‘Overschat de kennis van Belgische beleggers niet'

Het pensioendebat op de beurs Finance Avenue in 2013. ©Lieven Van Assche

Belgen hebben het heel moeilijk met beursjargon. Dat verklaart deels de populariteit van financieel adviseurs.

Een rondvraag in opdracht van de vermogensbeheerder NN Investment Partners bij 3.500 Belgen levert een aantal verrassende conclusies op. Dat een gebrek aan kennis veel mensen weghoudt van de financiële markten is een eeuwenoude waarheid. Uit de rondvraag blijkt nu hoe beperkt die kennis is, zelfs bij beleggers.

Het onderzoek definieert beleggers als mensen die beleggingsproducten hebben. 528 mensen, of slechts 15 procent van de respondenten geeft dit aan, ook al telt het populaire pensioensparen volgens de definitie van NNIP mee om een belegger te zijn.

De kenniskloof tussen de groep beleggers en de niet-beleggers is groot. Maar dat betekent niet dat de Belgische belegger altijd even goed geïnformeerd te werk gaat. Deel van het onderzoek peilde naar de kennis van enkele technische termen over (fonds)beleggen.

©Mediafin

‘We moeten erop letten de kennis van beleggers nooit te overschatten,’ reageert Didier Devreese van NNIP op de resultaten. Woorden als volatiliteit en diversificatie zijn termen die u typisch terugvindt in financiële brochures, of zelfs op onze website of in de krant.

Wanneer fondsenhuizen als NNIP communiceren met kleine spaarders of beleggers, moet de Belgische beurswaakhond FSMA eerst alles goedkeuren. Zij dringt aan op uniformiteit in rapportering, zoals de essentiële beleggersinformatie in het KIID-paspoort van een fonds. KIID staat voor Key Investor Information Document. In het KIID worden beheerders door Europa verplicht om op een zeer gestructureerde wijze (beleggingsbeleid, kosten, risico's...) hun fonds voor te stellen op twee pagina’s.

De KIID wekt weinig interesse op bij het doelpubliek van NN IP, amper een tiende kan uitleggen wat de bedoeling ervan is. Voor een uitleg in mensentaal gaan beleggers het allerliefst bij hun bankier te rade. Van de 528 beleggers zegt 91 procent direct (fysieke afspraak, telefonisch) of indirect contact (video, webinars) te hebben met een adviseur. ‘De adviseur is dé informatiebron bij uitstek,’ zegt Isabel Van Den Haute van NN IP. ‘Beleggers vinden hem of haar geloofwaardig, bruikbaar en verstaanbaar. Andere informatiebronnen zoals een website, een prospectus, of familie en vrienden, scoren altijd slecht op minstens één van die punten.’

Devreese verklaart zo waarom de doe-het-zelfplatformen van (online) beursmakelaars de adviseurs nog niet uit de markt duwden. Een van de belangrijkste drijfveren zijn logischerwijs de lage kosten. Maar ook de doe-het-zelvers in de enquête gaven aan dat ze duidelijke beleggingscommunicatie missen. ‘De matige kennis zorgt voor heel wat extra hindernissen en negatieve perceptie,’ concludeert hij.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content