'S&P500-zitje Tesla goed voor koopgolf van 8 miljard'

Het logo van het automerk Tesla. ©REUTERS

Het beurshuis Goldman Sachs stipt aan dat fondsbeheerders het aandeel van de Amerikaanse e-automaker massaal moeten inkopen.

Het aandeel Tesla heeft er op weekbasis al een rit van 22 procent op zitten, maar volgens Goldman Sachs kan daar de komende weken nog wat winst bijkomen. Onlangs werd bekend dat Tesla vanaf midden december opgenomen wordt in de brede Amerikaanse graadmeter S&P500. Volgens de zakenbank kan dat een koopgolf van 8 miljard dollar veroorzaken voor de maker van elektrische auto's.

Analyse Tesla door Bas van der Hout

De hoge vraag komt volgens de analist van allerlei actief beheerde fondsen die in de grootste bedrijven van Amerika beleggen. 'Van de 189 fondsen die beleggen in de grootste bedrijven zijn er 157, die 500 miljard dollar onder beheer hebben, die het aandeel Tesla nog niet bezaten op 30 september. Als die fondsen het aandeel willen inkopen op basis van zijn gewicht in de S&P500, zullen ze 8 miljard dollar, 2 procent van de beurswaarde van Tesla, moeten uitgeven.'

Tesla is dit jaar het best presterende large-capaandeel met een koerswinst van zo'n 500 procent.

Tesla is dit jaar het best presterende large-capaandeel met een koerswinst van zo'n 500 procent. Steeds meer beleggers geloven in de potentie van het bedrijf om een belangrijke rol te spelen in de markt voor elektrische auto's.

Zelfs analisten die eerder sceptisch waren, beginnen bij te draaien. Eerder deze week bleek dat Morgan Stanley voor het eerst in drie jaar een koopadvies gaf voor het aandeel en zijn koersdoel met 50 procent verhoogde tot 540 dollar.

De kunst van Tesla zit erin dat het steeds beter in staat is de kosten van zijn accu's - een belangrijk en duur onderdeel in elektrische auto's - naar beneden te halen. Op de jaarlijkse Battery Day van de onderneming liet CEO Elon Musk weten dat hij verwacht dat de kosten voor het maken van de batterijen tegen 2023 met 56 procent zijn gedaald, een mededeling die beleggers in toeleveranciers van batterijproducenten als Umicore zorgen baart. Daardoor denkt Musk tegen dan een auto op de markt te kunnen brengen voor 25.000 dollar.

Dat de koers van Tesla stevig is opgelopen is ook te zien aan de beurswaarde van het bedrijf. Met een beurswaarde van 473 miljard dollar is het duurder dan de volledige Europese autosector:

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud