opmerkelijk

LVMH-CEO: 'We zitten in de totale irrationaliteit'

LVMH-CEO Bernard Arnault ©AFP

Over de eigen recordcijfers is Bernard Arnault tevreden, de recordjacht op de beurzen stemt de CEO van luxe-imperium LVMH echter tot nadenken.

'De aandelenkoersen zijn stratosferisch, we zitten in een periode van totale irrationaliteit'. Dat zegt niet één of andere beursstrateeg, wel één van de invloedrijkste CEO's ter wereld: Bernard Arnault van LVMH, met merken als Louis Vuitton, Dior en Fendi de wereldmarktleider in luxe. 

Ook over de negatieve rente en het gemak waarmee bedrijven schulden kunnen ophalen verbaast Arnault zich op een brief in de marge van de jaarcijfers. Ook de eigen beurskoers - plus 26 procent vorig jaar - laat de CEO in een gesprek met Le Figaro het midden of beleggers gelijk hebben.

De rente is laag en beleggers maken irrationele keuzes
Bernard Arnault
LVMH-CEO

'Ik maak altijd dezelfde analyse. De economische toestand is erg verbazend met een sterke groei, lage rentevoeten en beurzen die pieken. Er is al tien jaar geen crisis meer geweest. Dat blijft niet duren'.

Volgens Arnault zal het ergens in de komende vijf jaren mislopen. 'Er komt een crisis die de internationale conjunctuur zal verstoren. Zal het een uiteenspatten van een zeepbel zijn zoals in 2007? Het is mogelijk, want de rente is laag en beleggers maken irrationele keuzes. Of zal het eerder geopolitiek zijn? Dat is zeker mogelijk, gelet op de spanningen zowat overal in de wereld.'

Steve Jobs

Arnault vindt alleszins de beurskoers van 'zijn' LVMH minder irrationeel dan bijvoorbeeld de grote namen in de technologiesector. 'Zoals wijlen Steve Jobs ooit zei: 'Ik ben er zeker van dat mensen over 50 jaar nog Dom Pérignon gaan drinken, maar niet dat ze nog altijd een iPhone zullen hebben''. 

+29%
Luxe boomt
LVMH boekte in 2017 29 procent meer nettowinst

Los van de bedenkingen over de toestand in de wereld, toont Arnault zich wel bijzonder tevreden over de jaarcijfers an sich. Logisch: door de wereldwijde honger naar luxe steeg de omzet met 13 procent naar een record van 42,6 miljard euro. Daarbij ging de bedrijfswinst 18 procent hoger naar 8,3 miljard, netto was er een klim van 29 procent naar 5,1 miljard. 

'We profiteerden van een bijzonder sterke Chinese markt en die trend zet zich begin 2018 door', klinkt het. Net als andere luxebedrijven slaat LVMH munt uit de herwonnen Chinese vraag, nadat een anti-corruptiestrijd van Peking jarenlang op de verkopen woog. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud