Beursgang Saudi Aramco nog ietsje meer 'mega'

©Bloomberg

De 450 miljoen extra aandelen waar Saoedische beleggers gretig op intekenden, kunnen in het Westen de scepsis over de oliereus niet wegnemen.

Saudi Aramco mag zich nu wel definitief tot 'grootste beursintroductie aller tijden' kronen. Goldman Sachs heeft luidens een mededeling de voorbije weken 450 miljoen extra aandelen van de Saoedische oliereus verkocht om aan de vraag van beleggers te voldoen. 

Een vraag die uitsluitend van beleggers in Saoedi-Arabië zelf en de naburige Golfstaten komt. De beursgang is een hoeksteen van de ambitie van de Saoedische kroonprins Mohammed bin Salman om zijn land economisch te hervormen.

En terwijl buitenlandse beleggers bedankten voor de stevige waardering en bijhorende 'roadshows' afgeblazen werden, zagen lokale beleggers het bijna als hun patriottische plicht om in te tekenen. Riaad zette ook een charmeoffensief in: beleggers kregen goedkoop krediet om aandelen te kopen en wie zijn stukken zes maanden bijhoudt, zal een bonusaandeel ontvangen. 

In totaal heeft Saudi Aramco zo 110,4 miljard riyal (29,4 miljard dollar) opgehaald en onttroonde zo duidelijk de Chinese e-commercereus Alibaba als grootste beursintroductie aller tijden. Met dat verschil dat Alibaba in 2014 met succes naar Wall Street trok en dat vorig jaar nog eens overdeed met een geslaagde tweede notering in Hongkong

Saudi Aramco, daarentegen, noteert alleen op de Saoedische aandelenmarkt Tadawul, 'off limits' voor de meeste beleggers in de wereld. Bovendien noteert zelfs na de extra schijf slechts 1,7 procent van de 200 miljard uitstaande aandelen op de beurs. 

Dat betekent ook dat de beurswaarde op basis van die 200 miljard uitstaande aandelen, omgerekend 1.680 miljard euro, in belangrijke mate kunstmatig oogt zolang er niet meer vrij verhandelbare aandelen zijn en de koersvorming grotendeels een Saoedisch 'onderonsje' is. Ter vergelijking: bij de huidige koers is Saudi Aramco bijna 500 miljard euro groter dan iPhone-producent Apple. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n