nieuwsanalyse

De kruimels van Zuckerberg

'The Face of Facebook' van de Chinese kunstenaar Zhu Jia ©EPA

Duurzame winstgroei begint en eindigt bij een groeiende omzet. Helaas is die 'top line growth' steeds moeilijker te vinden, tenzij je Mark Zuckerberg heet.

Jammer dat Mario Draghi deze week te druk bezig was jetsettend van het Bodenmeer naar de Rocky Mountains zichzelf in academische zittingen te feliciteren met het succesvolle beleid van de Europese Centrale Bank.

Anders zou de man tijd gehad hebben om als polsslag van de reële economie het halfjaarverslag van de reclamegigant WPP te lezen. Daarin staat bijna letterlijk waarom de pogingen van Draghi om inflatie aan te jagen gedoemd zijn te mislukken.

We citeren CEO Martin Sorrell: ‘In een wereld met tragere groei, zowel recent als post-Lehman, is inflatie verwaarloosbaar, mogelijk ook onderdrukt door digitale deflatie. Het gevolg is dat klanten veel minder prijszettingsmacht hebben en inkoopafdelingen op de kleintjes moeten letten (...) Als je bijvoorbeeld naar de S&P500 kijkt, merk je dat betekenisvolle omzetgroei beperkt is tot de technologiesector en enkele grote spelers in de gezondheidszorg. Elders is groei schaars.’

©WPP

Wat de reclameveteraan Sorrell zegt, doet ertoe. De man heeft de vinger aan de pols van de investeringsbudgetten van zowat alle grote consumptiereuzen. De Lex-column van Financial Times vergelijkt hem treffend met ‘De wandelaar boven de nevelen’ van de Duitse kunstschilder Caspar David Friedrich. Van hoog op z’n rotsblok tuurt Sorrell naar de mistige wereld.

Van hoog op z’n rotsblok tuurt reclameveteraan Martin Sorrell naar de mistige wereld. ©IMAGEGLOBE

En probeert hij een antwoord te formuleren op de vraag waarom ondanks aantrekkende groei de inflatie laag blijft. Simpel: de winnaarseconomie waarin de giganten van Silicon Valley - Amazon, Apple, Facebook en Google - een steeds groter deel van de groei naar zich toe trekken en de rest moet leven van de kruimels die Mark Zuckerberg en Jeff Bezos op tafel laten liggen.

De impact op de inflatie is soms direct. Komende maandag is de overname van de supermarktketen Whole Foods door Amazon rond. Meteen mogen hipsters zich op lagere prijzen verheugen voor avocado’s, boerenkool en andere producten. Andere Amerikaanse kruideniers zoals Ahold Delhaize (15,45 euro, -7,5%) zullen het geweten hebben. Maar veel vaker is de impact indirect en mistiger.

De grote vier bieden hun basisdiensten zogezegd gratis aan - vandaar de hardnekkig lage inflatie. In werkelijkheid krijgen ze voor die diensten het nieuwe goud, een schat aan data over uw privéleven. Google eens de tarieven voor een vlucht naar Wenen en binnen de kortste keren staat uw Facebook-wall vol met advertenties rond Wenen. Spooky.

Silicon Valley

Terwijl Silicon Valley dankzij de datagoudmijn de cash opstapelt, is het gevecht om de kruimels bikkelhard. We kunnen het niet genoeg benadrukken: zonder een groeiend bovenste lijntje is het moeilijk duurzame winstgroei te realiseren. Bij een krimp is de kaalslag niet te overzien. Deze week kregen we twee schoolvoorbeelden te zien.

Omzetdaling richt ravage aan bij Roularta. ©Mediafin

Bij de mediagroep Roularta (17,36 euro, -17,5%) vertaalde een krimp van de bovenste lijn met 7 procent zich onderaan de resultatenrekening in een ineenstorting van de winst met 91 procent.

Omdat het bedrijf minder snel in de kosten kan en wil snijden dan de omzet daalt, ook al omdat bij een mediabedrijf een groot deel van de kosten vast zijn. Verwacht de komende jaren geen beterschap, want CEO Xavier Bouckaert blijft fors investeren in een poging een antwoord te vinden op de digitale opmars van Facebook & co.

Ook de beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert (3,78 euro, -7,5%) blijft een bierkaaigevecht leveren. Omdat de pensioenen uit een glorierijk verleden handenvol geld kosten, is een winstmarge van 10 procent een minimum om in een digitale toekomst te kunnen investeren. Maar ook hier: omzet minus 3 procent, brutobedrijfswinst minus 21 procent en een marge die van 10 naar 8 procent afbrokkelt.

Omdat groei zo’n schaars goed geworden is, storten beleggers zich als lemmingen in bedrijven die een jarenlang groeipad kunnen voorspiegelen. Neem de Centraal-Europese logistieke specialist waar we het vorige week over hadden: VGP . Plus 26 procent naar 84 euro dankzij sterke resultaten en dito vooruitzichten.

Maar wee het gebeente van oogappels die hun groeipad in een kasseistrook zien veranderen. Jazeker, IBA (26,17 euro, -13,7%) is nog altijd wereldmarktleider in de beloftevolle protontherapie voor kankerbestrijding. Maar na een derde winstwaarschuwing in drie maanden is het duidelijk dat het management geen wandelaar boven maar in de nevelen is.

BERG BERG BAART EEN MUIS

Analisten die Umicore volgen, kunnen maar beter een goede sinoloog bij de hand hebben. Dat leert een pijnlijke episode vorige week. Woensdag 16 augustus kwam JPMorgan - dat sowieso met 43 euro een wel erg somber koersdoel hanteert - met een opvallende update over de materiaaltechnologiegroep.

De zakenbank meldde dat het Chinese Ningbo Shanshan 3,8 miljard yuan (430 miljoen euro) investeert in een vervijfvoudiging van de capaciteit voor de productie van kathodematerialen voor herlaadbatterijen van elektrische auto's, onder meer via een nieuwe fabriek in Binnen-Mongolië.

Dat lijkt een serieuze uitdaging voor Umicore. Die kondigde als wereldmarktleider in nikkel-mangaan-kobaltlegeringen (NMC) voor kathodes in het voorjaar een recordinvestering aan en zal zo naar verwachting nog jaren surfen op de sneller dan verwachte doorbraak van elektrische auto's.

Shanshan een te duchten rivaal dus? Niet zo snel. Het heeft zoals zo veel Chinese bedrijven geen Engelstalig investor relations-hoekje op zijn website en stuurt eentalig Mandarijnse persberichten uit. De sinoloog op onze redactie weet ons trouwens te melden dat 'Shanshan' letterlijk Berg Berg betekent en de groep zoals wel meer Chinese bedrijven geen grote fan is van focus. Shanshan begon in 1992 als producent van herenkledij (!) en is later om mistige redenen beginnen te diversifiëren naar lithium-ionbatterijen.

Een Chinees kluwen dus waar JPMorgan - dat duidelijk minder goede sinologen in dienst heeft dan De Tijd - verloren in liep. Twee dagen later moest het beurshuis namelijk een update sturen met de melding dat er bij de vertaling een en ander fout is gelopen.

De investering blijkt niet in materialen voor kathodes te zijn, maar wel voor anodes. De anode is een vrij eenvoudige elektrode van grafiet die in gebruik is als de batterij oplaadt, de kathode is de veel complexere elektrode van lithium en andere materialen die aan de slag moet als de energie wordt vrijgegeven.

Het beurshuis Berenberg raamt dat 33 procent van het prijskaartje voor een batterijcel in de kathode zit, tegenover slechts 9 procent voor een anode. Dat scheelt dus naast een paar letters ook gigantisch veel in winstmarge.

Berenberg schat het marktaandeel van Umicore in NMC-kathodematerialen op 30 procent, de Japanners Nichia en Tesla-hofleverancier Sumitomo volgen met respectievelijk 20 en 15 procent. Shanshan blijft na het loos alarm voorlopig net als het Duitse BASF een relatief kleine speler.

Toch haalde Berenberg deze week Umicore van de kooplijst. Na een klim met 30 procent sinds het koopadvies in maart is het gewoon even tijd voor een adempauze. En om dat te beseffen heb je zelfs geen sinoloog nodig.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect