Advertentie

'Wie geeft hier eigenlijk misleidende informatie?'

Bart De Smet (l.) en Filip Coremans, CEO van CRO van Ageas ©Photo News

Ageas verdedigt in de marge van de halfjaarcijfers met vuur de provisie van 130 miljoen euro voor schadeclaims uit het Fortis-verleden. De verzekeraar haalt uit naar de tegenpartijen die met hoge bedragen goochelen: 'Je kunt je afvragen wie hier eigenlijk misleidende informatie geeft', merkt CEO Bart De Smet op.

Een nieuw gezicht vanmiddag op de persconferentie van Ageas over de halfjaarresultaten: Filip Coremans. Na tien jaar bij de Aziatische verzekeringsdochters van Ageas is Coremans sinds 1 juli de chef risicobeheer (CRO) van de verzekeraar. Perfecte timing: vorige week effende een Amsterdamse rechter potentieel het pad naar flink wat schadeclaims uit het Fortis-verleden. 'Ik leer zwemmen door het Kanaal over te steken', erkent Coremans.

Hij erkent dat de 'Amsterdamse' provisie van 130 miljoen die Ageas over het eerste halfjaar nam, lager is dan 'wat elders circuleert'. 'Het is belangrijk in te zien dat de provisie alleen FortisEffect betreft en ook beperkt is tot misleidende informatie van Fortis in de periode van 29 september tot 1 oktober, drie dagen dus.'

Coremans zegt ook dat de raming er komt op basis van de 'enkele vergelijkbare rechtszaken in de Verenigde Staten en Nederland'. En die laten vermoeden dat alleen beleggers die tijdens die periode van drie dagen effectief aandelen kochten, recht zouden hebben op een schadevergoeding. Zij kochten immers op een ogenblik dat dat koers potentieel 'geïnflateerd' was door de misleidende informatie. Wie al aandelen had, was in die theorie niet benadeeld. Voor bestaande aandeelhouders zou zonder misleidende info de koersval er alleen sneller gekomen zijn.'

CEO Bart De Smet merkt op dat Ageas in tegenstelling tot 'de tegenpartij' - een verwijzing naar FortisEffect-advocaat Adriaan De Gier - als beursgenoteerd bedrijf niet zomaar allerhande bedragen in de lucht kan gooien. 'We hebben een ander businessmodel. De rechtszaak gaat om misleidende informatie van Fortis. Maar met enig sarcasme zou je je kunnen afvragen wie hier misleidende informatie geeft, gelet op het opbod van claims. We zijn niet zeker dat iedereen die nu een claim indient, ook recht zal blijken te hebben op een schadevergoeding.'

U kunt het volledige interview met Ageas-topman Bart De Smet donderdag lezen in De Tijd.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud