Speculoos-koekjes stuwen omzet Lotus

De artikelen van Lotus Speculoos tekenden een sterke groei op. ©LOTUS

De fabrikant van tussendoortjes Lotus Bakeries zette in de eerste jaarhelft een mooie omzetstijging neer. Het wil de verkoop van natuurlijke tussendoortjes uitbouwen. De winst hinkt wel achterop.

De koekjes en andere tussendoortjes spraken in het eerste halfjaar veel consumenten aan. De omzet trok op jaarbasis zoals verwacht 3,3 procent aan tot 267,5 miljoen euro. De speculaasproducten - bekend onder de naam Lotus Speculoos of Lotus Biscoff - tekenden een sterke groei op, vooral in de VS en het Verenigd Koninkrijk.

Op het vlak van winstgevendheid hinkte Lotus wel achter op de verwachtingen van het Beurshuis Degroof Petercam. Analist Fernand de Boer ging uit van een recurrente brutobedrijfswinst (rebitda) van 56,7 miljoen euro en een winstmarge van 21.1 procent. 'Door de hogere omzet heeft Lotus een hefboom tegenover de vaste kosten,' aldus analist Fernand de Boer.

Televisiespots

De rebitda bleef echter steken op 54,9 miljoen euro met een winstmarge van 20,5 procent. Dat is een lichte daling van de marge tegenover vorig jaar. Lotus specificeert in het verslag de kostenstructuur niet maar zegt dat het fors investeert in marketingcampagnes zoals televisiespots om haar producten internationaal op de kaart te zetten.

'Met een winstmarge van meer dan 20 procent zitten we op een historisch hoog niveau,' reageert CEO Jan Boone. 'Bovendien is een omzetgroei van 3,3 procent voor een voedingsbedrijf erg sterk.'

Het bedrijf wil verder inzetten op de natuurlijke tussendoortjes. Lotus nam vorige maand de Britse specialist in 'gezonde peutersnacks' Kiddylicious over. Lotus betaalt zo'n twee keer de omzet, wat ongeveer op 50 miljoen euro neerkomt. De groep zal voor de verdere uitbreiding van de tak extra middelen inzetten.

KBC Securities verhoogde in een update over het aandeel het koersdoel van 2.500 naar 2.600 euro, het advies bleef 'bijkopen'. Analist Guy Sips merkt op dat Kiddylicious perfect aansluit bij Natural Balance Foods, de Britse producent van gezonde tussendoortjes die de Meetjeslanders in 2015 overnamen

Nakd-repen

Lotus wil de natuurlijke tussendoortjes ook in BelgiĆ« introduceren. De groep heeft voor de Nakd-repen van Natural Balance Foods reeds de nationale distributie bij de belangrijkste retailers verzekerd. Sips denkt dat Lotus ook Kiddylicious buiten het VK op de kaart kan zetten.

De Boer heeft een 'opbouwen'-advies en een koersdoel van 2.650 euro voor Lotus. Het aandeel steeg dit jaar fors en staat dicht bij een recordhoogte. Sips waarschuwde dat het aandeel teleurstellende cijfers wellicht slecht zou verteren. Vandaag steeg het aandeel 0,8 procent tot 2.650 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect