Stopt in 2019 de surplace van de Europese beurzen?

Hét beeld van een Europese autosector die in 2018 van zijn voetstuk viel: rijen onverkochte Volkswagens, geparkeerd op de (nog altijd niet geopende) nieuwe luchthaven van Berlijn ©EPA

De Europese beurzen gaan al vier jaar nergens heen. Wie in 2019 op beterschap hoopt, moet eigenlijk maar twee drieletteraandelen in de gaten houden: ING en BMW.

De vaststelling gaat wat verloren in de vraag of op Wall Street de langste 'bull market' ooit nu op zijn laatste benen loopt, maar op de Europese beurzen is de chargerende stier al jaren een ploeterende os geworden.

Voor zowel de Brusselse beursbarometer Bel20  als de Euro Stoxx50 , de korf steraandelen uit de eurozone, is een beroerd beursjaar 2018 een voortzetting van drie per saldo makke beursjaren. Feit is dat voor de Europese beurzen de stierenmarkt begin 2015 geëindigd is, na zes jaar hausse.

Sindsdien draaien beleggers rondjes: Bel20 en Euro Stoxx50 zijn er per saldo niet op vooruitgegaan.

Dat wil niet zeggen dat beleggers niks verdiend hebben: inclusief nettodividenden viel er wel degelijk iets te rapen, maar de paar procent jaarrendement is een borrelnootje vergeleken met Wall Street. Onder aanvoering van de technologiereuzen koersten Dow Jones en Nasdaq sinds begin 2015 respectievelijk 30 en 45 procent hoger. 

Hamvraag is nu: wordt 2019 beter? We gaan die vraag voor één keer niet macro-economisch bekijken. Daar is het plaatje onverminderd somber.

De zorgen die beleggers in 2018 wakker hielden zullen ook in 2019 blijven spelen. Zal de toxische cocktail van brexit, handelsoorlogen en Chinese groeivertraging in een recessie uitmonden, net op een ogenblik dat de centraal bankiers hun 10.000 miljard sponsoring van het beursfeestje terugdraaien

In Europa zijn twee sectoren richting -gevend: banken en auto’s.

Misschien wel belangrijker is de vraag bedrijfseconomisch bekijken. Wall Street staat of valt met Big Tech, dat is duidelijk. In Europa zijn technologiebedrijven niet richtinggevend, hoe cruciaal het Nederlandse ASML ook is voor de moderne technologie. Terzijde: het best presterende aandeel in de Euro Stoxx50 was in 2018 ... Nokia, met dank aan de problemen die de Chinese rivalen in netwerkapparatuur ZTE en Huawei in het westen ondervinden. 

En uitzonderlijk zijn er in Europa maar twee sectoren die er echt richtinggevend zijn. Eén: banken. KBC  en ING  bepalen een kwart van de marsrichting van de Bel20, de Euro Stoxx50 zit met ING,  BNP Paribas en SocGen en de Spaanse en Italiaanse grootbanken nog meer met banken volgepropt. 

De Europese banken kreunen onder verouderde bedrijfsmodellen (de twaalf jaar oude fintechspeler Adyen is met 13 miljard euro nu meer waard dan veel Europese grootbanken), chronisch zware regelgeving, chronisch lage rendabiliteit in een overbevolkte markt, een krasselende economie en een eeuwigdurend nulrentebeleid bij de Europese Centrale Bank.

Als klap op de vuurpijl zijn er grote fraude- of witwasschandalen zoals bij Danske Bank of ING, schandalen die op de hele sector afstralen. ING verloor in 2018 40 procent van zijn waarde, BNP Paribas - de grootste bank van de eurozone, met de Belgische overheid nog altijd als grootste aandeelhouder - tuimelde 37 procent. 

Twee: auto's. Zelden is een sector zo keihard van zijn piëdestal gedonderd als de Europese autobranche. De handelsoorlogen, fors lagere Chinese verkopen, nieuwe Europese milieunormen, de veel sneller dan verwachte troonsafstand van Koning Diesel en de snelle doorbraak van de elektrische auto: aan kopzorgen voor Europese auto-CEO's geen gebrek. 

Vooral de Duitse grote drie, BMW, Daimler en Volkswagen, kende een horrorjaar. Met alle gevolgen van dien voor de Duitse sterindex DAX, waar de drie zwaar doorwegen.

Het Jaaroverzicht van De Tijd

Het Jaaroverzicht van De Tijd

Lees een uitgebreide terugblik van het voorbije beursjaar in ons digitaal jaaroverzicht.

Maar ook al is de impact op de Bel20 gering, de impact op het Brusselse koersenbord is enorm: de business van bedrijven als Melexis, X-Fab, Recticel, Bekaert, D'Ieteren of Solvay staat of valt in meer of mindere mate met de gezondheid van de autosector. 

Het gevolg? Europese banken en Europese auto's moeten op dit ogenblik zowat de meest uitgespuwde beleggingen ter wereld zijn. Beide noteren nu onder hun boekwaarde. Dat wil zeggen: beleggers gaan er van uit dat het management aandeelhouderswaarde vernietigt gewoon door te blijven voortdoen 'in going concern'.

De autosector noteert nu nog tegen 9 keer de gemiddelde winst over de voorbije tien jaar, doorheen de conjunctuurcyclus dus. Dat is de helft goedkoper dan het Europese gemiddelde, een nooit geziene korting. Ook bij de banken passen beleggers een forse korting toe, maar dat is geen fenomeen van 2018 maar een constante sinds de bankencrisis van 2008. 

Tegendraadse beleggers zullen in die extreme beleggersaversie een koopkans ruiken. Maar voor een koersherstel is een katalysator nodig. Voor de banken kan dat een iets beter dan gevreesde economie zijn, of een Europese Centrale Bank die vroeger dan verwacht een signaal geeft dat het nulrentebeleid op zijn laatste benen loopt.

Voor de autosector zal het zaak zijn aan te tonen dat de miljardeninvesteringen in elektrische auto's een potentiële Tesla-killer kunnen opleveren, wat nu ondanks alle verdienstelijke pogingen (Mercedes EQC, Audi E-Tron, BMW iX3) nog niet het geval lijkt. 

We kunnen dus het zonder twijfel extreem complexe en extreem volatiele beursjaar 2019 voor u nu al makkelijker maken: om in te schatten of het met 'de beurs' beter gaat, houd vooral de drieletterwoorden ING  en BMW  in de gaten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect