Vivendi heeft gevoel voor ritme

Ariana Grande ©¬© Marco Piraccini

Hoewel de rest van het bedrijf kwakkelt, swingt de muziekpoot de tent uit.

Vivendi scoort in het eerste kwartaal wederom met haar muziekafdeling. De Franse muziekreus ziet de omzet tegen constante wisselkoersen met 5,7 procent groeien tot 3,46 miljard euro. Van deze omzet komt 0,53 miljard van de reclametak Havas, 1,25 miljard van betaalzender Canal+ en 1,5 miljard van de muziektak Universal Music Group (UMG). Terwijl de omzet van de eerste tak stabiel blijft, en die van de tweede tak met 3,3 procent krimpt, stijgt de omzet van UMG flink.

De muziekpoot ziet de omzet gecorrigeerd voor valutaverschillen met maar liefst 18,8 procent stijgen. Deze groei is flink aan het accelereren, want de groei was in kwartaal daarvoor nog 10 procent. UMG ziet de opbrengsten uit muziekstreaming toenemen. Opmerkelijk is ook de stijging van de fysieke verkopen van muziek die met 20,8 procent is toegenomen. 

'Thank U, Next'

De muziekafdeling wist goed te profiteren van nieuwe liedjes gemaakt door Ariana Grande. Zo bracht de ster dit kwartaal haar hitnummer 'Thank U, Next' en het gelijknamige album uit. Naast Grande blijft UMG ook goed scoren met de verkopen van de soundtrack van de dramafilm A Star Is Born, waarin de excentrieke Lady Gaga de hoofdrol speelt. 

Vivendi zegt ook 'Thank U, Next', maar dan tegen de helft van de muziektak. Bij de publicatie van de jaarcijfers in februari bevestigde het bedrijf dat het tot 50 procent van zijn belang in UMG wilde verkopen. De muziekreus zit nu dus vol in het verkoopproces dat begeleid wordt door Price Waterhouse Coopers (PWC).

Het aandeel gaat maandag 1 procent hoger.

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect