Van de Velde handhaaft dividend ondanks winstval

William Van de Velde, de zoon van de oprichters, bij de viering van 100 jaar Van de Velde in 2020. ©katrijn van giel

De omzet en de winst van Van de Velde daalden met een vijfde door de coronacrisis. Het dividend blijft wel buiten schot. Een knip in het winkelbestand en investeringen in de onlineverkoop moeten in 2021 weer voor groei zorgen.

Lingerie en pandemie zijn geen winnende combinatie. De verkoop van Van de Velde , het moederbedrijf van onder meer de merken PrimaDonna, Marie Jo en Intimacy, werd fors getroffen door de winkelsluitingen die volgden op de uitbraak van het coronavirus. Het couturebedrijf uit Schellebelle zag zijn omzet op vergelijkbare basis dalen met 18,5 procent naar 160,5 miljoen euro. Op gerapporteerde basis is de omzetdaling nog sterker (-22,5%). Dat komt omdat Van de Velde besliste zijn zomercollectie, die normaal in november of december wordt gelanceerd, wegens het coronavirus uit te stellen. In de VS waren de klappen het grootst en viel de retailverkoop met 57 procent terug.

Het voortbestaan van de onderneming komt niet in het gedrang.
Persbericht Van de Velde

De brutobedrijfswinst (ebitda) daalt op vergelijkbare basis met 17,4 procent naar 48,6 miljoen euro. Toch wordt de aandeelhouder niet vergeten. Er wordt opnieuw een interim-dividend voorgesteld van 1 euro bruto per aandeel dat op 6 mei wordt betaald.

Opfrisbeurt

Het textielbedrijf legde de focus op kostenbesparingen om de pandemie het hoofd te bieden. Zes niet winstgevende winkels in het eigen netwerk werden gesloten: drie in de VS, twee in Denemarken en een in Duitsland. Verschillende huurcontracten werden heronderhandeld. Het bedrijf investeerde in onlineverkoop, waarbij zes van de zeven websites een opfrisbeurt kregen.

Voor 2021 blikt Van de Velde opnieuw voorzichtig vooruit op groei 'zodra de pandemie dat toelaat' zonder de ambities te becijferen. Het voortbestaan van de onderneming komt niet in het gedrang, stelt het persbericht. De ruime kaspositie van 49,8 miljoen euro moet het familiebedrijf door de crisis loodsen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud