Spotify op recordkoers dankzij #wrapped2020

De lijstjes zijn een hit op sociale media. ©Spotify

Een gepersonaliseerd muziekjaaroverzicht brengt Spotify op zijn hoogste koers allertijden.

Spotify schoot woensdag 12 procent hoger op de beurs van New York en bereikte 315 dollar. Dat is de hoogste beurskoers voor de Zweedse streamingdienst sinds zijn beursgang in 2018.

De reden voor de sprong is de lancering van #wrapped2020. Met gepersonaliseerde muziekjaaroverzichten krijgen gebruikers van Spotify te zien welke muziek ze het afgelopen jaar het meest beluisterden. De lijstjes worden dermate druk gedeeld op sociale media dat het voor Spotify een uitgelezen marketingstunt vormt, net als voor de artiesten die via de streamingdienst hun muziek ter beschikking stellen.

De zeer gedetailleerde gepersonaliseerde lijstjes tonen de uitgekiende manier waarop Spotify de grote hoeveelheid data die het heeft over de muziekvoorkeuren van gebruikers kan verwerken. Het is het bewijs van de slimme algoritmes waarop de streamingdienst gebouwd zijn.

Spotify verdubbelde dit jaar in beurswaarde (+111%). Hoewel de marktleider in muziekstreaming duidelijk baat heeft bij het feit dat mensen door de pandemie meer aan hun huis gekluisterd zijn, kan het ook garen spinnen uit de normalisering van ons dagelijks leven. De app wordt immers vaak gebruikt door pendelaars onderweg naar het werk.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud