch hoopt Trabbia met een relatief goedkope televisieformule klanten bij de grote twee los te weken. Hij toont zich dan ook tevreden over de 50.000. 'BASE (intussen opgegaan in Telenet, red.) had twee jaar nodig om aan 30.000 à 35.000 klanten te raken.'

Volgens hem is het de eerste keer dat er 'een echte derde speler' op de markt is. 'En dat is goed nieuws voor België, aangezien het duopolie vergeleken met de buurlanden tot erg hoge prijzen heeft geleid.'

Ambitieus

De 50.000 zijn een stevige toename tegenover de 33.400 abonnees die het met internet gebundelde kabelabonnement van de operator eind 2016 telde. 'Tegen eind dit jaar willen we het huidige cijfer verdubbelen tot 100.000', maakt Trabbia zich sterk. 

Dat is niet alleen iets ambitieuzer dan de huidige analistenprognoses - 93.000 klanten eind 2017 volgens de door het bedrijf zelf bijgehouden consensus - maar het is ook de eerste keer dat Trabbia zich aan een echte becijferde prognose voor 2017 waagt. 

Tot nog toe luidde de prognose een marktaandeel van 10 procent 'op middellange termijn'. Op een markt die zo'n 4,5 miljoen abonnees groot is, is dat dus zo'n 450.000.

Een ambitie waar de meeste analisten gelet op de sterke positie van Proximus en Telenet ernstig aan twijfelen, want op dit ogenblik rekenen ze luidens dezelfde consensus tegen eind 2020 slechts op 274.000 abonnees voor Orange Belgium, een marktaandeel rond 6 procent dus. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content