Taxiapp Lyft 29 miljard dollar waard na beursgang

Voorzitter John Zimmer en CEO Logan Green bij de openingsbel op Nasdaq. ©REUTERS

De taxiapp Lyft sprong 21 procent hoger bij zijn eerste beurskoers. Lyft is de kleinere rivaal van Uber, dat wellicht in april naar de beurs komt.

Het aandeel schoot vrijdag op Wall Street bij de opening 21 procent hoger tot 87,24 dollar. Dat gaf Lyft een beurswaarde van 29 miljard dollar.

Het werd de voorbije dagen al duidelijk dat de beursgang van Lyft op een enorm succes zou uitdraaien. De oorspronkelijke prijsvork van 62 tot 68 dollar werd door de grote vraag opgetrokken naar 70 tot 72 dollar. Uiteindelijk kwam het bedrijf tegen 72 dollar naar de beurs. 

Lyft verkoopt 32,5 miljoen aandelen, of amper 11 procent van het totale aantal. Experts waarschuwen dat deze lage 'free float' tot een zeer grillig koersverloop kan leiden. Het aandeel krijgt als logische beursticker LYFT. 

Lyft, herkenbaar aan zijn fel roze logo, is voorlopig enkel actief in Noord-Amerika en daardoor minder bekend in onze contreien. Maar het piepjonge techbedrijf uit San Francisco, gesticht in 2012, valt het best te omschrijven als de kleinere concurrent van Uber. 

Andere unicorns in de wachtrij
  • Uber: 120 miljard dollar
  • Pinterest: 12 miljard dollar
  • Airbnb: 31 miljard dollar
  • Slack: 7 miljard dollar
  • Palantir: 41 miljard dollar
  • WeWork: 47 miljard dollar
  • Peleton: 4 miljard dollar
  • Robinhood: 5,6 miljard dollar

Net als die laatste werd Lyft groot met een smartphoneplatform om passagiers die op zoek zijn naar een autorit te verbinden met particuliere chauffeurs die hen naar de juiste bestemming brengen. Dat model, dat tien jaar geleden nog niet eens bestond, werd in een mum van tijd razendpopulair in steden over heel de wereld vanwege het gebruiksgemak. 

Miljardenmarkt

‘Ride hailing’ vond snel een plaats in het mobiliteitsaanbod als aanvulling op het openbaar vervoer en als alternatief voor traditionele taxi’s. Voor zelfstandige chauffeurs is het een manier om flexibel te werken of bij te verdienen. Voor beleggers is de beursgang van Lyft de eerste kans om een teen in de nieuwe miljardenmarkt te steken.

Onder andere door de hevige concurrentiestrijd met Uber, dat zelf in de coulissen ook warm loopt om binnenkort naar de beurs te trekken, boekt Lyft stevige verliezen. Op een omzet van 2,2 miljard dollar dook Lyft vorig jaar voor 911 miljoen dollar in het rood. Dat komt neer op ongeveer anderhalve dollar per autorit die Lyft regelt.

Volgens oprichters John Zimmer en Logan Green - die door de aandeelhoudersstructuur ook na de beursgang alle touwtjes in handen houden - zijn zware investeringen een noodzaak om zich klaar te stomen voor de toekomst en om marktaandeel op te bouwen. Lyft spendeert bijvoorbeeld veel geld aan het subsidiëren van ritten om chauffeurs en passagiers op zijn platform te krijgen en te houden. 

Het wordt uitkijken of daar iets aan verandert nu de cijfers onder het vergrootglas van de financiële markten liggen en het bedrijf niet langer door durfkapitalisten wordt gesponsord. Sommige analisten hebben alvast hun bedenkingen bij de waardering.   

In tegenstelling tot Uber ging Lyft niet meteen de internationale toer op, maar houdt het bedrijf het voorlopig bij de VS en Canada. Daar heeft het naar eigen zeggen een marktaandeel van 39 procent. Lyft waaiert ook niet uit naar andere diensten, zoals maaltijdleveringen, maar focust zich puur op autoritten, aangevuld met nieuwe modellen zoals elektrische deelsteps en -fietsen. 

Haantjescultuur

Toen Uber twee jaar geleden zware reputatieschade opliep vanwege een interne haantjescultuur en door de neiging om veel regels te overtreden, kon Lyft zich nog meer profileren als de ‘nice guy’ van de twee. In de begindagen wilde Lyft zich nog heel actief een leuk imago opleggen. Auto’s die voor de dienst rijden kregen een roze pluchen snor op de grille, en chauffeurs werd gevraag om passagiers een ‘fistbump’ als begroeting te geven. Die kwinkslagen gingen er na verloop van tijd wel uit.

Voor Lyft-believers van het eerste uur is de wraak van het geslaagde beursdebuut in ieder geval zoet, want ex-Uber-topman Travis Kalanick had het zich als een doel gesteld om Lyft klein te krijgen. 

Lyft investeert ook in de toekomst van auto rijden en vond al vroeg een partner in automobielmastodont General Motors. In 2015 stopte GM een half miljard dollar in Lyft in het kader van de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Het was de eerste verregaande samenwerking tussen de oude autosector van Detroit en de new kids on the block van Silicon Valley. 

Hoewel Lyft benadrukt dat het netwerk van freelance chauffeurs de ruggengraat is van zijn service, is het uiteindelijke doel van het bedrijf om auto’s zelfstandig te laten rijden, ook al is die technologie nog lang niet klaar. In zijn prospectus zei Lyft dat het binnen de vijf jaar via zijn app ritten in een autonome robotauto wil aanbieden. 

Dat creëert alvast nervositeit onder chauffeurs, waarvan een delegatie vrijdag in de VS op straat kwam. Wall Street liet het niet aan zijn hart komen. Lyft sloot zijn eerste dag uiteindelijk ruim 8 procent hoger af op 78,29 dollar.

Het succes van de beursgang van Lyft is belangrijk voor de andere unicorns, niet-beursgenoteerde bedrijven met een waardering van meer dan 1 miljard dollar, die staan te trappelen voor een beursgang. Met als eerste de grote Lyft-rivaal Uber in april, goed voor een geschatte beurswaarde van 120 miljard dollar. 

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect