Keytrade vergat beurstaks te innen bij honderden klanten

Door een technische fout vergat Keytrade de verplichte beurstaks te innen bij 500 nieuwe klanten.

Door een technische fout vergat Keytrade Bank in 2019 de verplichte beurstaks aan te rekenen bij een 500-tal klanten. De onlinebroker gaat de achterstallen alsnog invorderen.

Belgen die vanaf mei 2019 klant bij Keytrade Bank werden, hebben op hun beursverrichtingen afgelopen jaar geen beurstaks betaald. Dat komt omdat ze in de systemen van Keytrade ten onrechte als niet-Belgisch resident stonden opgeschreven. Het gaat volgens de bank om een vijfhonderdtal klanten. Een medewerker bracht de fout aan het licht. Keytrade Bank zal de achterstallen alsnog in­vor­de­ren.

'De fout ligt volledig bij ons. De betrokken klanten valt niets te verwijten. We zitten verveeld met de zaak, maar kunnen niet anders dan de taks nog in te vorderen', zegt woordvoerder Roel Vermeire. 'Als we de taks kwijtschelden, zouden we het foute signaal geven aan duizenden andere klanten die ze wel moesten betalen.'

Hoeveel de achterstallen bedragen, kan Keytrade niet zeggen. 'Het gaat niet om een groot bedrag.'

Voor een actieve belegger die gemiddeld 15 transacties per maand doet, met een gemiddeld orderbedrag van 2.400 euro waarop een taks van 0,35 procent per transactie verschuldigd is, bedraagt de invordering per klant 880 euro, gerekend vanaf mei 2019 tot en met december 2019.Beleggers die slechts één order per maand plaatsen aan hetzelfde bedrag zijn over dezelfde periode 60 euro verschuldigd.

De klanten in kwestie werden via een e-mail op de hoogte gesteld. De fout wordt rechtgezet vanaf 18 februari. In de mail wordt gevraagd voldoende provisie op hun effectenrekening te zetten om debetintresten te vermijden. 'Mochten klanten toch onder nul moeten gaan door de invordering, zullen we die debetintresten wel kwijtschelden', aldus de woordvoerder.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect