CEO VGP: 'We willen een echte Europese speler worden'

©Foto VGP

De vastgoedspeler VGP weet sterk te profiteren van de boomende e-commerce en zijn samenwerkingsverband met Allianz.

VGP kwam maandag met zijn resultaten over het eerste halfjaar. De ontwikkelaar van logistiek vastgoed zag de nettowinst ruim verdubbelen naar 196,9 miljoen euro. Eerder deze maand zei het bedrijf dat de winst over het eerste halfjaar tussen 180 en 200 miljoen bedroeg. De nettowinst kwam dus aan de bovenkant van de vork uit.

De vastgoedgroep heeft nauwelijks last gehad van de coronacrisis. 'Al onze bouwactiviteiten zijn volledig hervat', klinkt het bij de onderneming.

Van geen enkel personeelslid van VGP is het dienstverband beëindigd of opgeschort en de groep heeft geen enkele steun van de overheid aangenomen.
VGP
Ontwikkelaar van logistiek vastgoed

Ook de impact op de huren zou klein zijn. Niet vreemd, omdat de magazijnruimtes stevig gevuld waren door de boomende e-commerce. Eerder bleek al dat ook andere bedrijven fors profiteerden van de turbo op online shoppen. Ook de postgroep Bpost en de supermarktketen Ahold Delhaize zagen respectievelijk hun pakjes- en onlinehandel tijdens de pandemie fors toenemen.

De groep tekende voor 20,1 miljoen aan huurcontracten tijdens het eerste semester, waardoor het totale huurinkomen op jaarbasis uitkwam op 165,2 miljoen euro.

Joint venture

Daarnaast blijft het bedrijf profiteren van de joint ventures met de verzekeraar Allianz. VGP verkoopt geregeld parken aan die joint ventures, waardoor middelen vrijkomen voor nieuwe projecten. Onlangs richtte het met de verzekeraar een nieuwe joint venture op voor het bedrijventerrein dat het voor onder meer BMW ontwikkelt nabij München.

De resultaten laten zien dat VGP solide winsten maakt en dat er weinig negatieve impact is van de coronapandemie.
Joachim Vansanten
Analist KBC Securities

Volgens Joachim Vansanten, analist van KBC Securities, is vooral die joint venture verantwoordelijk voor de hoge winst. 'De resultaten zijn sterk beïnvloed door de vervroegde verkopen van het bedrijventerrein in München', zegt Vansanten. 'Maar de resultaten laten zien dat VGP solide winsten maakt en dat er weinig negatieve impact is van de coronapandemie.'

De analist denkt dat VGP goed gepositioneerd is om te profiteren van de sterke trends van e-commerce en de verhoogde vraag naar magazijnruimte. 'Het bedrijf heeft een ervaren management, een sterke landbank (de portefeuille nog te ontwikkelen grond, red.) en heeft een sterk samenwerkingsverband met Allianz.'

Maar die factoren zitten in grote mate verwerkt in de beurskoers, zegt Vansanten. De analist behoudt zijn houdenadvies en koersdoel van 129 euro voor het aandeel.

Europese speler

We willen een echte Europese speler worden
Jan Van Geet
CEO van VGP

Bij een analistenbijeenkomst zei CEO Jan Van Geet dat de groei in Nederland de afgelopen periode erg hoog was en dat het bedrijf daar nu een groot stuk land heeft gekocht. Daarnaast stelde Van Geet dat zijn team nu klaar is om verder uit te breiden naar andere Europese landen. Op de vraag waar hij precies wilde uitbreiden antwoordde Van Geet: 'in elk land waar we nu nog niet zitten'. Maar hij heeft zijn oog voor nu op de Scandinavische landen en daarna Frankrijk.

De CEO zegt dat het dividend voor het huidige boekjaar minstens net zo groot is als het dividend in het vorige boekjaar (3,25 euro per aandeel).

VGP wint 1,2 procent.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud