Euronav zet verjongingskuur door

De Cap Philippe-tanker van Euronav ©Euronav

De olietankerrederij boekt met de verkoop van de oudste supertanker een stevige meerwaarde en haalt (een beetje) overcapaciteit uit de markt.

Temidden de jarenlange crisis die de sector doormaakt zet de olietankerrederij Euronav   de verjonging van zijn vloot onverdroten voort. De tankerrederij verkoopt zijn oudste supertanker, de 13 jaar oude VK Eddie, aan 'een globale speler in de offshoresector'. 

De rederij boekt op de deal een meerwaarde van 14,4 miljoen dollar, wat de resultaten in het lopende derde kwartaal dus een boost zal geven.

Met de verkoop helpt Euronav (een beetje) de overcapaciteit in de sector milderen. Uitbaters van buitengaatse boorplatformen gebruiken de tankers om tijdelijk opgepompte olie op te slaan, de Eddie wordt dus uit de vaart genomen

De VK Eddie kan meer dan 300.000 ton boven water houden. Om een idee te geven: dat is het equivalent van zo'n 2,4 miljoen vaten ruwe olie, grosso modo van een land als Mexico per dag naar boven pompt. 

Euronav is al een tijdje bezig met relatief oude supertankers te verkopen en te vervangen door jongere schepen. Die verjongingskuur levert dubbel voordeel op. 

Het eerste is financieel. De rederij spekt met de verkoop van grotendeels afgeschreven schepen de al royale cashbuffer, wat handig is om de diepe crisis in de sector uit te zweten - al belooft de nieuwe CEO Hugo De Stoop beterschap - en waar mogelijk tegen interessante prijzen toe te slaan. De groep is vorige zomer uitgegroeid tot wereldmarktleider, via de fusie met het Amerikaanse Gener8

Een tweede voordeel is operationeel. Een jonge vloot is beter gewapend voor de nieuwe, strengere milieuvoorschriften voor de sector. Euronav nam vorig jaar nog vier nieuwe Suezmax-tankers in dienst.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect