Beleggers dumpen media-aandelen

Bert Habets, de CEO van RTL Group. ©ANP

De mediagroepen RTL en ProSiebenSat1 kelderden donderdag naar meerjarige dieptepunten. Analisten zien in hun resultaten het bewijs van een krimpende Duitse tv-reclamemarkt.

De Duitse mediagroep ProSiebenSat1  kelderde met 14 procent naar het laagste peil in zes jaar. De groep verlaagt het dividend en de omzetprognose. ‘Beide zijn geen totale verrassing’, zeggen de analisten van Kepler Cheuvreux. ‘Maar de cijfers van ProSiebenSat1 en van RTL - de grote rivaal in de Duitse thuismarkt - suggereren een krimp van de Duitse tv-advertentiemarkt.’

RTL Group , dat zowel in Frankfurt als in Brussel noteert, gaf 7 procent prijs tot 51,95 euro, het laagste peil in vijf jaar. De omzet steeg in het derde kwartaal met 3,6 procent tot 1,42 miljard euro, in lijn met de verwachtingen, en met dank aan Fremantle (productiehuis) en de digitale activiteiten.

De winst daalde evenwel met 3,4 procent, voornamelijk door de zwakke Duitse tv-advertentiemarkt. Daar liep de omzet van RTL wel terug, en stevig. ‘RTL verwijst naar het WK voetbal. Maar de omvang van de terugval suggereert dat ook september zwak was’, reageerde Kepler Cheuvreux-analist Conor O’Shea.

Dat RTL zijn jaarprognose bevestigde - en dus rekent op een sterk vierde kwartaal - mocht niet baten. ‘De ontwikkelingen op de tv-advertentiemarkt bevestigen dat we de juiste strategie voeren, met enerzijds een focus op de expansie van de streamingplatformen en anderzijds het produceren van lokale exclusieve content’, zei RTL-CEO Bert Habets.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content