'Over jaar staat Solvay nog veel verder met transformatie'

Solvay-CEO Jean-Pierre Clamadieu ©Dries Luyten

Solvay-CEO Jean-Pierre Clamadieu ambieert een chemie- en materialengroep die 'in belangrijke mate losgekoppeld is van de conjunctuur'.

van onze verslaggever in Londen

Een brutobedrijfswinst (ebitda) die tussen nu en 2018 jaarlijks 5 à 10 procent toeneemt. Goed voor een vrije kasstroom van 2,4 miljard euro op drie jaar, waarmee de groep haar schuldenlast snel kan afbouwen. Jean-Pierre Clamadieu, CEO van de chemiereus Solvay , was op de beleggersdag in Londen zijn ambitieuze zelve. Een gesprek.

Hoe zeker bent u, gelet op de onzekere conjunctuur, dat u de groeiprognoses tussen nu en eind 2018 kan inlossen?

Jean-Pierre Clamadieu: 'Uiteraard staat Solvay niet helemaal los van de wereldeconomie. Maar ik durf te stellen dat we dankzij onze diversificatie en specialisatie in belangrijke mate losgekoppeld zijn van de conjunctuur. Ik denk dat de afdeling Advanced Materials (kunststoffen en composietmaterialen voor onder andere smartphones en de auto- en luchtvaartsectoren die in 2015 36 procent van de omzet vertegenwoordigden, red.) snel naar de helft van de groepsomzet kan evolueren.'

'Staar u niet blind op de pieken en dalen van de orderboekjes in de luchtvaart. De productie verloopt veel minder cyclisch. En nu is er bijvoorbeeld een heel sterke groei in toestellen met één gangpad, genre Boeing 737 of Airbus A320neo.'

Onze prioriteit ligt bij onze twee snelgroeiende afdelingen en onze duurzame cashgeneratoren. Voor al de rest: the jury's out.

'Bovendien zit in één toestel vaak heel veel Solvay. Neem het voorbeeld van de F-35. Er worden jaarlijks niet zo veel van die straaljagers verkocht, maar in elk toestel zitten voor meer dan 1 miljoen dollar producten van Solvay. En het ziet ernaar uit dat de F-35 de komende dertig jaar dé referentie onder de straaljagers blijft.'

'Maar ik wil ook benadrukken dat de groei niet louter van de luchtvaart komt. Ook in de autosector zijn mogelijkheden. In olie en gas merk ik herstel. En ik zie ook heel wat meer mogelijkheden in de gezondheidszorg, waar we onder andere al aanwezig zijn in membranen voor nierdialysesystemen en chirurgische instrumenten.'

Tegen 2018 moet 40 procent van de Solvay-omzet in de categorie duurzaam vallen, tegenover 33 procent nu. De al lang genoemde verkoop van Acetow - vezels voor sigarettenfilters - en van de tak polyamiden - kunststoffen voor onder meer autozetels en -airbags - zou een handje helpen.

Clamadieu: 'Het enige wat ik kan zeggen, is dat we over 12 maanden veel verder willen staan met onze transformatie. We willen ons niet op een timing vastpinnen en communiceren los van alle geruchten liever aan het einde van het proces.'

Er worden jaarlijks misschien niet gek veel F-35 straaljagers verkocht, maar per toestel zit voor meer dan 1 miljoen dollar 'Solvay'. En dat nog decennialang.

'Onze prioriteit ligt bij onze twee snelgroeiende afdelingen: Advanced Materials en Advanced Formulations. Voor de rest focussen we op wat we duurzame cashgeneratoren op de lange termijn noemen. Daar vallen natriumcarbonaat (dat onder andere in de glasindustrie wordt gebruikt, red.) en waterstofperoxide (dat kan worden gebruikt om papier te bleken, red.) zeker onder. Voor al de rest: the jury's out, niets is beslist dus.'

Waar denkt u de beloofde 450 miljoen kostenbesparingen via operationele efficiënties te kunnen halen?

Clamadieu: 'Solvay beschikt wereldwijd over meer dan 150 fabrieken. Er is nog bijzonder veel knowhow die we onderling kunnen uitwisselen. Eén voorbeeld: een fabriek van Cytec in Californië draaide op volle capaciteit. We zijn er met een team neergestreken en er toch in geslaagd de productielijnen te ontknellen, debottlenecking zoals dat heet, en de productie op te drijven.'

Vele bedrijven maken gebruik van het feit dat de Europese Centrale Bank in bulk bedrijfsobligaties opkoopt om via een herfinanciering hun rentelast fors te verminderen. Koestert ook Solvay plannen?

Clamadieu: 'Niet echt. De gemiddelde rente die we betalen is al vrij laag (3,6 procent, red.). En een belangrijk deel van de schulden zijn vrij dure (iets meer dan 5 procent rente, red.) hybride obligaties. Die hybride obligaties zijn belangrijk om onze 'investment grade' kredietscore te houden, omdat ratingbureaus ze als bijna-kapitaal beschouwen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect